Vulkanutbrudd på Island - KEF stengt

Re: Vulkanutbrudd på Island - KEF stengt

Isbamse: Hvor stort er dette, altså hvor mange meter bredt eller langt? På de filmsnuttene du la ut ser det jo nesten ut som noen har tent på en hekk. Det er vanskelig å bedømme størrelsen på "bålet".

BBC skriver det er ca én km lang sprekk som åpnet seg.

ICE204/TF-FIX er underveis fra KEF til CPH og befinner seg nå omtrent på høyde med Kristiansand

Jøss! Skal jo dit om litt over ei uke..... Håper det roer seg til da, skummelt :)

Er dette utbruddet såpass "rolig" at det ikke er noe problem med vulkansk aske? BA holdt jo på å få en tragisk ulykke pga slik aske som ramponerte en 747 ganske så kraftig.

Jøss! Skal jo dit om litt over ei uke..... Håper det roer seg til da, skummelt :)

Skummelt for reisen din sin del, iallefall ikke skummelt rent generelt. Ingen fare for befolkningen. Da ville jeg heller sagt spennende, og jeg skulle gjerne sett noe slikt. Jeg stiller meg vel litt i samme kategori som Isbamse, i så måte. Dog synes jeg ikke petrologi er like spennende som sedimentologi, seismikk og petroleumsgeologi - så vulkaner er ikke helt 757WL i min verden. Kanskje mer som en "vanlig" 757...? :lol:

Her er hva Eurocontrol CFMU sier om dette:

LATEST FORECAST SHOWS THAT THE ASH CLOUD IS NOT AS EXTENSIVE AS FIRST THOUGHT. THE HEIGHT OF THE ASH CLOUD IS CONFIRMED AS NOT ABOVE 10.000 FT. NAT TRACKS REMAIN AVAILABLE THROUGHOUT THE OTS VALIDITY PERIOD. THE ASH CLOUD IS FORECAST NOT TO ENTER EGGX AIRSPACE, BUT WILL EXTEND IN CZQX AREA LATER IN THE DAY. FURTHER UPDATES WILL BE ISSUED VIA AIM AND EGGX NOTAM IF THIS CHANGES.
OPERATORS SHOULD ALSO MONITOR BIRD AND CZQX NOTAMS.

Mvh,

Er dette utbruddet såpass "rolig" at det ikke er noe problem med vulkansk aske? BA holdt jo på å få en tragisk ulykke pga slik aske som ramponerte en 747 ganske så kraftig.

Ville ikke fløyet over der... mengden aske kommer også an på den kjemiske sammensetningen av lavaen (men jeg vet ikke hva den er i dette tilfellet). Det er et forholdsvis lite utbrudd, men sikkert nok til å forstyrre flytrafikken.

Skummelt for reisen din sin del, iallefall ikke skummelt rent generelt. Ingen fare for befolkningen. Da ville jeg heller sagt spennende, og jeg skulle gjerne sett noe slikt. Jeg stiller meg vel litt i samme kategori som Isbamse, i så måte. Dog synes jeg ikke petrologi er like spennende som sedimentologi, seismikk og petroleumsgeologi - så vulkaner er ikke helt 757WL i min verden. Kanskje mer som en "vanlig" 757...? :lol:

Detta ække petrologi, det er tektonikk :colgate:

Det forskarane er redde for er at dette utbruddet skal aktvisere den mykje større vulkanen Katla då dette har skjedd før og Katla hadde jo utrbudd sist i 1918, men vanligvis har den utbrudd kvart 50'ande år. Så det er visst ein del av usikkerhets momentet rundt dette.

Back