• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vulkanprat - ti år etterpå

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Vulkanprat - ti år etterpå

I dag minnet Facebook meg på at det er ti år siden jeg måtte sette meg i bilen å kjøre isteden for å reise med en 733 med rød nese over fjellet til Oslo.

Datidens tråd om Jallajøkulen er stengt. Men jeg synes det er fint å mimre litt om gamle dager.

Jeg rakk vel frem til arrangementet jeg skulle på en halvtime etter at det hadde startet.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=63109

Last edited:
Re: Vulkanprat - ti år etterpå.

Vil helst ikke minne deg om denne tråden om 10 år ....

Re: Vulkanprat - ti år etterpå.

Vil helst ikke minne deg om denne tråden om 10 år ....

Da er det fint om du lar vær å minne meg om Corona-tråden(e) om ti år. :colgate:

Var ikke meningen å tråkke noen på tærne her ved å løfte fram dette "minnet". Håper jeg ikke gjorde noe galt.

Askeskyen i 2010 skapte jo problemer som den gang var ganske alvorlige. Men omfanget av den var jo så til de grader mindre omfattende en det vi står oppe i nå om dagen.

Re: Vulkanprat - ti år etterpå

Gikk på flyskolen, og fløy langtur til Biggin Hill dagen før det smalt. Endte opp med å kjøpe en bil og kjøre hjem, via Ramsgate til Oostende med ferge, gjennom Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige, til Svinesund. Der ble vi stoppet fordi vi var norske statsborgere i en EU-registrert bil, og måtte betalt engangsavgift for å kjøre videre. Bilen, som vi hadde gitt £250 for, ble stående i Sverige :)

Skulle til New York i mai for 10 år siden, og tror jeg var mest spent på om det ble noe av eller ikke. Det ble det heldigvis. Var dog eneste gang jeg kunne fått billettene billigere om jeg hadde booket uken før avreise enn jeg egentlig betalte (Hadde booket allerede i august året før).

Jeg skulle til Moskva med Aeroflot da det smalt og på OSL ble det foreslått buss for fly. Jeg takket pent nei.

Litt senere ble det tog for fly fra Munchen til Hamburg, men det var jo tross alt bare kos

I dag minnet Facebook meg på at det er ti år siden jeg måtte sette meg i bilen å kjøre isteden for å reise med en 733 med rød nese over fjellet til Oslo.

Kanskje du får et nytt et i 10 års gave :p :wow:

Vel her ventet og ventet jeg på askeskyen skulle forsvinne og satt til og med og lette etter muligheter for en-veis billeie til Sverige. Men akkurat i tide forsvant den og OSL-ARN åpnet opp igjen og jeg endte på fylla med Savipix i Uppsala

Vel her ventet og ventet jeg på askeskyen skulle forsvinne og satt til og med og lette etter muligheter for en-veis billeie til Sverige. Men akkurat i tide forsvant den og OSL-ARN åpnet opp igjen og jeg endte på fylla med Savipix i Uppsala

Det har jag inget minne av :D

Jeg landet på Flesland fra Stockholm via København i halv elleve tiden torsdag kvelden. Da jeg kom i bilen pep det i telefonen, det var en mobilsvar beskjed. En av folkene mine var i Bodø og gjorde en jobb, det var han som lurte på om Avinor ville betale leiebil?

That was pussig, tenkte jeg og slo på bilradioen. Pussigheten gjorde som duggen når solen skinner på den, den forsvant sporløst. Flere radiokanaler fortalte omtrent det samme, islendingen brøt røykeloven! Jeg ringte til karen i Bodø og ga OK til leiebil, men han ringte tilbake etter en times tid og fortalte at det var null og niks og nada leiebiler å oppdrive i verdensmetropolen Bodø.

Dagen etter ble travel, vi fant ut av i måtte gjøre noe med IPPC, UK hadde en side med askekart, disse fikk vi lov å linke direkte inn på IPPC. I tillegg var det fryktelig mange land som begynte å utstede SIGMET Volcanic Ash, disse måtte defineres inn i NAIS database slik at de ble synlige på IPPC. Jeg brukte hele fredagen på å gjennomføre dette.

Men hva med bergenseren i Bodø? Han fikk reise med Hurtigrute fra Bodø til Bergen, men uten lugar første del av reisen til Trondheim. Han fikk noen ekstra betalte fridager for bryderiet. Han kom hjem søndag ettermiddag.

Maskinen som jeg landet med på torsdag kveld var siste bevegelsen på Flesland på flere dager.

Last edited:
Back