Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Jeg fikk erfare at en gruppe nordmenn dro faktisk sporenstreks straks over med FI319 for å være vulkan-turist.
Fikk lyst til å ta en tur selv. Noen Scanairfolk som er med?

Litt avhengig av vær og vind så kan det forventes etter hva jeg hører at dette kan skape mye problemer i morgen og utover.....Får vel mere info litt senere utover kvelden.....

Blir spennende å se hva som skjer utover kvelden/morgendagen ja.

Ja, jeg ser det. Asken skygger for sola som skygger for kveldsøl'n min. KRISE!!!!

Litt ot. Men finnes det planer for å etablere radardekning på Island til flightradar.com?

Hvis du kjenner noen, er Wizard interessert i å snakke med vedkommende ... ;)

Hvis du kjenner noen, er Wizard interessert i å snakke med vedkommende ... ;)

Det kan jeg veldig godt tenke meg at han er. Tenk å kunne følge interkontinentale flygninger fra avgang til ankomst....

Men, back to topic!

Hehe, jeg vet ikke hvordan security grense disse turist-guidene har, men det er vel en god del safety avstand fra evt lavastrømmer.

Sist utbrudd, fikk jeg streng beskjed fra mange FI pax om å seates slik at de fikk se vulkanen, og jeg ville anta en sydligere rute (dette var da dette var nytt).
Jeg vet ikke hvordan innflygningsrute FI egentlig har av standard?

Noen her som vet hvordan det er med reiseforsikring osv i forbindelse med en sånn hendelse..? Skal en tur til Polen til helgen og har forhåndsbetalt hotellet.. vet dette er individuelt for forsikringens del, men noen som har noen som helst anelse hva som kan bli dekket hvis flyet blir CNX pga denne skyen? Jeg bryr meg ikke om billettene, de er ID og blir ikke trekt hvis jeg ikke drar, så er hotellet som er essensielt her :) Ikke at det er mye penger, men kan være greit å vite :)

Noen her som vet hvordan det er med reiseforsikring osv i forbindelse med en sånn hendelse..? Skal en tur til Polen til helgen og har forhåndsbetalt hotellet.. vet dette er individuelt for forsikringens del, men noen som har noen som helst anelse hva som kan bli dekket hvis flyet blir CNX pga denne skyen? Jeg bryr meg ikke om billettene, de er ID og blir ikke trekt hvis jeg ikke drar, så er hotellet som er essensielt her :) Ikke at det er mye penger, men kan være greit å vite :)

Sjansen for dette er så teoretisk at jeg ikke ville brukt et sekund på å bekymre meg. At ei sky med vulkanaske skal trekke så langt at den kan påvirke flytrafikken fra norske flyplasser er veldig lite sannsynlig.

Trafikken til Island og over Atlanterhavet kan derimot bli påvirket.

Sjansen for dette er så teoretisk at jeg ikke ville brukt et sekund på å bekymre meg. At ei sky med vulkanaske skal trekke så langt at den kan påvirke flytrafikken fra norske flyplasser er veldig lite sannsynlig.

Trafikken til Island og over Atlanterhavet kan derimot bli påvirket.

Tror nok ikke det er så teoretisk av like vel.. får se hva den neste timen bringer av info

Spennende å se om dette vil påvirke trafikken i morgen kveld. I verste/beste fall så slipper jeg gruppereisen til Riga i morgen :p

Men atte... LN-NOC er på vei inn for landing i Bodø as we speaks, også så jeg et annet Norwegianfly inn for landing på Bardufoss. Er dette "unntak fra regelen"? :)

15 minutter senere:

(VG Nett) Luftrommet fra Helgeland og nordover er stengt for flytrafikk på grunn av aske fra vulkanutbruddet på Island.

Er det dette man kaller smekk på ballene? ;)

Status
Not open for further replies.
Back