• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

WF Dash-8 med ising (Jan ‘20)

Someone

Moderator
Medlem
WF Dash-8 med ising (Jan ‘20)

Kan ikke se denne har vært i media, men Havarikommisjonen undersøker en alvorlig ising hendelse med LN-WFO (Dash-8-300) mellom Kristiansund og Bergen 20 januar i år.

Visstnok skal motorene ha blitt påvirket og flyet stod 5 dager på bakken etter hendelsen

http://avherald.com/h?article=4d4e27f1&opt=0

Incident: Wideroe DH8C enroute on Jan 20th 2020, severe icing, engines affected
 
Re: WF Dash-8 med ising (Jan ‘20)

Ikke mange som har fått med seg den selv om den er lagt ut hos SHT:

Beskrivelse

Den 20. januar 2020 kom et Widerøefly på vei fra Kristiansund til Bergen inn i forhold med sterk ising ("severe icing"). Besetningen endret ruten lenger vestover over kystlinjen samtidig som de foretok en nedstigning til en flyhøyde hvor det var rapportert ikke ising. Etter hvert løsnet isen, noe som påvirket motorene. Flyet landet normalt på Flesland.

Sist oppdatert: 23.01.2020.
 
Re: WF Dash-8 med ising (Jan ‘20)

Rapporten er lagt ut av havarikommisjonen:

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2023-01

Under utklatring fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget, fløy en Widerøe DHC-8-300 uforvarende inn i et område med alvorlig ising. Under innflyging til Bergen lufthavn Flesland mistet flyet motorkraft på venstre motor, deretter på høyre motor, og til slutt på venstre motor igjen. Ved hjelp av flyets automatiske tenningssystem startet begge motorene igjen, men flyet var i en kort periode helt uten motorkraft. Motorene sluknet som følge av is som løsnet fra motorens luftinntak. Besetningen opptrådte profesjonelt i en svært krevende situasjon og landet trygt på Flesland.

Godt jobbet av de i cockpit:

På under to minutter hadde besetningen vært igjennom tre motorbortfall og restarter, de hadde gjort korrekte analyser av årsak og var enige om hvordan dette skulle håndteres. De fikk etablert seg på ILS og erklært en nødsituasjon med lufttrafikktjenesten. Havarikommisjonen mener besetningen hadde et spesielt godt crew samarbeid (CRM) i denne fasen og mener følgende momenter var spesielt viktige:

• De ga hverandre stadig oppdatering av mentale modeller, slik at besetningen fikk en delt forståelse av hva som skjedde.
• Kommunikasjonen var kort og konsis – bare ett ord eller to var nok.
• Kapteinen ba om innspill – selv i en kritisk situasjon med høyt stressnivå.
• Mannskapet fortsatte å evaluere/diagnostisere.
• De unngikk fiksering, som kan skje i stressede situasjoner, og de fortsatte å søke etter relevant informasjon.
• Styrmannen ga en minibrief – «Jeg holder good speed, holder good torque, konfiguerer sent», for å informere kapteinen og dermed holde ham «in the loop».
 
Re: WF Dash-8 med ising (Jan ‘20)

Fin oppdatering, men jeg synes anbefalingene om hvordan en skal unngå dette også bør fremheves. I rapporten går Statens haverikommisjon langt i antyde at dette kunne vært unngått med direkte væroppdatering. Fra bt.no (lang artikkel og abo):

I en av sine tilrådninger etter den alvorlige hendelsen, sier Statens havarikommisjon at det bør iverksettes et prosjekt som utreder muligheten for direkte væroppdatering.

– Vi anbefaler Luftfartstilsynet å iverksette et prosjekt der Avinor, Meteorologisk institutt og representanter fra et egnet flyselskap deltar for å vurdere mulige løsninger på presentasjon av oppdatert værinformasjon som kan formidles til relevante flyginger, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen har også rettet en henvendelse til det europeiske luftfartstilsynet Easa.
 
Back
Top