Vulkanutbrudd på Island - til/fra flyplassen og annen alternativ transport

Re: Vulkanutbrudd på Island - til/fra flyplassen og annen alternativ transport

Lufthansa-passasjerer som skal reise til Tyskland:

Information to stranded passengers

Lufthansa will have a bus departure from Oslo Airport Gardermoen at 01.00 hrs, Tuesday 20 April 2010.
This transportation will only be available for local passengers to Frankfurt or another German destinations, where the connection may be secured by train.
Estimated time of arrival in Frankfurt is 18:00 hrs.

Your flight coupon to Germany will be used as payment for this transportation, hence we do not offer any refund of the Oslo-Frankfurt/Oslo-Germany portion of the ticket if the bus transportation is accepted.

We will regretfully not be able to accomodate passengers with connecting flights outside of Germany on this bus-service.

To register, please call +47 95 71 88 11.

For de som måtte finne på å leie bil i utlandet og kjører hjem til Norge, kan det være verdt å minne om følgende: Det er i utgangspunktet ikke lov for norske statsborgere (og andre som bor fast i Norge) å kjøre med utenlandskregistrerte biler i Norge. Dette gjelder også leiebiler. "Boten" for overtredelse er skyhøy, og neppe noe man ønsker å betale. "Ved bruk av utenlandsregistrert leiebil i strid med bestemmelsen, må du som hovedregel betale engangsavgift og merverdiavgift for det aktuelle kjøretøyet."

Imidlertid ser det ut som om denne regelen ganske nylig (15. mars i år) er blitt noe snillere, så nå er det lov å kjøre utenlandsregistrerte leiebiler, så sant dette er søkt om hos Tollvesenet på forhånd, eller man søker ved grensepasseringen (kjør på rød sone). Litt styr, men bedre enn å betale en bot på mangfoldige tusenlapper. Mer info på http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=196122&epslanguage=no

Joda, men jeg har selv blitt stoppet i tollen for noen år tilbake (Svinesund) med utenlandsregistrert bil og forklarte hvorfor jeg kjørte den (kjørte et flyttelass) og fikk så kjøre videre uten problemer. Så de er ikke alltid like firkantete.

....til og med flasken med vin jeg hadde for mye fikk jeg beholde :D

Joda, men jeg har selv blitt stoppet i tollen for noen år tilbake (Svinesund) med utenlandsregistrert bil og forklarte hvorfor jeg kjørte den (kjørte et flyttelass) og fikk så kjøre videre uten problemer. Så de er ikke alltid like firkantete.

....til og med flasken med vin jeg hadde for mye fikk jeg beholde :D

Med flyttelass betyr det jo også at du kunne vise til oppholdstillatelse/residence/folkeregistrering utenfor Norge - og da kan du vel kjøre på unntak også (mener f.eks. at all den tid jeg er folkeregistrert Danmark eller annet utland kan jeg kjøre ikke-norsk-registrert bil i Norge).

Med flyttelass betyr det jo også at du kunne vise til oppholdstillatelse/residence/folkeregistrering utenfor Norge - og da kan du vel kjøre på unntak også (mener f.eks. at all den tid jeg er folkeregistrert Danmark eller annet utland kan jeg kjøre ikke-norsk-registrert bil i Norge).

Flyttelasset var ikke mitt, og hadde da bodd 1 år i Norge.

....ellers har jeg såpass erfaring med å kjøre diverse registrerte biler her i landet at jeg vet at sjansen er svært liten for å bli tatt

<mod>
Tråden: Vulkanutbrudd på Island - til/fra flyplassen og annen alternativ transport ;)
</mod>

....ellers har jeg såpass erfaring med å kjøre diverse registrerte biler her i landet at jeg vet at sjansen er svært liten for å bli tatt

Sjansen for å bli tatt er nok ganske så liten, men de økonomiske konsekvensene av faktisk å bli tatt er store, så det er vel verdt å bruke et par minutter på å fylle ut skjemaet på nett :)

Fortsatt veldig begrenset trafikk på SAS Flybussen og Flybussekspressen til/fra OSL:

http://www.flybussekspressen.no/tra...-april-og-inntil-videre-article2307-2355.html

http://www.flybussen.no/oslo/index.asp?menuid=2137&dokid=10635

Flytoget trafikkerer alle flytogstasjoner hvert 20. minutt tirsdag 20. og onsdag 21. april på grunn av begrenset flytrafikk over Oslo Lufthavn. Se reiseplanleggeren for detaljer.
http://www.flytoget.no/

Flytoget fortsatt redusert kapasitet

Viktig melding! Flytoget trafikkerer alle flytogstasjoner hvert 20. minutt på grunn av begrenset flytrafikk over Oslo Lufthavn. Se reiseplanleggeren for detaljer

Man kan vel ikke snakke om "begrenset flytrafikk" over OSL nå? Må si jeg hadde vært litt irritert om jeg hadde vært askefast og askestresset, for så å oppleve å måtte vente 15 minutter på Flytoget, fordi de kjører ned kapasiteten. Litt skuffende av en aktør som topper Norsk Kundebarometer.

Re: Flytoget fortsatt redusert kapasitet

Grunnen til det er ganske enkelt at Flytoget har leid ut 4 togsett til NSB, de skal vist være i trafikk ut dagen i morgen. Så da blir det kanskje normal trafikk igjen fom. mandag.

I tillegg har det jo vært færre pax pr. fly.

Tror ikke 10 min. ekstra pga flytoget hadde vært min største bekymring hvis jeg hadde stått askefast i en uke...

Back