Widerøe best på Gardermoen

LN-Q

ScanFlyer Blue
Widerøe best på Gardermoen

Widerøe er nok en gang det flyselskapet som går av med seieren for beste punktlighet på Gardermoen.I følge Oslo Lufthavn Gardermoen sine målinger for 2007 toppet Widerøe listen. Widerøe har vært på første plass hvert år siden målingene startet. Selskapet viste en total punktlighet på 86,8 prosent, mens SAS Norge og Norwegian landet på henholdsvis 78,5 og 69,6 prosent. En flott prestasjon av alle som jobber for Widerøe på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Re: Widerøe best på Gardermoen

Og det skulle da bare mangle! De har like mange passasjerer på en dag som de andre har på to flyavganger!

Og det skulle da bare mangle! De har like mange passasjerer på en dag som de andre har på to flyavganger!

Interessant. Så blant norske selskaper så er altså Norwegian nest best punktlige og SAS har dårligst punktlighet? Hvis vi skal tro din teori om antall pax kontra punktlighet? Bra forslag...

Det er tross alt enklere å få fly med 25 - 30 pax avgårde på rute, enn fly med over 100 pax. At Norwegian er bedre enn SAS vet vi vel alle er urikitig. Norwegian burde ha bedre punktlighet enn SAS ettersom de ikke har så mange transferpassasjer!

Er ikke helt enig med deg der adlerauge. Avganger med større fly har mye lengre tid disponert til boarding, og passasjerene på WF er like ofte folk i transit som ev. kan forsinke avgangen. Dessuten er flyene rundt omkring på vestlandet før de ankommer OSL igjen med vær og vind som lett kan forisnke ankomsten inn til Oslo. Alt er jo dimensjonert etter operasjonen, så at flystørrelse er så avgjørende tror jeg blir feil.

Transferpax påvirker punktligheten minimalt. Man venter ikke på forsinkede transferpax i stor grad, de blir satt på et senere fly. Jeg er heller ikke enig med F35landing i at større fly har mer tid til boarding. I WF er de fleste bakkeopphold på OSL lengre enn 25 min. I DY har man på OSL 25 min. til og tømme og fylle et fly, ikke mye tid og det gjelder og være på hugget. Kommer man sent inn går man sent ut....

Vet ikke hvor lenge flyene til WF står på bakken, men mange av bakkestoppene til SAS har 25 minutter liggetid! De flyr også på vestlandet og Nord-Norge. På 25 minutter skal flyene snus, gjerne med 150 bag inn og ut samt en god del frakt. Ved ankomst skal en god del av transferbagasjen skilles ut ved flyet pga connectiontider på 30 min. I tillegg skal pax komme seg fra ankommende fly til avgående på kort tid. Vil påstå at det er vanskeligere å få de store flyene på rute enn de store! Det er i grunnen ikke sammenlignbart i det hele tatt!

Var faktisk ikke klar over at gjennomsnittlig bakketid på OSL for alle nevnte selskaper ligger på ca. 25 minutter. Det har selvfølgelig mye å si hvis det skulle medføre riktighet.

..men om 25 minutter er for knapt med 737 har jo NAX og CNO seg selv å takke. Det kan kanskje være litt mer aktuelt for WIF å vente på transferpax da det ikke er så mange avganger i løpet av en dag til Sogndal som til Flesland. Det er ikke bare å sette de på neste fly. WIF skal ha skryt for å være mer punktlige enn de andre.

(været i Sogndal elller Sandane er oftere kilde til forsinkelse enn på Sola og Flesand vil jeg tro)

Været er jo gjerne force-majour tilstander...
Kan ikke trekke dette inn hit da vi ikke råder over dette. Og forsinkelser grunnet FM skal ikke regnes med...

Og at selskapene har kutta ned turnaround tid fra 30 til 25min på 737, så er det bare for å "tjene penger"... Er ganske umulig å tømme 150 bags, pluss endel cargo, og så fylle på med 150-200 bags og frakt ---- på gjerne 24min. De 5 siste minuttene skal jo helst brukes til å ta walkrounds for å se til at flyet er i god stand - uten bulker - og capt skal bruke tid til sine sjekklister før push (og at døra er stengt)....

"Gummiklokke er en fin ting... acars bråker man ikke med ... " er det mange som sier... :)

For en vanvittig diskusjon!!

Nå har jeg jobbet både på OSL og MJF (dog kun i WF), men har da observert turnaround på 737 flere ganger ^_^
120-180 pax vs. 39-50 pax er ikke sammenlignbart uten at man samtidig ser på hvor mange som deltar på en turnaround på flyene!

Ser man bort fra bæsjbilen og catering bruker WF to (2) personer pr turnaround!!! Hvor mange bruker SK/DY?
Nå har jeg ikke turnaroundtider på OSL i hodet men her på kortbane har vi 13 minutter fra on-block til off-block!
Det betyr ofte 20-30 (ikke umulig med 39) pax av og 30-39 pax på + overfyllt lasterom med bagasje og frakt av og på...

Hvor mange er involvert i turnaround på SK/DY?

Uansett, punktlighet bestemmes av de respektive selskapene! Klarer man ikke turnaround på 13 minutter så får man bestemme seg for 20 minutter og heller toppe statistikken?

E!

For en vanvittig diskusjon!!

Nå har jeg jobbet både på OSL og MJF (dog kun i WF), men har da observert turnaround på 737 flere ganger ^_^
120-180 pax vs. 39-50 pax er ikke sammenlignbart uten at man samtidig ser på hvor mange som deltar på en turnaround på flyene!

Ser man bort fra bæsjbilen og catering bruker WF to (2) personer pr turnaround!!! Hvor mange bruker SK/DY?
Nå har jeg ikke turnaroundtider på OSL i hodet men her på kortbane har vi 13 minutter fra on-block til off-block!
Det betyr ofte 20-30 (ikke umulig med 39) pax av og 30-39 pax på + overfyllt lasterom med bagasje og frakt av og på...

Hvor mange er involvert i turnaround på SK/DY?

Uansett, punktlighet bestemmes av de respektive selskapene! Klarer man ikke turnaround på 13 minutter så får man bestemme seg for 20 minutter og heller toppe statistikken?

E!
Kunne ikke vært mer enig med Egil her...
I utgangspunktet skal de ikke vare mulig og snu en full B734 på 20 min... Så at SAS/DY skryter av de skal snu maskinene på 20/25 min er for meg å skyte seg selv i foten.

....dessuten har West Air Sweden bedre regularitet på gardermoen enn noe annet selskap som opererer derfra.:D

Kunne vært moro å fått punktligheten til alle flyselskap på osl fra 2007... Noen som har tilgang til disse tallene?

Hvis noen lurer så er det Widerøe som handler de :-)

Jeg syns jo også at de som jobber ombord også skal ha littegranne av kaka... De også ønsker å ha en god ontime-performance, og jobber litt ekstra fortere.
WF-stuerne på bakken er jo også veldig dyktige.

Må bare si at de har gjort det bra.

Back