• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Widerøe har flydd Værnes-Torp i mange år. Jeg ville tro at Værnes-Rygge er "samme type rute" og at det derfor burde være god forretning i å fly her. Det samme gjelder Rygge-Sola og Rygge-Flesland.

Nå vet jeg ikke hvordan Værnes-Torp går, men det er vel ikke en anbudsrute så da må det jo bety at de tjener litt penger på den.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

TRF og RYG er ikke nødvendigvis sammenlignbare. Innenriksruter fra RYG vil stort sett trekke reisende fra Østfold, mens TRF tar passasjerer fra store deler av Telemark og Buskerud, itillegg til Vestfold
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Innenriksruter fra RYG vil stort sett trekke reisende fra Østfold, (...)

Østfold, Akershus, Oslo, samt de på andre siden av grensa. Forøvrig det samme området som er nedslagsfeltet til RYG.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

TRF og RYG trekker/vil trekke minimalt med innenriksreisende fra Oslo. En ting er syden og charterturister, men de færreste fra Oslo gidder ta omveien om RYG for å fly til Bergen
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Hvilken omvei?

Å komme seg fra Oslo til OSL tar 20min med flytoget, da er det en omvei å stå å stampe i kø mot Moss. Skal jeg ta kollektivtransport fra meg (Oppsal) til RYG tar det dobbelt så lang tid som tilsvarende til OSL. Med bil fra meg (og Oslo sentrum også) tar det ca 10-15 lengre med bil til RYG enn til OSL, og trafikken ut av Oslo er værre på E18/E6 sørover enn E6 nordover og sjansene for kø er dermed større.

RYG er og blir primært en flyplass for Østfold og charterreisende generelt
 
Last edited:
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Flytoget gjør det vel endel mer bekvemt for folk å reise via Gardermoen, men kjøretiden fra Oslo sentrum i bil er vel omtrent like lang til Rygge som til Gardermoen.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Someone, det tar ikke 15 min lenger med bil fra Oslo sentrum til Rygge enn det gjør til Gardermoen, det vet du også. Mulig det kan virke annerledes dersom du ikke har bil selv og ikke kjører begge strekninger med jevne mellomrom.
Kollektivtrafikken er velutviklet til Gardermoen, det vet vi alle, men nå er det engang slik at mange i dette land har egen bil og benytter denne aktivt i hverdagen.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Uansett om det er minimal forskjell på kjøretiden til Rygge eller Gardermoen - køproblematikken er større fra Oslo retning sydover, og det er vel uansett av liten interesse for "Oslofolk flest" å dra til Rygge for en WF-forbindelse innenlands (som denne tråden handler om) som nødvendigvis vil ha adskillig færre daglige avganger enn tilsvarende innenlandsruter fra OSL.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Noen annet jeg ville ha tenkt på ved valg av avreiseflyplass er alternativer hvis det viser seg at ruta jeg skulle fly er sterkt forsinket eller kansellert. Antar at alternativet på RYG er å reise hjem eller reise til OSL, mens det på OSL er større sjanse for å bli booket om på andre flyvninger eller lignenede.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Nå er det vel primært Østfold WF ser på som sitt markedsormråde hvis man starter opp innenriks fra Rygge. Både Sarpsborg og Fredrikstad er jo store befolkningssentra.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Someone, det tar ikke 15 min lenger med bil fra Oslo sentrum til Rygge enn det gjør til Gardermoen, det vet du også. Mulig det kan virke annerledes dersom du ikke har bil selv og ikke kjører begge strekninger med jevne mellomrom.
Kollektivtrafikken er velutviklet til Gardermoen, det vet vi alle, men nå er det engang slik at mange i dette land har egen bil og benytter denne aktivt i hverdagen.

Det er helt avhengig av hvor i Oslo-området man befinner seg. Generelt er infrastrukturen til OSL langt bedre enn til Rygge, derfor blir Rygge en omvei i de aller fleste sammenhenger hva angår innenlands trafikk.


Og nå vet vi at belegget på ruten til Bergen ikke er spesielt høyt, samt at det flyttes mye luft til København.

Sorry, men reiseadferden til folk i Østfold er det som bestemmer utviklingen på Rygge, ikke om de klarer å konkurrere med OSL og TRP.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Someone, det tar ikke 15 min lenger med bil fra Oslo sentrum til Rygge enn det gjør til Gardermoen, det vet du også. Mulig det kan virke annerledes dersom du ikke har bil selv og ikke kjører begge strekninger med jevne mellomrom.
Kollektivtrafikken er velutviklet til Gardermoen, det vet vi alle, men nå er det engang slik at mange i dette land har egen bil og benytter denne aktivt i hverdagen.
Ifølge 1881 tar det 51 minutter fra Karl Johans gate i Oslo til Rygge, og fra samme adresse til OSL: 39 minutter, altså 12 minutter lenger til Rygge enn til OSL.
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Someone, det tar ikke 15 min lenger med bil fra Oslo sentrum til Rygge enn det gjør til Gardermoen, det vet du også. Mulig det kan virke annerledes dersom du ikke har bil selv og ikke kjører begge strekninger med jevne mellomrom.
Kollektivtrafikken er velutviklet til Gardermoen, det vet vi alle, men nå er det engang slik at mange i dette land har egen bil og benytter denne aktivt i hverdagen.


det kan godt hende det ikke er store forskjellen på kjøretid, men det er av minimal betyding. Hvorfor skal noen som bod på Nordstrand (eller enda lengre sør) kjøre til Rygge for å ta en av to avganger til BGO med en turboprop, når hun kan dra til OSL å velge mellom 30-40 avganger med jet fra OSL?

Innenriksruter fra RYG er bare interessant for de som bor i området, og bare dersom tidtabellen er god. TRF har samme utfordring - WF må ha et godt nok rutetilbud og gode nok priser for at ikke Vestfoldningene skal sette seg i bilen og kjøre til OSL. Om neste fly fra TRF går om fire-fem timer, kan det allikevel lønne seg å dra fra OSL
 
Re: WF snuser på innenriks til/fra Rygge

Jeg skulle likt å se en oversikt som viser hvor mange vestfoldinger (og folk derfra og vestover) som i de siste par årene har tatt veien om OSL for å komme til SVG/BGO/TRD. Jeg tror det er ganske mange. Kanskje like mange som Widerøe har klart å tiltrekke seg på tilsvarende ruter fra Torp?:(
 
Back
Top