Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det er jo tragisk at VG og Dagbladet går ut med informasjon om at flyplassen er stengt, når den i realiteten ikke er det. Som landets største nyhetskilder bør de vel kunne dobbeltsjekke kildene sine fra andre steder en vgdebatt sidene?

Med litt upresis informasjon fra flere kilder så blir det jo fort forvirrende. Selv flyselskapene tolker ting forskjellig avhengig av om de hører på Avinor eller andre myndigheter

- Vi forholder oss til informasjon som kommer fra europeiske luftfartsmyndigheter, og som er noe mer presis enn den som kom fra Avinor. Så langt vi vet er det foreløpig lav askekonsentrasjon over Sola, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen , til VG Nett.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Luftfartsmyndighetene må nå bevise at de har tatt situasjonen fra 2010 på alvor.

Det betyr at de omgående må vise til målinger av partikkelinnhold i berørte luftrom og ikke kun prognoser.

I 2010 ble det kun brukt prognoser som senere viste seg verdiløse.

Hvis denne situasjonen utvikler seg mot at stadig større luftrom stenges kun på grunnlag av løslige prognoser vil det føre til at regjeringer må gå.

Det europeiske samfunnet vil ikke finne seg i en slik uprofesjonell håndtering enda en gang.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det er helt tragisk at nettavisene, ledet an av VERSTINGEN VG.NO kan få hause opp dette slik. Enn så lenge er ingen norske flyplasser stengt, men trykket på support og flyplasspersonell hos alle flyselskap øker voldsomt pga denne feilinformasjonen.
Dessverre er jo ikke disse avisenes oppgave å informere, men å selge aviser og klikk på nettsidene slik at de kan selge annonser ;-(
Hadde alle reisende forholdt seg til flyselskapenes nettsider hadde livet vært betydelig enklere.

Enig. Det bør være enkelt, og umulig å kunne missforstå, om en flyplass er helt stengt eller ikke. Det er rett og slett en skandale at man missinformerer folk på den måten. Folk følger med i media og handler deretter.

Dette burde noen holdes til ansvar for. Passasjerer har mistet fly de kunne ha reist med, og flyselskaper har mistet inntekter unødvendig.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Man kan tydelig se asken på FlightRadar, men ser også at det er en rekke fly i det mørke området. Betyr det at asken er i lavere høyde her, eller at selskapene (se utenfor Irland) har tillatelse til å fly i moderat askeforurensing?
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Hva er det egentlig VG har hatt slags sak? Nå er det ikke noe på forsida deres som tyder på at Sola skal være stengt.

Edit: Fant den. Regner med at dette sitatet kan ha vært forvirrende:
Ved 07.15-tiden tirsdag bekreftet lufthavnsjef Knut Morten Johansen ved Sola lufthavn at all trafiikk fra flyplassen ville stanses mellom klokken åtte og klokken tolv.

- Fra og med klokken åtte vil askeskyen få betydelig innvirkning på flytrafikken til og fra Sola. Askekonsentrasjonen vil da være medium, sånn at flyselskapene trenger en dispensasjon for å fly. Såvidt jeg vet har ingen denne dispensasjonen i dag. Det betyr full stans fra klokken åtte, sier han til VG Nett.

Men dersom flyplassen ikke stenger, burde kanskje ikke flypassjefen påstå at den gjør det.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Man kan tydelig se asken på FlightRadar, men ser også at det er en rekke fly i det mørke området. Betyr det at asken er i lavere høyde her, eller at selskapene (se utenfor Irland) har tillatelse til å fly i moderat askeforurensing?

Husk at flightradar ikke er en radar. Asken er bare "tegnet inn" basert på input fra andre kart/informasjonskilder. Ja, asken er i forskjellig høyde og konsentrasjon. Se på kartene andre har klippet inn her så ser du at det er angitt på noen av dem.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Jeg ser at KL1199 har ankomst SVG 11.14.
Vil det si at KLM har den nødvendige dispensasjonen ?
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det finnes overhodet ingen bevis for at det eksisterer aske i norsk luftrom - kun prognoser.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Sitter å følger med på flightradar og er et par ting som undrer meg; alle maskinene som skal over atlanten har gått ut over irland (også CO fra ARN og CPH) mens SK 907 har kurs mot Færøyene nå og ser ut til å skulle gå rett sør for Island ?!?
LH A380 til SFO har nesten helt nordlig kurs (gikk over KRS og AES)

Hvordan kan disse to maskinene velge så forskjellige ruter??
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Man kan tydelig se asken på FlightRadar, men ser også at det er en rekke fly i det mørke området. Betyr det at asken er i lavere høyde her, eller at selskapene (se utenfor Irland) har tillatelse til å fly i moderat askeforurensing?

http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article24655.ece

Videreutviklingen av regelverket setter nå selskapene i stand til å gjennomføre flyging i luftrom som har middels og høy konsentrasjon av vulkansk aske. Dette kan fortsatt bare gjennomføres dersom selskapet har godkjente operative og tekniske prosedyrer som er i samsvar med motor- og flyprodusentenes tekniske anbefalinger.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Sitter å følger med på flightradar og er et par ting som undrer meg; alle maskinene som skal over atlanten har gått ut over irland (også CO fra ARN og CPH) mens SK 907 har kurs mot Færøyene nå og ser ut til å skulle gå rett sør for Island ?!?
LH A380 til SFO har nesten helt nordlig kurs (gikk over KRS og AES)

Hvordan kan disse to maskinene velge så forskjellige ruter??
Det kan være forskjeller hvor høyt de klarer å fly (f.eks. om de klarer å fly i FL360 eller må fly i FL340 - prognosekartene skiller i FL350), og naturligvis som på en vanlig dag, destinasjonen på flygingen. Flyginger til KSFO går da ofte såpass langt nord?
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det kan være forskjeller hvor høyt de klarer å fly (f.eks. om de klarer å fly i FL360 eller må fly i FL340 - prognosekartene skiller i FL350), og naturligvis som på en vanlig dag, destinasjonen på flygingen. Flyginger til KSFO går da ofte såpass langt nord?

Riktig at flightene til Vestkysten går lengre nord enn østkysten, selv fra Paris har vi vært over Thule på Grønland et par ganger i det siste....
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det kan være forskjeller hvor høyt de klarer å fly (f.eks. om de klarer å fly i FL360 eller må fly i FL340 - prognosekartene skiller i FL350), og naturligvis som på en vanlig dag, destinasjonen på flygingen. Flyginger til KSFO går da ofte såpass langt nord?

Jo er klar over at de pleier å gå langt nord til vestkysten, men de er de eneste som går så langt nord i dag og de andre har valgt å gå sør for aska selv om de skal over på den sida...
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

http://www.flightglobal.com/Article...sh-airspace-closures-unnecessary-ryanair.html
"Irish budget carrier Ryanair has described as unnecessary restrictions on flights to and from Scottish airports as a result of the latest volcanic ash cloud."

Det er nesten så jeg har lyst at de skal fly inn i et område med høykonsentrert aske og får sett at det er "necessary". :love

----

Forøvrig er Svalbard "underlagt" askeskyen nå, og dermed blir infrastrukturen innad på øya påvirket. Gruveaktiviteten i Svea Nord er nå "innstilt": http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7645761 (Men det er litt løgn at gruvearbeiderene er "stuck" i Svea, scooter-føret er enda helt OK).

Spøker for feltturen vår på Mandag-Onsdag nå :( Får neppe lov å sette oss i en zodiac og tøffe over til andre siden av Isfjorden uten å ha mulighet for redning....
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

http://www.flightglobal.com/Article...sh-airspace-closures-unnecessary-ryanair.html
"Irish budget carrier Ryanair has described as unnecessary restrictions on flights to and from Scottish airports as a result of the latest volcanic ash cloud."

Det er nesten så jeg har lyst at de skal fly inn i et område med høykonsentrert aske og får sett at det er "necessary". :love

http://www.hegnar.no/okonomi/article610549.ece
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Sitter å følger med på flightradar og er et par ting som undrer meg; alle maskinene som skal over atlanten har gått ut over irland (også CO fra ARN og CPH) mens SK 907 har kurs mot Færøyene nå og ser ut til å skulle gå rett sør for Island ?!?
LH A380 til SFO har nesten helt nordlig kurs (gikk over KRS og AES)

Hvordan kan disse to maskinene velge så forskjellige ruter??



Til de innvidde: så på flightradar at CO039 hadde kurs over SVG på en sørvest heading, mens flighttracker viste at den gikk i en bue nordvest, over Færøyene slik som SK907.
Hvilken er "rett"
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Det er nesten så jeg har lyst at de skal fly inn i et område med høykonsentrert aske og får sett at det er "necessary". :love

Nå har vel en utfordring vært at man baserer seg på prediksjoner og ikke på faktiske målinger. Jeg vet ikke om dette er endret på nå kontra sist dette skjedde, men ifølge Hegnar-artikkelen det refereres til så sier FR at det ikke var tegn på aske hverken på flykropp eller i motorer i det aktuelle området. Om dette stemmer så kan det kanskje tyde på at prediksjonene i stemmer med virkeligheten (noe prediksjoner riktignok sjelden gjør i 100% av tilfellene...).

Jeg antar at alle involverte parter innser at det å fly inn i et område hvor det faktisk er høy konsentrasjon av aske ikke er smart, mens det man kanskje debatterer er hvorvidt de verktøyene man har til rådighet ikke er i stand til å avgjøre saken med tilstrekkelig høy grad av sannsynlighet...?
 
Til de innvidde: så på flightradar at CO039 hadde kurs over SVG på en sørvest heading, mens flighttracker viste at den gikk i en bue nordvest, over Færøyene slik som SK907.
Hvilken er "rett"
Husk: ingen at dem er radar. FR24 stemmer nok i dette tilfellet, den andre bare plotter korteste vei så lenge flyet ikke er i US-luftrom.
 
Re: Vulkanutbrudd under Islands største isbre

Nå har vel en utfordring vært at man baserer seg på prediksjoner og ikke på faktiske målinger. Jeg vet ikke om dette er endret på nå kontra sist dette skjedde, men ifølge Hegnar-artikkelen det refereres til så sier FR at det ikke var tegn på aske hverken på flykropp eller i motorer i det aktuelle området. Om dette stemmer så kan det kanskje tyde på at prediksjonene i stemmer med virkeligheten (noe prediksjoner riktignok sjelden gjør i 100% av tilfellene...).

Jeg antar at alle involverte parter innser at det å fly inn i et område hvor det faktisk er høy konsentrasjon av aske ikke er smart, mens det man kanskje debatterer er hvorvidt de verktøyene man har til rådighet ikke er i stand til å avgjøre saken med tilstrekkelig høy grad av sannsynlighet...?

Det som er er at man må kunne si med en høy grad av sansynlighet at det IKKE er aske i farlige konsentrasjoner der før det er trygt å fly. Siden modellene er unøyaktige er de faktisk nødt til å legge inn en sikkerhet den veien. Det viktige er jo tross alt at det ikke finnes aske i de områdene som modellen sier er trygge. Dette fører da til at visse områder blir erklært utrygge, ikke fordi det ER aske der, men fordi det KAN VÆRE aske der.

Siden asken heller ikke danner store homogene skyer så er det ikke noe fornuft i et utsagn om at et fly kom ned uten spor av aske. Det blir det samme som å si at alle sølepyttene utendørs har tørket opp fordi en person gikk ut uten å bli våt på bena.
 
Back
Top