Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

LN-RTP

Aviator Extraordinaire
Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

For endel år siden fløy JAL jumbo fra FCO til CPH. Aner ikke hvorfor men jeg havnet med en sånn tur på kort varsel da jeg hadde avsluttet en jobbetur i Roma og fikk hjemlengsel.
Måtte godsnakke med stasjonssjefen for å få ID bilett uten avtale med det gakk til slutt.
Måtte være et godt eksempel på 5th Freedom hvis JAL kunne selge vanlige biletter i Roma til København.....?
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

For endel år siden fløy JAL jumbo fra FCO til CPH. Aner ikke hvorfor men jeg havnet med en sånn tur på kort varsel da jeg hadde avsluttet en jobbetur i Roma og fikk hjemlengsel.
Måtte godsnakke med stasjonssjefen for å få ID bilett uten avtale med det gakk til slutt.
Måtte være et godt eksempel på 5th Freedom hvis JAL kunne selge vanlige biletter i Roma til København.....?

Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.

Ja, jeg husker de turene der, var med på en sånn selv, men da var det med
DC-10. Var kun stopp i på Gardemoen for å slippe av og ta på USA pax.
Akkurat den dagen jeg var på vei hjem fra USA var paven på besøk i Norge og med mye kaos i luftrom og på flyplass og med lite fuel til å gå i holding pattern gikk vi bare rett til Arlanda og ble satt på SAS fly til Fornebu.
Husker det var et fryktelig styr på SAS flyet for det var stappfullt pga alle uventede pax and noen Amerikanere havnet for nærme, eller i røykeavdelinga.
De klaget og bråket og sto på krava så det var pinlig. Derav kommer navnet "Ugly American", de tror de er viktigst i verden og alle andre skal bare bøye seg i støvet. Var ikke lange flyturen og ikke så mye røyk at det plaget normale folk, men mye syting var det. :cry:
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.

Jeg "som" snørrunge mellom Oslo og Arlanda på 80 tallet. Fattern booket billettene og fikk meg med både SAS DC10 og SAS 747 flere ganger. Det var jobben til senior som betalte og du satt alltid pent foran. En gang fløy jeg monkey og da var det upper deck på jumboen?!? Det var ikke bare for offload og onload av USA pax.

En gang var det tåke på Gardermoen og 747en landet på Flesland. Her hevder fattern at SAS ringte og sa at de vurderte å sende dlyet rett til JFK men hadde flere "reiser alene" ombord. Hadde fem seks timer på Flesland hvor jeg kranglet meg til biff (de mente banremat var pølser). Så var det hjem til Fornebu med DC9.

Erindrer at den ene flighten satt jeg alene foran på First Business Class i DC10eren?
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Fløy SAS 747 fra Gøteborg til Gardermoen etter en Bowie-konsert på åttitallet. Fløy GOT-GEN-JFK en gang i uka, såvidt jeg husker.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Jeg "som" snørrunge mellom Oslo og Arlanda på 80 tallet. Fattern booket billettene og fikk meg med både SAS DC10 og SAS 747 flere ganger. Det var jobben til senior som betalte og du satt alltid pent foran. En gang fløy jeg monkey og da var det upper deck på jumboen?!? Det var ikke bare for offload og onload av USA pax.

En gang var det tåke på Gardermoen og 747en landet på Flesland. Her hevder fattern at SAS ringte og sa at de vurderte å sende dlyet rett til JFK men hadde flere "reiser alene" ombord. Hadde fem seks timer på Flesland hvor jeg kranglet meg til biff (de mente banremat var pølser). Så var det hjem til Fornebu med DC9.

Erindrer at den ene flighten satt jeg alene foran på First Business Class i DC10eren?

Det er riktig at det var Turist på Upper Deck mot slutten av 747 perioden I SAS.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

OK, siden vi er på vidvanke. Fløy i 1981 jeg PIA fra Athen til København via Roma. Stor fin DC-10. Dette var før jeg begynte å interessere meg for fly, men det gjorde likevel inntrykk. Husker spesielt at de hadde et par veldig bra musikkanaler med diverse moderne rock. Kjøpte billetten i en gresk 'bucket-shop' som var det store blant ungdommen på den tiden.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Jeg har 5 stk 747 jumbo flighter i Europa:

1) PanAm Frankfurt - London, husker at jeg ble overrasket over hvor lite stive vingene var, hadde aldri sett vinger som flekset så mye, og lurte på det var normalt. Etter landing fikk jeg gå opp et dekk, og traff en pilot som sa jeg bare kunne gå inn i cock-pit, og der satt det to gamle bestefedre ( de så slik ut ), han ene hadde på seg en privat strikkejakke.
2) Aer Lingus Shannon - Dublin, full pris billett og havnet på sete 1H, i gen service på den korte strekningen, tror det tok 20 min, men med 4 vinduer fikk jeg et flott utsyn over Irland.
3) På messe i Gøteborg, retur tidlig søndag, og jeg trodde jeg skulle fly Widerøe til Fornebu, og så var det en SAS jumbo på vei til New York med mellomlanding på Gardermoen. Jeg rakk fire små champisflasker på den turen, jeg satt på first business class. Og jeg var den eneste på SASbussen som kjørte mellom Gardermoen og Fornebu.
4) og 5) også SAS jumbo, Ivar den ene veien og Huge den andre, det var en chartertur fra CPH til Mallorca, men pga flyvelederstreik landet vi i Roma og sto der i 5 timer.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.

Northwest fløj JFK -GEN - CPH v.v en overgang på 80 tallet, med B747. Jeg er helt sikker,
for jeg var selv med fra JFK engang! Derimod husker jeg ikke, om de
havde trafikrettigheder mellem Oslo og København.
 
Last edited:
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Dro fram gammel logbok i dag tidlig:

11.11.83 GEN-ARN N-4501Q DAN VIKING 747 COMBI
14.11.83 ARN-GEN LN-RKB DC-10-30 HAAKON VIKING

Var veldig tidlig nerd og fant ut dette var mer gøy enn FBU^_^
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Northwest fløj JFK -GEN - CPH v.v en overgang på 80 tallet, med B747. Jeg er helt sikker,
for jeg var selv med fra JFK engang! Derimod husker jeg ikke, om de
havde trafikrettigheder mellem Oslo og København.

Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.

Northwest hadde flere varianter opp I gjennom de årene de fløy, så både Stockholm og København er korrekt avhengig av hvilke år. Mot slutten gikk NW Gardermoen - London - Gatwick - Minneapolis - Phoenix (flybytte I MSP) - det var også forbindelse med NW til JFK fra LGW.

I tillegg de andre historiske Widebody i tillegg til de som er nevnt:
- København - Zurich SAS DC10 (forsatte til Nairobi)
- Stockholm - Paris ? Thai 747 (mener det var Paris Farmer for arrestere meg)
- København - Frankfurt Thai 747
- København - London Heathrow Varig Dc-10, MD-11 og på slutten 777
- Helsinki - Stockholm - Zurich Swissair A310
- København - Amsterdam KLM A310
- Oslo Fornebu - London Heathrow SAS 767
- Oslo Fornebu - København SAS A300
- København - Wien - Athen SAS DC-10
- Wien - København Austrian A310 (fortsatte til Chicago som OS/SK)

Alle disse gikk tur-retur.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.

Jeg husker også på samme stevne at en fullastet Sterling Caravelle brukte omtrent hele rullebanen ved avgang og røykla hele området. Tilskuerene humret..
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

J Derav kommer navnet "Ugly American", de tror de er viktigst i verden og alle andre skal bare bøye seg i støvet. Var ikke lange flyturen og ikke så mye røyk at det plaget normale folk, men mye syting var det. :cry:

Nå har Ola og Kari overtatt den ballen:(

Forøvrig så fløy jeg, mener det var Gulf Air L-1011 PAR-LON engang på '80 tallet
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Nå har Ola og Kari overtatt den ballen:(

Uffda, håper det ikke er så ille...?

Har truffet mange Nordmenn rundt om i verden og de har stort sett være greie, kan ikke huske noen spesielt negative episoder.

Ser at denne tråden nå står for seg selv og ser ut som jeg startet den.
Kanskje trykket jeg på feil knapp, mitt første innlegg her var for å svare på et spørsmål fra en kar som som lurte på hvor han kunne finne widebody flyginger innen Europa?

Begynner også å gå gjennom hukommelsen min i sømmene: Lurer på at den turen jeg nevnte ovenfor fra USA til Norge med landing I Sverige isteden ikke var Northwest Orient, men TWA. Fløy ikke de JFK - FBU med L-1011 tro?
Jeg tok også NWA en gang til Gardemoen, men ikke den gangen.
(Det er 2 ting som skjer når man blir eldre: Det første er at hukommelsen går, det andre husker jeg ikke. :colgate:)
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa

Uffda, håper det ikke er så ille...?

Har truffet mange Nordmenn rundt om i verden og de har stort sett være greie, kan ikke huske noen spesielt negative episoder.

Ser at denne tråden nå står for seg selv og ser ut som jeg startet den.
Kanskje trykket jeg på feil knapp, mitt første innlegg her var for å svare på et spørsmål fra en kar som som lurte på hvor han kunne finne widebody flyginger innen Europa?

Begynner også å gå gjennom hukommelsen min i sømmene: Lurer på at den turen jeg nevnte ovenfor fra USA til Norge med landing I Sverige isteden ikke var Northwest Orient, men TWA. Fløy ikke de JFK - FBU med L-1011 tro?
Jeg tok også NWA en gang til Gardemoen, men ikke den gangen.
(Det er 2 ting som skjer når man blir eldre: Det første er at hukommelsen går, det andre husker jeg ikke. :colgate:)

Det er korrekt at TWA fløy med L-1011, normalt fra Gardermoen, men mens Gardermoen var stengt en sommer ble Fornebu benyttet og jeg mener å huske at også TWA matte fly FBU-ARN-JFK fordi en L-1011 ikke kunne klare nonstop FBU-JFK - det samme med Tower Air og de "antikke" 747'ene de opererte. Dette var vel sommeren 1989
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Har fløyet Thai B747 fra Frankfurt til København, SAS Dc-10 mellom København og Gardermoen og American Airlines B767-200 mellom Hamburg og Brussel. Testflyvning av Lufthansa sin nye B747-400 mellom Hamburg og Frankfurt. I tillegg til mange flyvninger med SAS, Lufthansa, Air France, Swissair med A300/A310 innen Europa. I tillegg har jeg vel fløyet B767 med British Airways mellom Oslo og London.
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Gode historier! I Europa har jeg fløyet LHR-ARN med BA 767, så sent som ifjor på vanlig rute. P.g.a. fulle fly har jeg fått A330 med Swissair på ZRH-OSL og Turkish på OSL-IST. Det ble en tur mellom FBU og ARN med Towers 747 i 1989 eller så, men ble med til JFK etterpå.:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Morsom tråd. Jeg har fløyet BA 767 mellom ARN og LHR ved to anledninger. Den ene gangen var flighten i utgangspunket satt opp med 787 men det ble endret en stund på forhånd.
 
Back
Top