Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til Coronafly

Mer info her med konfigurasjonen vist


http://www.luftambulanse.no/widerøe...VMhO48rQfzyaA98-jEPpHyU_irGuyHPBCx002e88s7RYk

Luftambulansetjenesten HF (LAT HF) og Widerøes Flyveselskap AS har skrevet kontrakt som sikrer helseforetakene en ny landsdekkende ressurs øremerket for transport av koronapasienter. Flyselskapet starter nå en mindre ombygging av et Dash 8 – 100 med mål om å sette det i drift om noen uker. Flyet skal ha base i Bodø og kunne fly to pasienter i smittevernkuvøser samtidig. Det skal kunne løse ekstra lange oppdrag og lande på alle flyplassene selskapet betjener til vanlig.

e78729f63f5d8ca9ab28de2ee5c58cde.jpg
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til Coronafly

LN-WIT som skal konfigureres til coronafly :)
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (Widerøe)

Navnet "Sandane" på flykroppen, viser at dette er LN-WIT, cn: 310

Det var kun for demo. LN-ILS blir trolig brukt først da den har long range tanker og kan nå Svalbard.
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til Coronafly

LN-WIT som skal konfigureres til coronafly :)

Ifølge LN-MOW i en annen tråd er det bilde kun for illustrasjon. LN-ILS er visst bedre rustet,med rekkevidde opp til Svalbard.
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til Coronafly

Er dette i praktisk organisert som en wetlease fra Widerøe til Luftambulansetjenesten?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (Widerøe)

Det var kun for demo. LN-ILS blir trolig brukt først da den har long range tanker og kan nå Svalbard.

Hvordan er det med kompassystemet i DHC8-100, fungerer det på 78 grader nord?
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til Coronafly

LN-ILS var 1. mai klar for oppdrag på vegne av Luftambulansetjenesten HF, med 24-timers beredskap fra sin base på BOO, i første omgang i 2 måneder.
Ser ut til at disse flyvningene vil operere under WF6xxx-rutenummer.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (Widerøe)

Hvordan er det med kompassystemet i DHC8-100, fungerer det på 78 grader nord?

Alle Widerøe sine Dash8-103 har fått oppgraderte kompass i forhold til de som kom som standard, så tror ikke det skal være noe problem.
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til ¨coronafly¨

Ser den står pent parkert utenfor kaffemaskinrommet på jobb [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Med Widerøe-flyet operativt kan teamet fly fra Bodø til Svalbard og tilbake til Rikshospitalet i Oslo uten at flyet trenger å fylle drivstoff.

-Vi kan være ni timer i luften, sier Stenersern, som legger til at dette åpner for å hente hjem norske pasienter fra utlandet.


Imponerende! :fly
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Hvis jeg skulle tilbrakt 9 timer i en dash8 er jeg ihvertfall glad for at jeg får full-flat sete iform av en kuvøse!
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Tviler på at de flyr noen fra Bodø til Oslo via Svalbard i kuvøsen
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Tviler på at de flyr noen fra Bodø til Oslo via Svalbard i kuvøsen

Du misforstår.

Basen er i Bodø. De kan fly nonstop derfra til Svalbard for å hente pasienten(e) og nonstop derfra ned til Oslo.
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Tvert imot, det var en kommentar til innlegget over om å tilbringe ni timer i flyet.

Hadde du vært en korona-pasient i Bodø som skulle til Oslo hadde du neppe blitt fløyet via Svalbard. Så da får du sørge for å holde deg frisk.
 
Re: Widerøe bygger om en Dash 8-100 om til «coronafly»

Det er vel ingen som har trodd eller ment at en evt. pasient i Bodø skal først flys til Svalbard for så å flys til Oslo. Det som var ment, var at en pasient på Svalbard kunne hentes fra Bodø og så flys til Oslo.
Uansett er det noen som da må tilbringe en del timer i flyet, både mannskap og helsepersonell.
 
Back
Top