Widebodygater på OSL

Someone

Moderator
Medlem
Widebodygater på OSL

OSL har jo som kjent et svært begrenset antall gater med bro som kan ta større fly, men er det slik at det kun er 51 (eller hvem nå Thai bruker) som kan dokke fly på dør nr 2?

SAS til EWR bruker vel 53, og de bruker noe tungvidt dør 1, som gjør boarding av Airbusser litt mer kaostisk og tungvint

Re: Widebodygater på OSL

Jeg har selv kjørt gate 53 på Continental sin 757 dør #2 mang en gang, har vel også sett 49 brukes på dør #2.
Men når jeg leser posten din, så mener du kanskje HEAVY HEAVY, og ikke 75-heavy ;)

Vel, kan det skyldes at 53 passer på dør 2 på 757, men ikke større?

Og overskriften i tråden er jo Widebody....hvilket 757 ikke er ;)

Gate 50 kan brukes til dør 2 på både 777-2/3 og A345/6. Det er spesialprogrammert i docking og broprogrammet spesifikt på denne gaten. På f.eks 53 funker dette dårlig da broa ikke er fysisk lang nok til å rekke frem til dør 2. Det har blitt prøvd å kjøre manuelt mang en gang, men da løses det ut alarmer i hytt og gevær ;) Det handler vel mest om hvor langt frem flyet kan dockes uten å få konflikt med tilstøtende gater, og da er gate 50 den mest romslige. Gate 53 må ta hensyn til gate 51, og flya havner dermed forholdsvis langt ut fra terminalbygningen.

OSL har jo som kjent et svært begrenset antall gater med bro som kan ta større fly, men er det slik at det kun er 51 (eller hvem nå Thai bruker) som kan dokke fly på dør nr 2?

Thai har fast plass på gate 50

Har Thai stått ved gate (bro) de gangene de har kommet med 747?

Og da blir det spennende å se om det blir bussing fra gate til fjernpark om det blir for mange wide-bodies samtidig på OSL :D

På fjernpark er det vel kun 186 som kan ta inn heavy heavy, etter som jeg har hørt. Og det har skjedd flere gang at DK med sin A333 har måtte buss pax ut til flyet, ser bare tungvindt ut. Men er 51 bygget for Widebody?

DK var lenge alene widebody (A330) på OSL, og har hatt fast parkering på 49. Men nå merker man at presset er større, og man har en del ganger måttet fjernparkere. Ikke optimalt å busse over 400 pax, fordi at det i blant står en 737 e.l. og okkuperer p.g.a. mangel på non-schengen-gates.

Mens man f.eks. i AYT tømmer A330'en på 10-15 min med to "fingrer" (broer) til to dører på flyet, går det typisk 20-25 min med kun en bro på OSL. Man bruker alltid dør 1L.

Tally-Ho

I løpet av mine år på OSL, kan jeg i skrivende stund ikke huske å ha sett større fly enn 757 på gate 51. Ellers bruker vel stort sett TG gate 50, SKs A333 gate 53 og DKs A333 gate 49 (59). Har ikke sett at andre gater enn 50, har blitt brukt på dør 2L. Forøvrig har vel CO nå fått "fast plass" på gate 48 (58), etter at SK startet opp EWR igjen.

Gate 53 kan også ta imot A380, men da må 51 stenges. ;-)

På fjernpark er det vel kun 186 som kan ta inn heavy heavy, etter som jeg har hørt. Og det har skjedd flere gang at DK med sin A333 har måtte buss pax ut til flyet, ser bare tungvindt ut. Men er 51 bygget for Widebody?

Her har vi flere alternativer......185 kan ta kat. D fly, opp til B767, A300 etc...., 186 parkerer vi opp til Kat. E fly, som A330, 767W, 747 osv....

I tillegg har vi 171L som kan ta opp til kat. E fly, og fra nå 01JUL11 også de nye fjernparkeringer rett syd for cargoområdet, plassene 201L og 203L som kan ta opp til kat. E fly....

I løpet av mine år på OSL, kan jeg i skrivende stund ikke huske å ha sett større fly enn 757 på gate 51. Ellers bruker vel stort sett TG gate 50, SKs A333 gate 53 og DKs A333 gate 49 (59). Har ikke sett at andre gater enn 50, har blitt brukt på dør 2L. Forøvrig har vel CO nå fått "fast plass" på gate 48 (58), etter at SK startet opp EWR igjen.

Gate 53 kan også ta imot A380, men da må 51 stenges. ;-)

Værsågod, noe større en 757 og på gate 51 :)

46170_468190725490_736915490_6991109_5534613_n.jpg

Back