Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det er ganske fantastisk at det ikke er mulig å få til mer nøyaktige kart enn dette. Man ser ikke slike 'ekstremsoner' når det er vulkanutbrudd i f.eks. Alaska, hvor Northwest i sin tid utviklet et meget pålitelig verktøy for å bedømme hvor det er trygt å fly. Jeg er for en gangs skyld fristet til å være enig med Ryanair - dette er overkill på linje med å forlange at barn skal ha på seg hjelm i barnehagen. Jeg sier ikke at man skal ta sjanser - men det finnes grenser for hvor overforsiktig man trenger å være.

Det har i hvertfall vært noe aske over Stavanger i dag... alle biler som har stått ute har fått et lag med askestøv på seg. Hvor stor konsentrasjon det har vært har jeg derimot ingen anelse om.

Jeg sier ikke at man skal ta sjanser - men det finnes grenser for hvor overforsiktig man trenger å være.

LN-MOW og Michael O'Leary mener at man kanskje overdriver.
Disse bildene og dette avisoppslaget forteller meg at askevarslene faktisk har noe for seg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4130186.ece

Jeg minner også om de finske jagerflyene som landet med motorskader i fjor, der det heller ikke var noe "synlige" askeskyer.

Bedre føre var enn etterpå f-..en så rask, er det noe som heter som i luftfart er en leveregel som er bedre og mer på sin plass enn mange andre steder.

Last edited:

Det som er er at man må kunne si med en høy grad av sansynlighet at det IKKE er aske i farlige konsentrasjoner der før det er trygt å fly. Siden modellene er unøyaktige er de faktisk nødt til å legge inn en sikkerhet den veien. Det viktige er jo tross alt at det ikke finnes aske i de områdene som modellen sier er trygge. Dette fører da til at visse områder blir erklært utrygge, ikke fordi det ER aske der, men fordi det KAN VÆRE aske der.

Siden asken heller ikke danner store homogene skyer så er det ikke noe fornuft i et utsagn om at et fly kom ned uten spor av aske. Det blir det samme som å si at alle sølepyttene utendørs har tørket opp fordi en person gikk ut uten å bli våt på bena.

Joda, jeg skjønner det. Mitt poeng var mer i retning av teoretiske modeller som basis for prediksjoner krever at man fra tid til annen holder prediksjonene opp mot faktiske observasjoner for så å kunne å forbedre modellenes prediksjonskraft gjennom modellrevisjoner. Man kan jo selvsagt ikke gi 100% korrekte prediksjoner så lenge man ikke måler kontinuerlig og over alt (noe som er fullstendig urealistisk å gjennomføre), men poenget er å skape best mulige modeller.

Dersom innslaget av feilprediksjoner blir for stort, noe en del uttalelser fra bransjen kanskje synes å indikere, blir dette et problem. For å bruke din analogi så blir det litt feil å skulle advare folk mot å gå utendørs uten støvler fordi det er fare for sølepytter når det blir for langt mellom hver sølepytt. Det er kanskje et spørsmål om man er mest redd for type I eller for type II feil?

Last edited:

Dersom innslaget av feilprediksjoner blir for stort, noe en del uttalelser fra bransjen kanskje synes å indikere, blir dette et problem. For å bruke din analogi så blir det litt feil å skulle advare folk mot å gå utendørs uten støvler fordi det er fare for sølepytter når det blir for langt mellom hver sølepytt. Det er kanskje et spørsmål om man er mest redd for type I eller for type II feil?

Er det uthevede partiet nok til å påstå at man er hysterisk? Hva om uttalelsene fra bransjen er like usikre som modelleringen av askens utbredelse? Hvor er de håndfaste bevisene fra bransjens side?

Ryanair er jo kjent for å ikke uttale seg med mindre det har noe med økonomiske aspekter å gjøre. I mine øyne er det åpenbart at de kun tenker profitt foran noe annet, og dermed har lyst å sette flyene sine i en potensielt farlig situasjon bare for å tjene penger. De har kun sin tidligere atferd å takke for at jeg (og andre...) ser antydninger til slike holdninger hos dem.

Så vi "mere mortals" får nå bare sitte her og spekulere og ta sider så mye vi vil. Jeg skjønner ikke hvor fjernmålingsutstyret er, når vi ganske nylig har kommet ut av en helt lik situasjon. Det var jo mange artikler om dette, spesielt et firma i Tromsø, som hadde utviklet "små fly" til fjernmåling av konsentrasjonen av asken. En samlet flybransje må da enkelt kunne ha spyttet inn litt funding til noe slikt, om man ser på potensielle økonomiske tap....

Er det uthevede partiet nok til å påstå at man er hysterisk? Hva om uttalelsene fra bransjen er like usikre som modelleringen av askens utbredelse? Hvor er de håndfaste bevisene fra bransjens side?

Bare for ordens skyld: Jeg hevder ikke at noen er hysteriske...:)

Ryanair er jo kjent for å ikke uttale seg med mindre det har noe med økonomiske aspekter å gjøre. I mine øyne er det åpenbart at de kun tenker profitt foran noe annet, og dermed har lyst å sette flyene sine i en potensielt farlig situasjon bare for å tjene penger. De har kun sin tidligere atferd å takke for at jeg (og andre...) ser antydninger til slike holdninger hos dem.

Det er nok sikkert riktig, men såvidt meg bekjent er det også andre aktører som har luftet tilsvarende argumenter som det vi hører fra FR. Jeg tror imidlertid ikke FR er så korttenkte at de utsetter flyene sin for situasjoner som kan skade dyre motorer og i verste fall havarere med fatalt utfall. Det er mulig jeg er litt for naiv...;)

Så vi "mere mortals" får nå bare sitte her og spekulere og ta sider så mye vi vil. Jeg skjønner ikke hvor fjernmålingsutstyret er, når vi ganske nylig har kommet ut av en helt lik situasjon. Det var jo mange artikler om dette, spesielt et firma i Tromsø, som hadde utviklet "små fly" til fjernmåling av konsentrasjonen av asken. En samlet flybransje må da enkelt kunne ha spyttet inn litt funding til noe slikt, om man ser på potensielle økonomiske tap....

Det kan jeg være enige med deg i. Det må muligens enda en askekrise til før så skjer.

Her har vi Norsk Flygerforbund som uttaler at de ikke er bekymret for å fly i asken (litt omtrentlig sitert...):

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4129955.ece

Så det er ikke bare FR det gjelder. Både SAS og DY har søkt om tillatelse til å fly i områder med middels askekonsentrasjon.

Britiske luftfartsmyndigheter har sett på radartracket til Ryanair og sier at Ryanair aldri har flydd i noen rød askesone, ref. Dagsrevyen.

Briter og sikkerhet er et kapittel for seg. Det er ikke uten grunn at Storbritannia er det landet som har høyest tetthet av overvåkingskamera. Et eksempel på denne sikkerhetsbevisstheten finner man i en av Londons bydeler, Wandsworth på sørsiden av Themsen, som har 1113 overvåkingskamera. Dette tilsvarer rett i underkant av 250 personer for hvert kamera. Til sammenligning har Dublin, San Francisco, Johannesburg og Boston sammenlagt tre færre kamera totalt enn det Wandsworth har.

Et annet eksempel er selvopplevd, og det skjedde på Manchester Airport i januar 2010. Begunnelsen for at flyplassen var stengt, var at HS-ansvarlig hadde lagt ned forbud mot at brøytemannskapene kunne fjerne snøen som hadde lagt seg fordi det var for glatt og farlig. Var det høna eller egget som kom først?

Britene er veldig autoritetstro, mens irene er nesten den rake motsetning hvilket gjør Michael O'Leary til typisk irsk.

Her har vi Norsk Flygerforbund som uttaler at de ikke er bekymret for å fly i asken (litt omtrentlig sitert...):

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4129955.ece

Så det er ikke bare FR det gjelder. Både SAS og DY har søkt om tillatelse til å fly i områder med middels askekonsentrasjon.

Det er noe annet enn å gjøre som Ryanair gjør - gå ut i media og kalle myndighetene for idioter (eller enda verre, det var noe ala idioti iallefall. inkompetente?), for deretter å sende ut et fly i noe RYANAIR påstår er en askesky, men som autoriserte luftfartsmyndigheter sier aldri var inne i noe askesky. DERFOR sier jeg også at det hadde vært meg en rimelig glede om Ryanair fikk den berømte viljen sin og bare smalt rett inn i en herlig askesky. Helst skulle jeg sett at det kun var O'Leary som satt bak spakene alene i flyet da :]

Tullete av Ryanair å hevde at de sender fly inn i område med stor asketetthet.
Hva om det hadde skjedd noe og det hadde ført til et havari?
Tviler på at noe forsikringsselskap ville klarert en slik flyging.
Jeg personlig ville aldri akseptert å være fartøysjef i et luftfartøy på en flyging som til de grader bryter med de pliktende som en fartøysjef har etter forskriftene.
Nå er det en gang sånn at det er myndighetene, fly- og motorfabrikantene som setter de rammene flyselskapene forholder seg til. Så får man være så uenig man vil.
Nå lærte man mye etter fjorårets hendelser og rammene kan bli/blir forandret.

Cowboytiden er over og takk for det!

O'Leary mener at askeadvarslene er overdrevne. Som denne tråden viser er han ikke alene om å mene det. Så lenge han forholder seg til reglene, må han få lov til å mene hva han vil.

Eksempelvis mener jeg at jeg kan kjøre trygt og sikkert mye fortere enn 80 km/t, på norske veier, men det er reglene, så jeg forholder meg til dem. (Jeg hadde en testflight idag i 150, det gikk bra..)

O'Leary mener at askeadvarslene er overdrevne. Som denne tråden viser er han ikke alene om å mene det. Så lenge han forholder seg til reglene, må han få lov til å mene hva han vil.

Eksempelvis mener jeg at jeg kan kjøre trygt og sikkert mye fortere enn 80 km/t, på norske veier, men det er reglene, så jeg forholder meg til dem. (Jeg hadde en testflight idag i 150, det gikk bra..)

Jeg sier ikke at askevarslene ikke er overdrevne. Det kan de selfølgelig være.
Når det er sagt, så er jeg rimelig sikker på at O`Leary ikke er en person jeg vil høre på i denne sammenheng.

Jeg har selv opplevd å komme inn fra flyging i vissheten om at vi nettopp har hatt en ulykke som har kostet menneskeliv.
Ordene fra adm. dir. er som brent i hukommelsen: " Vi skal sats på sikkerhet her kara, men det skal itj`kost penga!"
O`Leary er medlem i samme klubb.

Tullete av Ryanair å hevde at de sender fly inn i område med stor asketetthet.

Nå vet ikke jeg hva Ryanair faktisk har gjort & sagt, så jeg vet ikke hvorvidt det er veldig forskjellig fra det BA også har gjort:

"British Airways conducted a research flight on 24 May to allow it to refine procedures aimed at keeping its fleet flying during the ongoing ash event."

http://www.flightglobal.com/article...sh-cloud-ba-conducts-ash-research-flight.html

Nå vet ikke jeg hva Ryanair faktisk har gjort & sagt, så jeg vet ikke hvorvidt det er veldig forskjellig fra det BA også har gjort:

"British Airways conducted a research flight on 24 May to allow it to refine procedures aimed at keeping its fleet flying during the ongoing ash event."

http://www.flightglobal.com/article...sh-cloud-ba-conducts-ash-research-flight.html

Sannsynligvis det samme, men O'Leary er en klovn, ifølge mange, (ikke helt ubegrunnet å mene det) så da er alt han gjør useriøse PR-stunt, (for det er bare han som bestemmer i Ryanair, de operative har ingenting å si, eller......?) British Airways er et seriøst, tradisjonsrikt selskap, så om de foretar kamikaze-flights inn i askeskyer er det research.

Nå har ikke luftfartsmyndighetene sagt noe om hvorvidt BA's A320 på radaren fløy igjennom noe aske, ei heller kunne jeg lese noe om resultatet av testflighten deres. Så å sammenlikne det med Ryanairs rare stunt, blir kanskje litt feil....?

Å fly en tom maskin på level flight gjennom en askesky som over Skottland, med en EGT på rundt 400 grader+/- er noe annet enn å fly en fullastet A330/340 i climb med en EGT på 550-650 grader. Det er eksosgasstemp'en (EGT) som er cluet her. Enten smelter askestøvet ikke, eller så gjør det akkurat det. Smelter det, så er man i deeep shit!

Hovmod står for fall!

Nyttig info frå vår pilot der, bare synd at slikt ikke kommer mer frem i massemedia.

Back