Wiborg saken

Cockpitview

ScanFlyer Gold
På mandag lanseres en ny bok om Wiborg saken.
Vurderer sterkt å kjøpe boken. Har selv aldri vært konspiratorisk men,
det har alltid skurret noe ved denne saken. Ikke minst hvordan det har blitt lagt lokk på debatter og hvordan AP selv delvis styrte Smith kommisjonen.
NRK Brennpunkt hadde en meget bra og kritisk episode om denne saken for noen år siden, men i motsetning til andre episoder er den knapt å finne info om i arkivene.

Selv har jeg alltid syntes at dette var fishy...

Varsleren Jan Wiborg tok sitt eget liv ved å hoppe ut gjennom et hotellvindu i København i 1994, fastslo både politiet og Smith-kommisjonen. Forfatter og journalist Knut Lindh mener nye opplysninger viser at Wiborg umulig kan ha kommet seg gjennom et dobbelt termopanvindu på egenhånd.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/overbevist-om-at-varsleren-jan-wiborg-ble-drept/a/23280178/

Folk kan si mye om stedsvalget til den nye Hovedflyplassen, men til slutt var det KUN et politisk spørsmål. Samferdselsministereren ( Borgen) var fra Hedemark og det var nok utslagsgivende .
Det hadde vært værmålinger på Gardermoen siden 30 tallet og de visste nøyaktig hvor dårlig vær det kunne være der noen ganger. Motstanderene av Hurum ( les: Regjeringen) gjorde hva de kunne for å stille Hurum i et dårlig lys.
Den endelige beslutningen hadde egentlig derfor ikke noe med været å gjøre.

Mitt inntrykk også. Verken vær eller faglige/operative hensyn var av interesse. Man ønsket å stimulere utviklingen på den siden av Oslo fremfor vestsiden.

For ordens skyld, innlegget var ikke ment for å skape an debatt om lokalisering. Det er omstendighetene rundt Wiborg dødsfallet som nå lanseres i en ny bok.

For ordens skyld, innlegget var ikke ment for å skape an debatt om lokalisering. Det er omstendighetene rundt Wiborg dødsfallet som nå lanseres i en ny bok.

Også omtalt i boken jeg linket til. Dog sannsynligvis litt grundigere i denne nye boken. "Omstendighetene" innbefatter imidlertid også lokaliseringsdebatten. Uten at jeg oppfordrer til en dypere diskusjon av dét her.

Desverre er lokaliseringsdebatten tett knyttet til saken. Opseth & co la vel heller aldri skjul på at plasseringen av hovedflyplassen var for å stimulere næringslivet i nord og at flertallet av brukernes interesser var mindre interessant.

Hvem som sto for vaselinen på linsene på måleinstrimentene på Hurum er vel dog aldri fastslått, tror jeg .... Grisepolitikk på høyt plan ...

Dødsfallet og valget av Gardermoen er også omtalt i boken "Historien om Gardermoen. Et nasjonalt bedrageri".
Utgitt 2000, forfatter Ebbe Ording.

https://bokelskere.no/bok/historien-om-gardermoen-et-nasjonalt-bedrageri/178118/

Den har jeg lest, og der er det mye som lukter vondt, hvis halvparten av det som står der er riktig.
Hvis alt er riktig, så er det en sak som er så stygg at det nok er mange som kan bli plaget med svette håndflater og urolig fordøyelse fremover.

La oss håpe sannheten kommer for en dag!

Hvem som sto for vaselinen på linsene på måleinstrimentene på Hurum er vel dog aldri fastslått, tror jeg ....

Nå var jo den lokale motstanden der ute såpass stor at, og denne sabotasjen såpass amatørmessig at det nok er ganske mange tusen mennesker uten særlige politiske kontakter som kunne ha gjort det...

Halvveis gjennom boka. Lite fokus på hva Wiborgs funn var, men nok av åpne spørsmål om hva som egentlig skjedde med ham ...

Nå var jo den lokale motstanden der ute såpass stor at, og denne sabotasjen såpass amatørmessig at det nok er ganske mange tusen mennesker uten særlige politiske kontakter som kunne ha gjort det...

Det var vel blant annet en speiderhytte som ville ha røket... :-)

Etter å ha lest boken er det mye jeg finner interessant. Blant annet tidligere stortingsrepresentant Hallgrim Bergs (H) bevitnelse om at han hadde fått det som i boken omtales som "polite warnings". På side 77 i boken ble jeg kjent med at Berg tidligere hadde sagt i et intervju i boken Post festum Gardermoen: maktspillet om Gardermoen at hver gang han hadde uttalt seg om Wiborg-saken, hadde det skjedd innbrudd i leiligheten hans. Berg sa i intervjuet:

"Jeg meldte dette til politiet og Stortingets presidentskap. Jeg synes ikke dette var noe hyggelig. Det var innbrudd, utrivelige telefoner og romstering i leiligheten. Og etter at jeg hadde hatt et intervju i Klassekampen 8. februar 1997, kom jeg hjem om kvelden og fant at absolutt alt lys var slått på i leiligheten. Dette hadde skjedd til tross for at sikkerhetstjenesten på Stortinget like før hadde montert ny dobbeltlås."

Det er temmelig sterkt at en stortingsrepresentant uttaler seg så konkret om slike hendelser i forbindelse med at han uttalte seg om en viss sak. Så skal det legges til at han er langt fra den eneste som har uttalt seg om overvåkning og sjikane i Norge. I boken nevnes for eksempel Eilif Holtes erfaringer med trusler i forbindelse med Gardermoen-saken. Og på denne nettsiden - www.fampo.info/vitnesbyrd.html - er det samlet flere sitater hvor folk har fortalt om sine erfaringer på området.

Hvem drepte Jan Wiborg? (Gardermoen vs Hurum)

For tjue år siden truet Wiborg med å fortelle hvem som førte politikerne bak lyset da Stortinget omgjorde beslutningen om å legge Norges nye hovedflyplassen til Hurum og vedtok Gardermoen i stedet. Noen dager senere ble han lokket til København, der han falt ut av et hotellvindu og døde.

Jeg kjenner saken litt fra avisoppslag osv, men kom over denne e-boken til 99 kroner. (Kan få den fysisk også til 349). Blir spennende lesestoff i dagene fremover.

TV2 har også laget en større artikkel om saken: http://www.tv2.no/a/6314945/
Luftfart.media også: http://luftfart.media/2016/08/08/hv...rfor-serverte-tv2-et-innslag-fra-feil-hotell/

God lesing!

Ny serie starter i kveld om saken på tvnorge kl 21:30.

Har lest boka selv. Ikke vanskelig å forstå at han ble drept.

Ligger tilgjengelig på dplay for de som ikke vil følge sendeskjemaet. Sett første episode, artig underholdning, men spent på om de skal presentere noe annet enn løse indisier.

Skremmende serie, som vel viser at heller ikke norsk politikk er noen søndagsskole og at det å treffe de beste beslutnigene ikke nødvendigvis er det viktige, men de beslutningene som tjener en bestemt agenda . Det er vel snart 25 år siden Gro gikk av som statsminister, men hun virker fortsatt som maktsyk og diktatorisk psykopat. Beklager til evtentuelle fans, men hun gir meg frysninger.

Back