• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vulkan-uregelmessigheter på radar

Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

'P'-en antyder en posisjonsflight .. mulig en dispans ... kan også være en radarfeil - hender at man ser fly på feil sted ...
 
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

D-ECLP dukket også opp i noen hundre ft og 80 kts over Tyskland. Luftrommet i Europa er åpent for VFR-trafikk, det er bare her hjemme på berget man er hysterisk og setter alt untatt fugler på bakken.
 
Last edited:
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

Og ca kl 20.10 fløy Legehelikopteret over hustaket her ved Lillestrøm....
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

NAX8901P over MERAK på vei til Gardermoen. Hvorfor i alle dager flyr de tom fra Bodø til Oslo?

ICE330 er forøvrig TF-FIZ
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

CFG881, CFG884, CFG887 er ute og flyr nå, samt TRA091 over Tyskland.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

NAX8901P over MERAK på vei til Gardermoen. Hvorfor i alle dager flyr de tom fra Bodø til Oslo?

Til OSL må de vel fly VFR. Kan være de har regler om at de ikke får fly ruteflyging VFR?
 
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

Sliter veldig med Flygradar nå :( Kommer ikke inn i det hele tatt.
 
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

Jeg kommer inn, og der var det passelig crowded over hele europa egentlig. Litt "overraskende"... 109 fly i lufta over hele europa.
 
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

Hele Europa er vel ikke stengt, men sentrale deler.

Uansett en del trafikk:
flight24.jpg

EDIT:

NAS6003 (LN-NOS) påvei nordover

nas6003.jpg
 
Last edited:
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

LN-NOS dukket opp over Tyskland men ble borte igjen. Er det en bug eller er det bare dårlig dekning i det omerådet?

Er det eventuelt passasjerer på den flighten?
 

Attachments

  • ln-nos.jpg
    ln-nos.jpg
    20.3 KB · Views: 133
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Er det Airbus Industries som er ute å sjekker aske?
Ser f-wwca driver i forskjellige høyder i Europa

http://www.flightradar24.com/

beklage at eg ikkje får te di fine snirklane så dokker andre gjør
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Er det Airbus Industries som er ute å sjekker aske?

Det er de, uten at jeg kan svare på om det var de flightene du så.

http://www.flightglobal.com/article...rbus-a380-and-a340-flights-to-assess-ash.html
Airbus is to inspect its A380 and A340-600 development aircraft after they complete flights today in volcanic ash above Europe. The manufacturer says it using the previously-scheduled development test flights to monitor engine performance and assess any damage sustained as a result of flying through the ash.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ehm, er det bare meg eller ser det veldig ut som at QTR1 er på vei til OSL? I følge Flygradar skal han til London, men det ser da søren meg ut som at han er på vei til Oslo!
 
Re: Vulkan-uregelmessigheter på radar

En del BA-flighter som surrer rundt også, bl.a. fra Calgary m.m. - de fleste havner i Shannon . Ser ut som en annen QTR-maskin til MAN gikk ned i EDI. Tipper QTR1 er på vei rundt noe støv og sikter på Scotland etter hvert.
 
Last edited:
Back
Top