Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Nyttig info frå vår pilot der, bare synd at slikt ikke kommer mer frem i massemedia.

Blir alt for detaljert for tabloidene. Det som ikke kan samles i en setning er unødvendig...

(ja, jeg vet det er satt på spissen, men det er mye sant i det også)

Nå har ikke luftfartsmyndighetene sagt noe om hvorvidt BA's A320 på radaren fløy igjennom noe aske, ei heller kunne jeg lese noe om resultatet av testflighten deres. Så å sammenlikne det med Ryanairs rare stunt, blir kanskje litt feil....?

Hva O'Leary sier og hva FR faktisk har gjort er muligens to forskjellige ting. Det er jo ingen nyhet eller bombe at MOL slenger med leppa og overdriver/formulerer seg for å få oppmerksomhet. Det er ikke ensbetydende med at hans versjon er den hele, fulle & sanne versjonen av omstendighetene. Kanskje har FR gjort akkurat det samme som BA har gjort. UK CAA sier vel at FRs flight var "uninstrumented" og at de dermed ikke kunne måle askeinnholdet i lufta, men i denne artikkelen så skrives det også at det over Skottland var alt fra lavt til høyt askeinnhold:

http://www.flightglobal.com/article...-caa-casts-doubt-on-ryanair-ash-spotting.html

Nå vet jeg ikke hvor nøye UK CAA måler askeinnholdet, eller om de baserer seg på prediksjoner, men gitt at det siste er tilfellet så vet vel strengt tatt ikke CAA heller om det faktisk var høy, middels eller lav konsentrasjon. Komplett måling av askeinnhold kan vel heller neppe gjøres over et så stort område. Nå kan det selvsagt godt hende at FRs flight var langt unna de områdene CAA tror hadde høyt askeinnhold.

Jeg syntes igjen det er fantastisk det O'Leary gjør (ikke ironisk), alle aviser og flynerder biter på og skriver om han, og alle skjønner jo at han ikke ville sette noen fly/crew eller passasjerer i fare. (detter en av hans 300? fly ned så tjener han mindre penger). Herlig PR.

Better be safe then sorry, når det er sagt, så synes jeg det er rart at mens DY/SK opererte normalt innenlands fra/til SVG så kansellerte KL over en lav sko med samme type utstyr ( 737 ), har de andre forutsetninger for å fly?
Hva gjør at en MD kan fly men ikke en CRJ?

På den tredje siden, når jeg så all den dritten bilen min fikk, og den har ikke stor grunnflate, så undres jeg over hvor mye en flymotor ev. får i seg.

Hovmod står for fall!

Ja det heter seg det, men det ser ikke ut til å gjelde Michael O'Leary.

Han har vært en hovmodig "klovn" i årevis, kanskje en av de mest hovmodige menn som fremstår i offentligheten, og flyselskapet han leder går med store overskudd.

Menigmann (og bransjefolk) biter på PR-klovneriene som fremføres med media som lydige mikrofonstativer og oppslagstavler.

Jeg gjentar: O'Leary mener at askerestriksjonene er overdrevne. Det er meget mulig han tar feil, men han er ikke alene om å mene det, hvorfor skulle BA sende ut en testflight hvis de mente at askevarselet til VAAC er korrekt?

Men det er bare kjeften på ham. Flyselskapet Ryanair føler de restriksjonene som gjelder.

At MOL har sterke meninger er ikke nytt. Og vi vet, eller burde vite, at Ryanair aldri ville gamblet med sikkerheten. Da ville de vært ferdig som selskap. De vet de følges med argusøyne av alle.
Men det er lov å ha meninger. Og i kjent stil får MOL PR i samtlige media, sikkert rundt hele Europa.

I fjor gjorde Ryanar stikk motsatt av alle i sin håndtering med tanke på askeprognosene. Mens andre tok noen timer av gangen, slo FR til med å følge MET offices prognoser i lang tid fremover, og kansellerte for flere dager av gangen.
De var ikke enig i alt, (som mange andre) men fulgte selvfølgelig reglene.

Det sies nå at det ikke er noe mer vulkansk aktivitet.
Da er det vel back to normal snart.

Reiser med SK4787 fra OSL til KEF i morgen. Sete 3F er booket.
Avgangen i dag gikk som normalt, så da håper jeg den gjør det i morgen og.

I følge Britiske Myndigheter er det sannsynlig at vulkanen starter opp igjen, men ingen vet noe sikkert. Jeg satser på at den har tatt seg en lengre pause.

Er litt bekymret for å bli strandet på Island. Får håpe pausen holder til vi har reist tilbake søndag kveld.

Litt oppdatert info om BAs test flight:

http://www.flightglobal.com/article...nspection-of-ba-test-aircraft-reveals-no.html

Det synes ikke ut fra artikkelen som at BAs fly har hatt noe spesialutstyr for å måle askeinnhold i luften. Det som står er at de har gjort en grundig visuell inspeksjon av flyets sentrale elementer før og etter, samt at nokre filter i motorene er sendt inn til videre analyse.

Kronglete/manglende håndtering av stempelmotorfly hos tilsynet.

Skriv fra NLF

Irriterende at vi ikke har lov til å fly fordi norske LT syns det er skumlere enn de andre lands myndigheter.. :headbang Skulle egentlig på tur til ENEN (Engeløya/Steigen) i dag med en skokk andre fly:fly:fly:fly. Får håpe LT får ut fingern, dette er pinlig.. :stir

:mol
:old

Skriv fra NLF

Irriterende at vi ikke har lov til å fly fordi norske LT syns det er skumlere enn de andre lands myndigheter.. :headbang Skulle egentlig på tur til ENEN (Engeløya/Steigen) i dag med en skokk andre fly:fly:fly:fly. Får håpe LT får ut fingern, dette er pinlig.. :stir

De lærte ikke fra forrige gang heller, nei. Og siden de sier luftfartøy så gjelder jo også dette seilfly og ballong også vil jeg tro :headbang

Skriv fra NLF

Når du en gang kommer deg til ENEN krever jeg bilder! :) Den flyplassen står HØYT på lista over "things to do...", men ser dårlig ut med tid i år :(

Når du en gang kommer deg til ENEN krever jeg bilder! :) Den flyplassen står HØYT på lista over "things to do...", men ser dårlig ut med tid i år :(

Har vært der en gang (landingsrunder) og overfløyhet en rekke ganger. Planen var også å teste ut et nytt GO PRO kamera montert under flyet.. Bittert, men tar det igjen siden :)

Men litt aske som jeg verken ser eller lukter stoppet det gitt(i kombinasjon med et tullete tilsyn..).

Her er et bilde fra begynnelsen på ENEN :)
Tråd, bilde 4

Last edited:

Skriv fra NLF

Irriterende at vi ikke har lov til å fly fordi norske LT syns det er skumlere enn de andre lands myndigheter..

Mer om saken:
EASA stiller seg kritisk til at den norske askeforskriften rammer luftsport og betegner forskriften som en overreaksjon.

– Når man inkluderer ballonger og seilfly i forskriften går man et skritt for langt, sier Henk Pruis til Flynytt. Pruis er ekspert innen motorer og drivstoffsystemer hos EASA.
http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/easa-kritisk-til-askeforskriften.html

Så får vi håpe de greier å rette opp dette til neste aske-runde.

Back