WestJet: YYC-ORD

mikro

A330
Medlem
westjet_logo.jpg

27.7.2012
WS1646: YYC-ORD
ETD: 16:00 MDT / ETA: 20:15 CDT
Actual: 16:07 MDT / 19:55 CDT
Boeing 737-700 C-FWBX

WS1646map.gif

Da var det treårige oppholdet i Calgary over, og det var tid for den siste hjemreisen. Reiseruten vår hjem var litt utradisjonell, for i stedet for å fly med AC, KL, eller BAs direkteruter til Europa hjem, valgte vi i stedet å fly YYC-ORD-CPH-OSL-KSU med WestJet og SAS. Vi bestemte oss også for å ha et tre dagers opphold i Chicago på veien. Den opprinnelige planen vår var å reise med United Express til Chicago, men WestJet hadde bedre priser på strekningen YYC-ORD.

Så, videre til avreisedagen. Den siste uka i Calgary bodde vi på Sheraton Suites i sentrum, så kl 13:30 tok vi en taxi til YYC. Det anbefales at man er tidlig ute når en reiser til USA fra Calgary, fordi YYC, i likhet med YVR, YEG, YWG, YYZ, YOW, YUL og YHZ har US Pre Clearance fasiliteter som innebærer at flyet blir behandlet som en innenriksflight ved ankomst i USA. Det var lite trafikk mellom sentrum og flyplassen, så taxien slapp oss av ved US Departures rundt 20 minutter etter vi forlot sentrum. Lite kø i innsjekk, så det gikk effektivt. WestJet tillater en stk bagasje per passasjer, og i og med at vi hadde fem kolli og var fire personer, måtte vi betale $21 for det siste kolliet. Etter innsjekk var det gjennom US Immigration, var heldigvis lite kø her og. Har noen mindre hyggelige minner herifra spring break to år siden, tidlig om morgenen første dagen i ferien da køen gikk ut i innsjekkingsområdet. Uansett, immigrasjon gikk smertefritt, det samme med tollen og sikkerhetskontrollen. Lite kø overalt.

YYC har fire pirer, hvor alle amerikanske flighter går fra C-piren. De fleste C-gatene er kombigater, og bytter til enten B (Air Canada Intl & Domestic) eller D (WestJet Intl & Domestic). WS1646 gikk fra gate C34, som er en C/D kombigate. Oppsatt på WS1646 i dag var en Boeing 737-700, C-FWBX som kom inn fra Victoria, BC (YYJ) som WS196 på tid, kl 14:55.

iPhone682012282.jpg

Vi hadde en time før boarding begynte så jeg gikk på Tim Hortons og hadde en iskaffe mens jeg ventet. Det er forøvrig ingen loungefasiliteter på C-piren, bortsett fra en Servisair betalingslounge hvor en må betale for å komme inn.
Etterhvert nærmet avgang seg, og rundt en halvtime før avgang begynte boarding. I motsetning til mange andre selskap jeg har reist med, boarder ikke WestJet med grupper eller seteplass, men man kan gå om bord når en selv ønsker. Gikk om bord litt i starten, og fant setet mitt, 19A et stykke bak i flyet.

iPhone682012286.jpg

Boarding ble raskt unnagjort, og vi var klare til avgang. Ingen velkomst eller informasjon fra flight deck verken før eller under flyturen. Distansen mellom Calgary og Chicago er 2216 km, og flytiden var beregnet til ca tre timer, gate to gate.

Sikkerhetsdemoen ble raskt unnagjort, både på engelsk og fransk. Tok så av på Rwy 10, og etter en god del flighter inn og ut av YYC nå, har jeg aldri opplevd å ta av eller lande på noe annet en rwy 16 og 34. Etter avgang hadde vi en veldig fin utsikt over Calgaryregionen, men siden jeg holdte mobilen avslått, har jeg dessverre ingen bilder over Calgary.

WestJet sine fly er alle utstyrt med Bell Live TV, så en har tilgang til mange TV kanaler gratis, pluss en del pay per view filmer. Ettersom de hadde problemer med Bell TV, så var pay per view filmene gratis på denne flygningen.

Alberta Prairies
iPhone682012290.jpg

Wheatfields nær Brooks, AB. Tror elva er Bow River, men litt usikker.
iPhone682012296.jpg

Medicine Hat, AB. Medicine Hat Airport (YXH) er synlig nede til venstre.
iPhone682012302.jpg

Kabinpersonalet kom i gang med in flight service etterhvert og. Fritt valg av Colaprodukter og to valg i snacks. I tillegg hadde de øl/vin til $6.50 og sandwicher fra Spolumbo’s Deli i Calgary til salgs. Jeg hadde en Diet Coke og Ranch Crispers, som faktisk var svært gode. De gjorde i tillegg en del runder
med vann på turen.

iPhone682012308.jpg

Hadde også med noe medbragt jeg kjøpte på Safeway dagen i forveien.
iPhone682012307-1.jpg

Jeg benyttet meg av underholdningstilbudet på veien. Så litt på åpningsseremonien i OL, litt av en dokumentar om OJ Simpson, halvannen
episode av Judge Judy og en dokumentar om Wayne Gretzky.

iPhone682012313.jpg

Rundt Canada/US grensa ble det overskyet
iPhone682012314.jpg

Var nærmest helt likt hele veien fra Calgary til Chicago. Flatt prærielandskap hele veien.
iPhone682012333.jpg

Begynt descent til O’hare, dette er nok over Wisconsin.
iPhone682012338.jpg

Litt mer bebyggelse når vi nærmer oss Chicagoregionen
iPhone682012351.jpg

Begynte etterhvert innflyvningen til Ohare, kabinpersonalet var effektive med å samle inn søppel og å forberede kabinen for landing. Ingen informasjon fra flight deck om værforhold eller noe. I følge Flightaware landet vi kl 19:55 CDT og taxet til gate L8 ved terminal 3.

Rett etter landing, T3 og AA lineup
iPhone682012352.jpg

Internasjonal lineup ved T5, bla SAS til CPH som jeg skulle fly tre dager senere.
iPhone682012356.jpg

Vi taxet til gate L8, og avstigningen gikk effektivt. Måtte forøvrig vente 25 minutter på bagasjen før vi omsider kunne bevege oss mot Hilton O’hare for kvelden.

Er relativt fornøyd med produktet som WestJet tilbyr. Behagelige seter, OK benplass og så er jo Live TV et kjempepluss. Ved en senere anledning hvis jeg skulle valgt mellom United og WestJet på YYC-ORD, ville jeg nok valgt WestJet. Rett og slett fordi når alt kommer til alt, så tilbyr de et bedre produkt enn United, spesielt med romsligere fly og Live TV.

Takk for at du leste, kommentarer er velkomne.

Takk for kommentarene :)

Tusen takk, flott rapport.. Får vi noe fra videre ferd hjem ?;)

Har egentlig ikke planlagt, noe. Har ikke bilder eller notater, tenkte at det var WestJet som var sjeldenheten her på forumet. ;) Er dog svært fornøyd med SAS på hjemreisen, må si de presterte bra på C-klasse på ORD-CPH flighten. :)

Last edited:
Ja, SAS har vi alle lest om og har mye meninger om, så kjekt du prioriterte WestJet.

Back