Widebody intraeuropeisk

ENGML4

ScanFlyer Blue
Jeg har i løpet av høsten tenkt meg ut på en tur kun forflyturenes skyld, og tenkte det kunne være artig å fly widebody innen Europa.

Den første routingen jeg kom til å tenke på var OSL-LHR-ARN-CPH-OSL med en blanding av BA, SK og DY. Hovedsaklig for å fly 767 med BA mellom LHR og ARN. Fant også ut at BA bruker 767 på noen avganger mellom LHR og CDG.

Spørsmålet blir da: er det flere avganger innenfor Europa (Kanariøyene er ikke aktuelt) som på fast basis opereres med widebody?

BA flyr jo 767 flere steder, bl.a. på FRA.

Jeg mente også jeg hadde sett bilder på forumet av Iberia sin A340 på FRA. Det jeg dog midlertid fant ut da jeg søkte på Expertflyer, var at de ikke flyr der med A340 - men det gjør LAN Chile. Ser ut til å gå daglig, og kan også fint kjøpes for 176 USD en veg.

Flyr ikke Lufthansa med 744 på noen ruter fra FRA til TXL/HAM/MUC, på noen flighter nå i september?

Jeg så i hvert fall 744 oppsatt på FRA-MUC i helgen. Ellers flyr vel TG med 340/777 på IST-LHR. Tidligere fløy også UA med 777 på LHR-BRU, men den er jeg usikker på om de fortsatt flyger.

Takk for interessante forslag.

Det er helt klart SQs 777-300ER som frister mest, ulempen er avgangstidene. MAN-MUC har avgang rundt 09.30 lokal tid, og den rekker man ikke om man starter fra OSL samme morgen.

Det ser også ut til at LHs avganger med 747 foregår grytidlig om morgenen, så eneste muligheten for dette er overnatting.

Klarer ikke finne noen UA-avganger til salgs mellom LHR og BRU heller.

I og med at jeg ikke har planlagt mer enn en dag til å tilfredsstille flyabstinensene, peker BA seg ut som det greieste alternativet. OSL-LHR-ARN selges til hyggelige kr. 1200,-, og da får jeg i tillegg noen timer til å titte på fly i London.

Oppdaget ved en tilfeldighet at Korean flyr mellom VIE og ZRH og at de tilsynelatende har rettigheter på ruta. F.eks:

tirsdag, 5. april 2011
Avreise: 18:45 Vienna, Østerrike - Vienna International
Ankomst: 20:05 Zürich, Sveits - Zurich

Flyselskap Korean Air KE933 Fly: Boeing 777-200/200ER

Fullt mulig å booke den hos WIAS - en økonomibilett koster rett under tusenlappen.

Edit: Trenger jeg å forklare hvorfor jeg løfter denne tråden?

Last edited:
Andre relativt nærliggende områder som har mer eller mindre fast besøk av tungt europeisk materiell er Cairo, Beirut og Tel Aviv.

Store fly på intrauropeiske ruter.

Har letert men finner ikke tråden jeg leter etter!

Men spørsmålet er,
Kan noen remmse opp noen av de rutene dere vet at blir flyd av stroe fly som B757, B767, B777 og A330/340, innad i Eurpoa?

Vet om LAN A340, FRA-MAD, Iberia A343/346 MAD-TFN/TFS/LPA og TK B777/A333 LHR-IST, Icelandair...

Back