Widebody med kun én midtgang?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Widebody med kun én midtgang?

Er det noen selskaper som noengang har prøvd seg med widebody med kun én midtgang? Altså 5-6-7(?) seter på hver side. :crowded
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Det må da være en særdeles dårlig ide av mange grunner. En evakuering må ta alt for lang tid..
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Reguleringen forbyr flere enn 3 i bredden mot vinduet. Det vil si maks 2 seter å krabbe over
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Reguleringen forbyr flere enn 3 i bredden mot vinduet. Det vil si maks 2 seter å krabbe over
Man er vel ikke like nøye på slikt i alle land.
maxresdefault.jpg
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Ikke akkurat wide-body, men Channel fløy Trident med 4+3 i den fremre kabinen. Aeroflot hadde en tilsvarende konfigurasjon på sine 220-seters TU-114.
 

Attachments

  • Channel trident1E(1).png
    Channel trident1E(1).png
    69 KB · Views: 752
  • Channel 1E -7.png
    Channel 1E -7.png
    168.9 KB · Views: 753
Re: Widebody med kun én midtgang?

Tviler på at de har mer enn 3 seter i bredden på hver side på dette "flyet".
For de som ikke fikk med seg poenget så trodde jeg ikke at dette var et fly, men det var ment som et eksempel på hvor lite sikkerhet og reguleringer for transport betyr i enkelte land.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Mener å ha blitt fortalt at ingen skal ha mer enn 2 passasjerer/seter å passere for å komme til midtgang, slik at 3 er maks ved vindu, og 5 maks i midten. Så en løsning med feks 4+5 i en 777 ville ikke vært lov.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Mener å ha blitt fortalt at ingen skal ha mer enn 2 passasjerer/seter å passere for å komme til midtgang, slik at 3 er maks ved vindu, og 5 maks i midten. Så en løsning med feks 4+5 i en 777 ville ikke vært lov.
Skjønner argumentene for at det gir dårligere sikkerhet med så mange ved siden av hverandre, men hvilken "lov" er det som skal følges? Under hvilken jurisdiksjon?
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

05/18/09 AC
25-17A
479
SECTION 25.817 MAXIMUM NUMB
ER OF SEATS ABREAST
461. Section 25.817 Did Not Exist Prior to Amendment 25-15.
462. AMENDMENT 25-15
, Effective October 24, 1967.
a. Regulation
.
On airplanes having only one passenger aisle, no more than three seats breast may be placed on each side of the aisle in any one row.
b. Guidance
. On a twin-aisle airplane, a six-place
seat assembly could be installed between
the two aisles. (Amendment 25-15)

https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC25-17A.pdf
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

05/18/09 AC
25-17A
479
SECTION 25.817 MAXIMUM NUMB
ER OF SEATS ABREAST
461. Section 25.817 Did Not Exist Prior to Amendment 25-15.
462. AMENDMENT 25-15
, Effective October 24, 1967.
a. Regulation
.
On airplanes having only one passenger aisle, no more than three seats breast may be placed on each side of the aisle in any one row.
b. Guidance
. On a twin-aisle airplane, a six-place
seat assembly could be installed between
the two aisles. (Amendment 25-15)

https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC25-17A.pdf
Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.

Fly som skal brukes til USA må etterleve dette. Er temmelig sikker på at JAA har samme ordlyd - de pleier å matche. Lite poeng å ikke etterleve det med mindre du har kun tenkt til å selge til inennriksselskaper i Kongo.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Fly som skal brukes til USA må etterleve dette. Er temmelig sikker på at JAA har samme ordlyd - de pleier å matche. Lite poeng å ikke etterleve det med mindre du har kun tenkt til å selge til inennriksselskaper i Kongo.
Joda, USA og Europa har strenge regler idag, men mange har ingen planer om å fly dit.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Hva selskapene ønsker er irrelevant. Du får ikke sertifisert denne konfigurasjonen.
Sertifisering fra hvem? Og er det ikke mange land hvor man kan fly uten slik sertifisering.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Sertifisering fra hvem? Og er det ikke mange land hvor man kan fly uten slik sertifisering.

Alle konfigurasjoner du installerer i et fly my godkjennes av luftfartsmyndighetene i produsent- og operatørlandet (hvor flyet er registrert). Du kan knapt bytte merke på toalettpapiret uten at du må søke om godkjennelse.
Mulig Kongo gir blaffen, men du skal få problemer med å finne et verksted som vil gjøre jobben. Installerer de en uliovlig konfigurasjon, vil de risikere tidenes erstatningssak hvis noe skjer.
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

Det er regler som kun gjelder for USA og fra 2009.

Du har rett i at det i utgangspunktet er Amerikanske regler, men det er ikke korrekt at de kun gjelder for USA. De gjelder også for alle fly produsert i USA, for fly som trafikkerer USA og ikke minst brukes disse reglene som grunnlag for reglene i andre verdensdeler.
Ikke ulikt utslipps reglene for Diesel biler i California - markedet er såpass stort at alle produsentene bruker California som standard, selvom bilen skal selges i Norge og brukes på Elverum (Noen hos VW kan fortelle litt om dette - med tanke LN-MOWs innlegg om erstatnings krav)
 
Re: Widebody med kun én midtgang?

På wiki står følgende

A wide-body aircraft, also known as a twin-aisle aircraft, is a jet airliner with a fuselage wide enough to accommodate two passenger aisles with seven or more seats abreast.
 
Back
Top