WestJet med transatlantisk 737 operasjoner

Sun Country fløy sommerrute til Stansted fra Minneapolis, men med teknisk stopp i Gander. Det ble vel stille borte etter en sesong eller to..

For å pirke litt, så flyr både Westjet og AC fra St. John's på Newfoundland. Saint John ligger i New Brunswick ;)

Det er da ingen ting - så vidt jeg husker fløy Sterling charter fra Skandinavia til USA med Caravelle. Da snakker vi ;)

Norwegian bruker 737 som backup for dreamlineren, så ikke så uvanlig vil jeg tro med denne over atlanteren fremover.
iceland express var vel også inne på en slik rute tidligere.

Norwegian bruker 737 som backup for dreamlineren, så ikke så uvanlig vil jeg tro med denne over atlanteren fremover.

De har ikke gjort det til nå? Selv når LNB slettes PMS

Ja, mellomlandinger på Island har vært gjort av mange

Iceland express brukte vel 757 fra astraeus til USA og 737 til noen smale canadiske destinasjoner.

Heisann LN-MOW!!

Var med den MD83 til Transwede i 1987 jeg, glemmer aldri at vi på vei over Atlanteren spilte BINGO ombord i flyet. En flyvertinne bak i byssen satt med bingokuler og trakk, og de andre flyvertinnene gikk rundt og solgte blokker.. hehe. Bra IFE kan du vel trygt si.. :)

Og når det gjelder Sterlings 727 fløy de stort sett over hele verden. Min bror var faktisk tekniker ombord, og han fløy verden rundt med skruhjernet og loddebolten.. :) :) På tur til Sri lanka hadde crewet 1 ukes Stop-over, så var populært med langruter i den tiden..

Godt med litt nostalgi! :)

Kim

Spennende satsning i det at en såpass stor og etablert LCC prøver seg over atlanteren. YYT-DUB er forøvrig kortere enn både EWR-Vestkysten og SFO-HNL, så avstanden i seg selv er ikke noe oppsiktsvekkende.

Det har de ikke lov til, da det ikke er nok alternative plasser og lande underveis.

LH hadde/har en businessverson av 737 mellom Tyskland og NYC.

BA flyr A319 mellom LCY og NYC. På vei bort må de dog mellomlande i Irland da de ikke kan ha med nok drivstoff fra LCY.

Spennende satsning i det at en såpass stor og etablert LCC prøver seg over atlanteren. YYT-DUB er forøvrig kortere enn både EWR-Vestkysten og SFO-HNL, så avstanden i seg selv er ikke noe oppsiktsvekkende.

Er antall tilgjenglige landingsplasser som avgjør dette. Så derfor er ruter mellom øst og vestkysten helt uproblematiske.

Danska Conair flög till Cancun med Airbus A320 1990-1991.

Flyger inte BA Airbus A318 mellan LCY & JFK?
Jag tror BAs pax genomgår US Customs & immigration pre clearence på Irland...

Flyger inte BA Airbus A318 mellan LCY & JFK?
Jag tror BAs pax genomgår US Customs & immigration pre clearence på Irland...

Det stod noen innlegg lenger opp....

BA flyr A319 mellom LCY og NYC. På vei bort må de dog mellomlande i Irland da de ikke kan ha med nok drivstoff fra LCY.

Men de flyr altså A318, ikke 319, og det stemmer at de mellomlander i Shannon fordi de ikke kan ta av med nok fuel fra LCY.

Passasjerene på den første av de to daglige avgangene går gjennom immigration og toll i Shannon, men etter at amerikanernene endret "åpningstidene" på Shannon for en stund siden, er ikke de fasilitetene åpne når BA3 er innom, så passasjerene på den flighten må ta den biten på JFK.

Tilbake flyr de direkte JFK-LCY

Det har de ikke lov til, da det ikke er nok alternative plasser og lande underveis.

Du kommer deg greit over Atlanteren uten ETOPS. Du får imidlertid restriksjoner på hvilke tracks du kan bruke og kravet til værforhold til alternates underveis er strengere. Så det er upraktisk, men ikke ulovlig.

Du kommer deg greit over Atlanteren uten ETOPS. Du får imidlertid restriksjoner på hvilke tracks du kan bruke og kravet til værforhold til alternates underveis er strengere. Så det er upraktisk, men ikke ulovlig.

Fysisk er det fult mulig å fly en fullastet 737 mellom USA og Europa, men de for ikke lov da mengden ekstra drivstoff ved fult fly blir for lite i forhold til mulige nødlandingsplasser. Business varianter har langt færre passasjerer og dermed bedre drivstoffkapasitet.

Som avgjør hva? Det er forøvrig færre alternates på vei til Hawaii...

Skal være tilgang på mulige landingsplasser underveis i forhold til hvor mye drivstoffreserve som spiller inn her. Har dette fra mannen til en jeg jobber sammen med som er flyver i SAS. Han fløy IC tidligere men flyr kun intra og domestic nå.

Nå er det og mye lengre mellom Europa og USA enn mellom SFO og HNL. Flytid mellom SFO og HNL er drøye 5 timer mens mellom LHR og EWR er over 8 timer. Så det er stor forskjell.

Last edited:
Fysisk er det fult mulig å fly en fullastet 737 mellom USA og Europa, men de for ikke lov da mengden ekstra drivstoff ved fult fly blir for lite i forhold til mulige nødlandingsplasser. Business varianter har langt færre passasjerer og dermed bedre drivstoffkapasitet.

Da får du fortelle WestJet de ikke får lov til å starte denne ruten da.....

Back