Vulkanen - stengte/åpne luftrom

Status
Not open for further replies.

jcnorway

Moderator
Medlem
Vulkanen - stengte/åpne luftrom

Hos BBC meldes det om at luftrommet over/rundt UK vil forbli stengt i alle fall fram til 0700 fredag.

Up to 4,000 flights are being cancelled with airspace closed in Norway, Sweden, Finland and Denmark among others.

The UK's air traffic control service (Nats) said no flights would be allowed in or out of UK airspace until 0700 BST on Friday amid fears of engine damage.

The airspace restriction was the worst in living memory, a spokesman said.

Nats suggested that the restrictions were unlikely to be lifted after 0700, saying saying it was "very unlikely that the situation over England will improve in the foreseeable future".

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8621407.stm

Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Og siste NOTAM sier at Bodø CTR+TMA holder stengt til 1200 loc i morgen

BBC World News melder om at flere flyplasser i Frankrike og flyplassene i Paris også skal stenge...

Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom

Ser ut som de stenger i Nederland også:
Air traffic to and from the Netherlands will be gradually halted in the next few hours. Current expectations are that air traffic to and from the Netherlands will come to a complete standstill after 19.00 hours this evening, as a result of a cloud of volcanic ash caused by a volcanic eruption on Iceland.
http://www.schiphol.com/index_uk.html

Belgia har stengt ned også:
Belgian airspace closed as from 16:30 LT

As a result of the volcanic activity in Iceland, all flights in and out of Brussels Airport will be suspended from today Thursday 15 April at 16:30 until Friday 16 April at 18:00.

Hvis man har reiseplaner bør man tenke over at askeskyen brer seg sørøst.

Hvis asken opphører kan det jo tenkes at norsk luftrom åpner igjen, men at man ikke har mange steder å fly utenriks, for askeskyen har flyttet seg dit man vil. Og da er man jo like langt (kort?).

PS. Grafikken på Aftenpostens webside er jo ganske, eh... grafisk?... illustrerende.

Finland innfører begrensninger i nord, men lar tydeligvis flyselskapene bestemme sjøl:

Också i Finland har luftfartsverket Finavia begränsat trafiken i Norra Finland, norr om Kajana och Uleåborg.

Bland annat ställde Finnair in morgonens flyg mellan Helsingfors och Rovaniemi. Enligt Pasi Nikama handlar det om en sträng försiktighetsåtgärd.

Begränsningarna gäller flygplatser från Uleåborg och Kajana norrut, men i praktiken får flygbolagen själv bestämma om deras plan lyfter eller inte. Finavia ger sina begränsningar på basis av meteorologiska modeller medan flygbolagen kan uppskatta situationen på ort och ställe.

Det Betyr vel at Oulo, Kajani, Kuusamo, Rovaniemi, Kittilä, Enontekiö, Ivalo og kanskje noen andre som jeg ikke kommer på i farta i praksis er stengt

Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Da ble hele Norway FIR stengt for all VFR trafikk også. Var nettopp på Torp med landingsrunder da jeg ble bedt om å komme ned å lande..

NEW TODAY TIL 1004160600EST
DUE TO VOLCANIC ASH CLOUD TEMPORARY RESTRICTED AREA IS ESTABLISHED
WITHIN NORWAY ENOR FIR.
ALL AIR TRAFFIC PROHIBITED WITHIN RESTRICTED AREA EXC
POLICE/AMBULANCE/MIL/SAR THIS MUST BE COORDINATED WITH ATCC.

BBC World News melder om at flere flyplasser i Frankrike og flyplassene i Paris også skal stenge...

http://www.aeroportsdeparis.fr/ ligger nå denne meldinga ute

Due to volcanic ash spreading across Europe and France from Iceland, the French Civil Aviation Authority (DGAC) has decided to close all airports in the North of France and Paris, beginning at least from 11 pm (local time) this Thursday 15th.

Nord-Tyskland og Nord-Polen har stengt, melder NRK Dagsnytt ...

Avinor melder nå på tv2 nyhetene at i følge prognosene er muligheter for åpning i området mellom Tromsø og Værnes noen timer på dagen i morgen.

Jeg har sett litt på siste varsel fra Met Office. Ser ut som det er muligheter for fly i lufta langs kysten i morgen. I så fall burde vel også mange av områdene der luftambulanse og redningstjeneste er viktigst være friskmeldt.
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271354037.png

For resten av Europa ser det ikke ut til å bli mye bedring.

Det ser ut som at luftrommet i Midt-Norge vil åpne klokken 0800 frdag morgen .. det vil åpne for noe trafikk i dette området. Men skal man f.eks. fra TRD til LPA må man rundt Island ... ;)

Nettavisen melder også dette ....

Da ble hele Norway FIR stengt for all VFR trafikk også. Var nettopp på Torp med landingsrunder da jeg ble bedt om å komme ned å lande..

NEW TODAY TIL 1004160600EST
DUE TO VOLCANIC ASH CLOUD TEMPORARY RESTRICTED AREA IS ESTABLISHED
WITHIN NORWAY ENOR FIR.
ALL AIR TRAFFIC PROHIBITED WITHIN RESTRICTED AREA EXC
POLICE/AMBULANCE/MIL/SAR THIS MUST BE COORDINATED WITH ATCC.

Ble litt ekstra action da kan jeg tenke meg :) Var ute å fløy i går kveld selv, da vi plutselig ble bedt om å snu og lande. Var da cirkus 15 min borte (Rognan), og landet som siste fly i Bodø. Flyet som skulle ta av etter vi landet fikk cancel takeoff clarence :) Stilig!

(Men ikke like stilig da jeg sansynligvis ikke får flydd mer denne uken ;) )

Siste melding fra BAA i UK:

Last updated: 03:15, 16 April 2010

Flights are cancelled at all BAA airports, until at least 19:00 on Friday 16 April.

Kan se ut som Frankfurt er stengt på morgenen i dag også, men jeg klarte i farta ikke å finne noen andre kilder enn at alt er cancelled på hjemmesidene deres.

Status
Not open for further replies.
Back