WF970 - Finnmarksbussen

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Etter å ha ankommet Tromsø med Flyr dagen før, så måtte jeg også finne en måte å komme meg tilbake til OSL. Og hvordan kunne man gjøre dette mest mulig spennende og kanskje få krysset av noen nye flyplasser på veien? Widerøes WF970 kom da opp som et godt alternativ. Litt kjipt med 06 avgang, men med en routing som er Tromsø-Hammerfest-Berlevåg-Båtsfjord-Vardø-Vadsø-Kirkenes, og som matchet med SAS’ formiddagsflight KKN-OSL, var valget lett

Opp grytidlig, og taxien kom å plukket oss opp 05:15, så hadde planlagt å ankomme TOS en halvtime før avgang. Null kø i security, men i det vi kom gjennom så kom «Ny tid 08:10» opp på skjermen. Teknisk på dagens maskin og den ble trolig stående lenge, og vi måtte vente til det jeg tror var WF981 kom inn til TOS litt før 08.
Da så det jo litt dårlig ut for å rekke flyet videre fra KKN og fryktet hele planen vår ble spolert da vi vurdere booke oss om til WF972 via ALF eller kjøpe en billett direkte til OSL i stedet.

Dog ikke lenge etter dukket denne meldingen opp på telefonen:

Flyinformasjon
WF0970 01 JUL
Tromsø - Kirkenes
Avgang: 06:00
Widerøe orsakar at vi kludrar til reisa dykkar langs kysten av vårt vakre land. Vi beregnar å gå frå Tromsø så snart WF981 landar, då skal vi bruke den maskina. Det er fint vær langs kysten av Finnmark - så vi regnar med vi tar inn ein del av forseinkinga. I tillegg har vi innstillt Hammerfest og Vardø på denne ruta, slik at vi beregnar å lande i Kirkenes ca 1050.

Beste helsing Widerøe IRR - Torbjørn

Da fikk vi jo 40 min transfer i KKN og dagen var reddet. Og den nye routingen ble da Tromsø-Berlevåg-Båtsfjord-Vadsø-Kirkenes

51287574372_7a9831266c_c.jpg


Så da fikk vi bare sette oss ned, spille inn litt stoff til Flypodden. Og ta oss en matbit, skjønt det er lettere sagt enn gjort en tidlig morgen i Tromsø, da alt er stengt på den tiden av døgnet, og åpner ikke før passasjerene til SAS og Norwegian sine OSL-avganger litt senere begynner dukke opp

51287575057_c2ee9c244c_k.jpg


Dog etterhvert så fikk vi også voucheren fra Widerøe, som sponset halvparten av baguetten, og Upper Crust åpnet.
51289042844_7b6f854ce3_k.jpg


Etterhvert som tiden gikk og klokken nærmet seg avgangtiden kom det ennå ingen info om gate, dog hadde vi sette at maskinen vår hadde kommet inn fra HFT og stod utenfor de nordlige gatene på TOS. Så holdt oss i området der og ventet. Ingen info kom egentlig opp på skjermen, før det plutselig noen minutter før avgang ble boarding på gate 25 og vi kunne gå ombord i LN-WIC som stod klar for dagens litt amputerte WF970

51288340956_c8a90c29d1_k.jpg


TBC....
 
Last edited:
Ombord i flighten til Berlevåg var vi totalt 7 passasjerer, inkludert 3 av oss fra Flyprat/Flypodden. Ombord satte jeg med på 3D, og hadde ikke overraskende en to-seter for meg selv

1ebe6b90dad590a6ae4954aef9ebc00c.jpg


Propellene ble startet opp og med avgang mot sør med en liten Dash var det heller ikke nødvendig taxe til enden av rullebanen og vi kom oss fort opp i luften og kunne svinge til venstre og siktet på Berlevåg

78dded5f4140e76e3cbedeff277cc522.jpg

c26acc551b3852e05a9c894765cf6c08.jpg


Den snaue timen bort til Berlevåg var ellers ganske begivenhetsløs og brukte stort sett tiden på å se ut av vinduet eller prate med reisefølget

Knyttnevetesten ble såvidt bestått

26c5199c6ea5783f871609dc44e028dd.jpg


d489dafb29edf2e91c75e071e6e10fae.jpg



Innflyvning rett inn mot Berlevåg og en relativt pen kortbanelanding på den måkeskitbelagte rullebanen som lå idyllisk nede ved fjæra
6cec13b6a15d6ccf868f1efe4dcbcd24.jpg


Ingen passasjerer skulle av, men kom på 3 nye. Og mens vi ventet på de fikk vi såvidt ta turen ut og ta noen bilder og spille inn litt podcaststoff
91cbe85e43b0cdc9e958048a876d790f.jpg

6ea334e020a7aadb5973fed468b86935.jpg
 
Så var det neste hopp: Berlevåg-Båtsfjord. Med avgang mot øst fra BVG og ankomst mot nord på BJF, så var det jo bare et lite hopp "rett rundt hjørnet", og hele flyturen var unnagjort på 10 minutter

Berlevåg
51290716835_d75bd23264_k.jpg


Kysten mellom berlevåg og Båtsfjord
51288958352_a3f5528554_k.jpg


51289880153_6be2450e3d_k.jpg


Båtsfjord, med flyplassen oppå haugen der
51289706066_cd2cb49172_k.jpg


På BJF gikk 3 passasjerer av, og mens vi ventet på at 11 nye skulle komme på, fikk vi også her tatt en tur ut. Mens BVG lå nede ved havet, ligger BJF oppå et lite fjell, så har luktet med mer fjelluft

51289706316_88bfe799fa_k.jpg
 
Neste hopp var det ca kvarteret det tok å krysse Varangerhalvøya fra nord til sør

51290842235_891c6fb61e_k.jpg


Innflyvningen til Vadsø
51289830766_1ac50f6c18_k.jpg


51290549544_5f28c06595_k.jpg


51290842725_749b527514_k.jpg


Tårnet på Vadsø
51289831361_4e859386a8_k.jpg
 
I Vadsø skinte solen og også her kunne vi ta oss en tur ut, mens vi ventet på påstigende passasjerer. Populær avgang dette, 36 av 39 seter var tatt, og endel skulle tilsynelatende videre med SAS flighten til OSL

51289165217_5c2ed79ad6_k.jpg


Vi fikk også hilst på et forummedlem og sett han jobbe, samt like før avgang fikk vi tre utlevert en aldri så liten "goodie-bag"

Med varslet tilnærmet fullt fly, flyttet jeg meg også frem på rad 1 og sete 1D, som jo er de bakovervendte setene i Widerøes Dash-8-100 kabin. Så da fikk jeg prøvd det også

6553551290631029_a1dbb022d5_k.jpg


Opp i luften for den 10 minutters turen over fjorden til KKN

51290923105_f0aaa16d0d_k.jpg


Ankom KKN og den planlagte 1,5 times transferen var nå blitt til 40 minutter. Hvilket passet mye bedre.

51289165882_5b9db7cecd_k.jpg


Forlot LN-WIC for siste gang den dagen, og maskinen skulle da videre som WF915 som jo er den kjedelige nonstop ruten KKN-TOS

51289913096_f7d256ed89_k.jpg


En flott tur langs Finnmarkskysten var da over og det var virkelig deilig kunne ta en helt tungvindt og unødvendig flytur, sånn bare for å ha gjort det. Selv om jo vi gikk glipp av 2 flyplasser, kunne jeg krysse av 4 andre på listen
 
Nydelig tur det der, og fin rapport! Kjekt når været også spiller på lag!
 
Artig med sånne "stunt-turer"! Synd den ble litt avkortet, men det ser jo ut til at været spilte på lag, og det er ikke hver dag det gjør i Finnmark.
 
Fin og inspirerende rapport. Noe man kanskje burde prøve selv en dag. Det var for øvrig flott flyvær sørover også denne dagen. Jeg reiste med WF 623 Tromsø-Bergen i formiddagstimene, og det var klarvær hele veien.
 
Flott rapport.

Mange sier at du var heldig med været. Spør du meg, så er ruskevær i fly enda bedre.
 
Flott rapport.

Mange sier at du var heldig med været. Spør du meg, så er ruskevær i fly enda bedre.


Spør du meg er 80% av poenget med å ta seg heisatur med Widerøe å få seg et skikkelig flott utsiktspunkt av norges landskap, mer enn å sitte og stirre inn i et hvitt intet/seteryggen foran deg mens det rister og humper...
 
Spør du meg er 80% av poenget med å ta seg heisatur med Widerøe å få seg et skikkelig flott utsiktspunkt av norges landskap, mer enn å sitte og stirre inn i et hvitt intet/seteryggen foran deg mens det rister og humper...

har ikke du flyskrekk a? ;)
 
Fin rapport, men det var gnient med en voucher på 75 kr. Uansett godt fikset med dropping av visse mellomlandinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På bildet over Båtsfjord så ser du faktisk både den gamle og nye flyplassen. BJF er vel også den nyaste flyplassen vi har i Noreg?
 
Last edited:
Tydelig at Widerøe har gode rutiner for hvordan flymangel håndteres.
Her prioriteres Øst-Finnmark (og sikkert forbindelsen videre til Oslo) - den siste strekningen inn mot Kirkenes var jo også den som hadde klart størst cabinfaktor.

Vardø ble kanskje dekket med veitransport til/fra Vadsø? Burde være tid nok til å få organisert det når forsinkelsen var kjent såpass tidlig.
 
Artig rapport!! Skal ut på samme ruta idag, så får håpe været og det tekniske samarbeider. Har heldigvis en litt lenger buffer i KKN da jeg tar DY-kjerra som går 30min etter SK.
 
Back
Top