Widerøe beskyldes for bløff

Re: Widerøe beskyldes for bløff

Poenget her er nok at WF ikkje har rukke å oppdatere alt personalet på dei 36 flyplassane dei trafikkerer i Noreg i tide. Om dette skuldast tregheit frå WF eller korte fristar frå Tilsynet veit eg ikkje.

Jeg er litt forvirret: Er det været som har skylden, er det manglende personell, eller er det manglende personell pga været?

Edit: Lese litt nøye så finner man svaret. Utganspunktet for tråden var mao korrekt. Jeg antar at man ville forventet at et flyselskap har korrekt kompetanse på plass til å håndtere flygninger under normale forhold (og snø/is er ikke en uvanlig foreteelse om vinteren i nord). Deicing trengs vel ikke bare når det er dårlig vær.

Last edited:

I denne konkrete saka er det vel ingen som har fått svaret (trur eg?) men temaet har dreia over på at det på enkelte flyplassar ikkje kan utførast avising av fly dersom dei landar. Grunnen til dette er at WF ikkje har sertifisert nok personell, slik at ein kan risikere at det ikkje er personell med gyldig sertifikat for avising på plass.

I denne konkrete saka er det vel ingen som har fått svaret (trur eg?) men temaet har dreia over på at det på enkelte flyplassar ikkje kan utførast avising av fly dersom dei landar. Grunnen til dette er at WF ikkje har sertifisert nok personell, slik at ein kan risikere at det ikkje er personell med gyldig sertifikat for avising på plass.

Men deicing trengs vel ikke bare når det er dårlig vær, så når det rapporteres om godt vær fra de lokale så kan vel kanskje kritikken ha noe for seg?

dette vert berre synsing, men kan det vere at kapteinen har sagt noko a la: "grunna været i området må vi ha deicing, dette kan dei ikkje tilby her, og vi kan difor ikkje lande", og så har paxen høyrt "på grunn av været kan vi ikkje lande" ?

Men for all del: At WF ikkje har nok sertifisert personell er ikkje bra, og fortener kritikk. Spørsmålet er om årsaka til dette skuldast at WF ikkje har fått nok tid frå tilsynet, eller om det er WF som har vore trege?

Har WF egen handling på disse stasjonene eller er det avinor som står for den?

Det spiller egentlig ingen rolle, da det er WF som er ansvarlig for treningen.

...så når det rapporteres om godt vær fra de lokale så kan vel kanskje kritikken ha noe for seg?

Godt vær er kan bety to forskjellige ting om man sitter i cokpit eller som passasjer. De fleste pax synes det er godt vær hvis det ikke er nedbør eller ikke mye vind. (Det er jo også steder der oppe hvor bytte av baneretning utgjør hvertfall 1 tonn på avgangsvekten hvis jeg ikke husker feil. Noe som pax ikke er i stand til å vurdere)

Det som jeg tipper er grunnen til at media liker saken er at dette koker ned to til veldig forskjellige resultat:

a) Været er faktisk ikke godt nok == Force majeure, aka WF betaler ikke noe erstatning for problemer.
b) WF har ikke fått sine folk/underlevrandører oppdatert i tide == WF har en erstatningsplikt for komplikasjoner hos reisende.

...eller?

-A

Eller:

c) Sent ankomne regelendringer gjør at Widerøe ikke har vært istand til å få alle sertifisert i tide.

Eller:

c) Sent ankomne regelendringer gjør at Widerøe ikke har vært istand til å få alle sertifisert i tide.

Det finnes ikke dårlig vær, bare manglende sertifiseringer...?;)

Eller:

Som med handlingselskaper og andre ting, WF har kontrakten med kunden, den diskusjonen stopper der.

-A

Vel - skal skoleavdelingen ut og sjekke ut alle stasjonene, må det nødvendigvis ta litt tid .. Det er en viss prosess involvert både når det gjelder opplæring av instruktør og lokalt ..

Som det står ...
– Vi har en utfordring fordi det ble innført en ny type sertifisering av de-icing personell nå i sommer. Vi har folk på alle flyplasser, og på alle skift, men vi har fortsatt ikke fått sertifisert nok folk til at vi synes det er robust, sier Kongsteien.

Det er blitt litt verre å få sertifisert folk nå enn tidligere pga av at man nå må ha et fly tilstede under prøven, Tidligere kunne man simulere med modell el. ved avlegging av prøve, det kan man ikke nå. Det er ikke alle stasjonene som har natt fly og det kreves en del logistikk for å få til et slikt kurs med påfølgende test. Dette skal helst skje utenfor ruteprogrammet, ellers blir nok pax sure da avgangen er cnl pga deicerkurs. Det er mange hensyn å ta, og ikke lett å tilfredstille alle. Alle stasjonene har nok mulighet for deice, men ikke nødvendigvis alle ansatte på hver stasjon. Noen har kansje strøket på test og venter på resertifisering. Da er risikoen tilstede for at de som er på jobb ikke er godkjent for å evt utføre deice.

Back