• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Walk-around på tre-hølere.

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Walk-around på tre-hølere.

Et lite spørsmål. Hvordan løses egentlig walk-around på MD-11 og Tristar og andre mindre tre-hølere. Tenker primert på inspeksjon av motoren i halen på flyet? Får pilotene sjekket denne på samme måte som de får sjekket motorene under vingen?
 
Last edited:
Re: Walk-around på tre-hølere.

Ikke uten lift på MD, på Tristar finnes luker inne i halen, men tror ikke det brukes på noen walk-around.
 
Re: Walk-around på tre-hølere.

Paa en walkaround, inspiseres motorene kun visuelt nedenfra.
 
Re: Walk-around på tre-hølere.

Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...^_^

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag
 
Re: Walk-around på tre-hølere.

Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...^_^

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag

Hei takk for svar Folkens! Kan tenke meg at det er litt av en jobb å ta seg inn i halemotoren ja.

Det var vel primært det med vifta jeg tenkte på.

På generell basis: Hender det at piloter åpner opp "motorkassa" når de utfører walk-arounds? Eller er det primært sjekk av styreflater, vinger, skrog og understell?
 
Re: Walk-around på tre-hølere.

Piloter har ikke lov til å åpne "motorkassa" så sant de ikke har teknisk sertifikat.
 
Back
Top