"We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.
En setning jeg fikk høre sånn ca rundt seksti-sju ganger i løpet av to juli-uker i 2013. Ja, noen ganger kom den på engelsk og norsk. Noen ganger kom den bare på norsk.
Trip-rapport Norge Rundt 2013
Innledning.
En gang i 2009 oppdaget en ny og spennende side ved å være flynerd. Det går faktisk an å fly, bare for flyturen sin del. I forbindelse med en Asia-tur i 2007 hadde jeg oppdaget FlightMemory. Og etterhvert ble jeg mer og mer opptatt av hvordan jeg, som ikke reiser i jobb, kunne fylle opp denne interaktive loggboka med interessante oppføringer. Flyselskaper, flyplasser, flytyper og ikke minst registreringer! Litt reising var det jo allerede. Diverse ferieturer og faktisk én jobbreise (til Bergen) var med på å forme loggen min til den flotte historieboken det har blitt.
Hvertfall: 2010 var året jeg fant på å bruke opp mesteparten av de bonuspoengene jeg hadde spart opp på en dagstur til Kongens By med routing SVG-KRS-CPH-BGO-SVG. 2010 var også året jeg fant ut at jeg måtte skynde meg å ta en tur med Fokker 50 før det var for sent. Og det var vel dette året noen andre forummedlemer koste seg med å flakse landet rundt med Widerøe.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74922
Nyttårsaften 2010 var Kjos'ern ute med et reklamestunt som igjen betydde kronessalg på billetter. Som igjen førte til at man sparket 2011 igang med en dagstur til Gardermoen.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79435
Det ble vel en dagstur til Bergen senere på året hvis jeg ikke tar helt feil.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87432
2011 var året jeg prøvde Easyjet for første gang og hadde min første tur over dammen til USA. Det var også året jeg prøvde British Airways for første gang og var rimelig frustrert på at de byttet ut Boeing 767 med A320 på begge de to avgangene jeg hadde booket. Men en liten trøst var at jeg fikk overnatte i hjulbrønnen på en gammal jumbo-jet.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242
Tilslutt, 2011 var året jeg satte personlig "flightmemory-rekord" i antall flyvninger (25) og distanse-rekord ( 29,681 kilometer ).
2012 var ikke fullt så travel på flyfronten. Men man fikk hvertfall testet Aegean Airlines for første gang.
Nå skriver vi altså 2013, og jeg kan allerede si at 2013 var det året jeg fant ut at jeg skulle være sinnsykt spontan en fredags natt og endte opp med å booke en billett for 45 minutter senere å sitte på første flybuss til Sola for en spontan dagstur til kjøpesenteret "Jumbo" i finske Vantaa!
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116286
Puuuh! Tid for å puste ut. Og trekke pusten på nytt. Spenn fast setebeltene. For her kommer en liten beretning om mitt siste eventyr blant fjell og fjord. Over vidder og fjell. Ut i havgapet og inn i innlandet. 2013 var nemlig året jeg realiserte en stadig voksende drøm. Norge Rundt med Widerøe.
Planlegging
Jeg tror nok den gjennomsnittlige bruker av Widerøes Norge Rundt tilbud i utgangspunktet ikke tenker seg et såpass travelt program som jeg har valgt. Men bevares. Det finnes verre tilfeller. Selv la jeg opp til ca 65 flighter. Men vi har vel hørt om folk som har klart å presse inn opp mot hundre flighter på en Norge-rundt billett. Vel, så gal er ikke jeg. Man skal jo slappe av litt i ferien også. Men, vi kan vel uten tvil si at man har fått valuta for pengene. High five Widerøe! Etter en god del planlegging og gjentatte endringer stod jeg foran avreise med denne reiseplanen. Som senere skulle vise seg å bli endret litt underveis.

map by nosalthe, on Flickr
Overnatting og sånn. I startfasen vurderte jeg seriøst å ta med meg en sovepose og liggeunderlag og campe rundt på benker, busskur og terminaler rundt om kring. Men jeg tror at ordtaket "Engang speider, alltid speider" ikke stemmer helt. Når ryktet om myggen i nord begynte å komme i tillegg til fare for Isbjørn-angrep og aggresive reinsdyr på ville veier fant jeg ut at det beste var nok å ta seg inn under tak for det meste av nettene. Ingen ting slår en deilig seng. Og ikke minst en deilig hotelfrokost. Nam. Så gjenstår det å se hvor mye søvn man endte opp med oppe i midnattsolens rike. Man fikk hvertfall booket seg noen hoteller rundt forbi. Litt forskjellige kjeder med hovedvekt på én. Så får vi prøve samle litt poeng der også.
Målet for turen var å besøke de fleste fylkene man ikke hadde vært i enda. I tillegg til å komme seg nord for Narvik som var det nordligste i Norge man tidligere hadde vært. Men i dette tilfellet kan vi nok si at utsagnet "reisen er målet" virkelig hadde betydning for min del. Man hadde samtidig ambisjoner om å fly de fleste varianter av Dash'er Widerøe hadde i flåten hvilket ikke skulle være så vanskelig. Og samtidig logge en hel haug med nye registreringer. På tide med "oppreising" etter at Widerøe fant på å sette opp LN-WIG på både tur og retur Bergen-Sandane i 2009. Skal vel ikke se vekk i fra at vi treffer WIG'en igjen tenker jeg?
Nuvel, jeg tenker vi sier oss fornøyd med de innledende refleksjoner og anekdoter. Jeg tenker vi setter i gang jeg. Snurr fil... ehh rapport!
En setning jeg fikk høre sånn ca rundt seksti-sju ganger i løpet av to juli-uker i 2013. Ja, noen ganger kom den på engelsk og norsk. Noen ganger kom den bare på norsk.
Trip-rapport Norge Rundt 2013
Innledning.
En gang i 2009 oppdaget en ny og spennende side ved å være flynerd. Det går faktisk an å fly, bare for flyturen sin del. I forbindelse med en Asia-tur i 2007 hadde jeg oppdaget FlightMemory. Og etterhvert ble jeg mer og mer opptatt av hvordan jeg, som ikke reiser i jobb, kunne fylle opp denne interaktive loggboka med interessante oppføringer. Flyselskaper, flyplasser, flytyper og ikke minst registreringer! Litt reising var det jo allerede. Diverse ferieturer og faktisk én jobbreise (til Bergen) var med på å forme loggen min til den flotte historieboken det har blitt.
Hvertfall: 2010 var året jeg fant på å bruke opp mesteparten av de bonuspoengene jeg hadde spart opp på en dagstur til Kongens By med routing SVG-KRS-CPH-BGO-SVG. 2010 var også året jeg fant ut at jeg måtte skynde meg å ta en tur med Fokker 50 før det var for sent. Og det var vel dette året noen andre forummedlemer koste seg med å flakse landet rundt med Widerøe.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=74922
Nyttårsaften 2010 var Kjos'ern ute med et reklamestunt som igjen betydde kronessalg på billetter. Som igjen førte til at man sparket 2011 igang med en dagstur til Gardermoen.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79435
Det ble vel en dagstur til Bergen senere på året hvis jeg ikke tar helt feil.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87432
2011 var året jeg prøvde Easyjet for første gang og hadde min første tur over dammen til USA. Det var også året jeg prøvde British Airways for første gang og var rimelig frustrert på at de byttet ut Boeing 767 med A320 på begge de to avgangene jeg hadde booket. Men en liten trøst var at jeg fikk overnatte i hjulbrønnen på en gammal jumbo-jet.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94242
Tilslutt, 2011 var året jeg satte personlig "flightmemory-rekord" i antall flyvninger (25) og distanse-rekord ( 29,681 kilometer ).
2012 var ikke fullt så travel på flyfronten. Men man fikk hvertfall testet Aegean Airlines for første gang.
Nå skriver vi altså 2013, og jeg kan allerede si at 2013 var det året jeg fant ut at jeg skulle være sinnsykt spontan en fredags natt og endte opp med å booke en billett for 45 minutter senere å sitte på første flybuss til Sola for en spontan dagstur til kjøpesenteret "Jumbo" i finske Vantaa!
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116286
Puuuh! Tid for å puste ut. Og trekke pusten på nytt. Spenn fast setebeltene. For her kommer en liten beretning om mitt siste eventyr blant fjell og fjord. Over vidder og fjell. Ut i havgapet og inn i innlandet. 2013 var nemlig året jeg realiserte en stadig voksende drøm. Norge Rundt med Widerøe.
Planlegging
Jeg tror nok den gjennomsnittlige bruker av Widerøes Norge Rundt tilbud i utgangspunktet ikke tenker seg et såpass travelt program som jeg har valgt. Men bevares. Det finnes verre tilfeller. Selv la jeg opp til ca 65 flighter. Men vi har vel hørt om folk som har klart å presse inn opp mot hundre flighter på en Norge-rundt billett. Vel, så gal er ikke jeg. Man skal jo slappe av litt i ferien også. Men, vi kan vel uten tvil si at man har fått valuta for pengene. High five Widerøe! Etter en god del planlegging og gjentatte endringer stod jeg foran avreise med denne reiseplanen. Som senere skulle vise seg å bli endret litt underveis.

map by nosalthe, on Flickr
Overnatting og sånn. I startfasen vurderte jeg seriøst å ta med meg en sovepose og liggeunderlag og campe rundt på benker, busskur og terminaler rundt om kring. Men jeg tror at ordtaket "Engang speider, alltid speider" ikke stemmer helt. Når ryktet om myggen i nord begynte å komme i tillegg til fare for Isbjørn-angrep og aggresive reinsdyr på ville veier fant jeg ut at det beste var nok å ta seg inn under tak for det meste av nettene. Ingen ting slår en deilig seng. Og ikke minst en deilig hotelfrokost. Nam. Så gjenstår det å se hvor mye søvn man endte opp med oppe i midnattsolens rike. Man fikk hvertfall booket seg noen hoteller rundt forbi. Litt forskjellige kjeder med hovedvekt på én. Så får vi prøve samle litt poeng der også.
Målet for turen var å besøke de fleste fylkene man ikke hadde vært i enda. I tillegg til å komme seg nord for Narvik som var det nordligste i Norge man tidligere hadde vært. Men i dette tilfellet kan vi nok si at utsagnet "reisen er målet" virkelig hadde betydning for min del. Man hadde samtidig ambisjoner om å fly de fleste varianter av Dash'er Widerøe hadde i flåten hvilket ikke skulle være så vanskelig. Og samtidig logge en hel haug med nye registreringer. På tide med "oppreising" etter at Widerøe fant på å sette opp LN-WIG på både tur og retur Bergen-Sandane i 2009. Skal vel ikke se vekk i fra at vi treffer WIG'en igjen tenker jeg?
Nuvel, jeg tenker vi sier oss fornøyd med de innledende refleksjoner og anekdoter. Jeg tenker vi setter i gang jeg. Snurr fil... ehh rapport!