Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.

Men den meningen har da selv luftfartsmyndigheter rundtom. Se bare på den gamle saken om rudder-feil på 737. Denne ble ikke påkrevd utbedret for sjansen for at det skjedde var for liten i forhold til kostnadene.

-A

Men den meningen har da selv luftfartsmyndigheter rundtom. Se bare på den gamle saken om rudder-feil på 737. Denne ble ikke påkrevd utbedret for sjansen for at det skjedde var for liten i forhold til kostnadene.

-A

Slik er det egentlig i alle bransjer, man setter et tak på hvor mye man er villig til å betale for å spare et statistisk menneskeliv. Dette er ikke noe man prater høyt om, men et sted må grensen gå for hvor mye sikkerhet og risikoreduksjon man er villig til å betale for. Vanligvis har man et ganske godt tallmateriale når det gjelder risiko og konsekvenser, men når det gjelder denne askeskyen vet man egentlig ikke så mye som man skulle ønske for å være sikker på at man ikke åpner luftrommet for tidlig. At luftfartsmyndighetene velger å være på den sikre siden har jeg full forståelse for, de sitter dessuten på en del kompetanse vi på forumet ikke har.

At en del folk ikke har begrep om hva sikkerhet og risiko er, i en bransje som luftfarten, får stå for deres regning, av og til vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av det jeg leser her inne. Vi kan vel bare prise oss lykkelige for at de som foretar risikovurderinger i luftfarten, både på rad 0 og oprativt på bakken, innehar litt mer kompetanse og litt mindre cowboy-stil enn en sofa-ceo.

LUFTFART KLAR TIL Å GI TILLATELSE FOR STATSTØTTE
Mon Apr 19 09:11:54 CEST 2010
Oslo (TDN Finans): EU-kommisjonen er klar til å tillate sine medlemsland å
gi flyselskaper rammet av stans grunnet vulkanaske statlig hjelp.

Det melder Bloomberg News mandag, og viser til uttalelser fra EU.

Søndag meldte EU at dette var et alternativ de vurderte (TDN Finans-
artikkel kl 07:32

Noe sier meg at dette stort sett er aktuelt for EUs bananrepublikker (Italia med Alitialia slår meg), og neppe noe som vil brukes for å redde Cimber, Air Berlin, Iceland Express eller Wizz.

Noe sier meg at dette stort sett er aktuelt for EUs bananrepublikker (Italia med Alitialia slår meg), og neppe noe som vil brukes for å redde Cimber, Air Berlin, Iceland Express eller Wizz.

Vel, f.eks Tyskland pumpet milliarder av kroner i subsidier inn i bilindustrien i fjor (i form av økt vrakpant) så noen ideologisk motstand mot statsstøtte har de jo ikke.

Vel, f.eks Tyskland pumpet milliarder av kroner i subsidier inn i bilindustrien i fjor (i form av økt vrakpant) så noen ideologisk motstand mot statsstøtte har de jo ikke.

Nei, men de store "prestisjeflyselskapene" har stort sett god økonomi, untatt i Sør-Europa og Skandinavia.

Estimated earnings impact of MSEK 50-90 per day from the disruptions in air traffic due to the volcanic ashes
Estimated earnings impact of MSEK 50-90 per day from the disruptions in air traffic due to the volcanic ashes

- Total estimated earnings effect up to and including Sunday, April 18, of MSEK 220-280

The Scandinavian airspace has been closed or partly closed as from Thursday April 15 due to the volcanic ashes from the Eyjafjallajökull volcano in Iceland.
As a consequence, SAS cancelled the majority of its flights as from Thursday afternoon, April 15. Parts of the Scandinavian airspace is still closed and a majority of SAS flights are cancelled also on Monday April 19. The situation in rest of Northern Europe is similar and represents a major hit to the entire aviation industry.

SAS has estimated the negative effects on earnings to MSEK 50-90 per day, assuming that all flights are cancelled. The impact is lowest on weekends and highest on busy travel days such as Mondays and Thursdays. As a result, the total earnings impact up to and including Sunday, April 19 is estimated to approximately MSEK 220-280. The estimate includes extra reimbursements to our customers such as hotel accommodation expenses and costs for alternative transportation.

"With safety as the number one priority, we are working closely together with other major European airlines and the aviation authorities to find a solution to resume operations. We regret the situation and the consequences for our customers and SAS does its utmost to help them in a difficult situation", says
Mats Jansson, CEO and President.

For further information, please contact Press duty telephone: +46 8 797 2944

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act
and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was
provided for publication on April 19, 2010, at 1.15pm CET

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com
The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1581201&fn=wkr0011.pdf PDF

Torsdag i forrige uke, den dagen man stengte luftrommet, visste ingen at omfanget ville bli så omfattende. SAS kursen var da på 1,01 krone. Nå ligger den på 0,99 - ned ca 2% siden torsdag.
Jeg må si jeg er forundret at aksjemarkedet ikke har reagert mer på dette. Dette er da ingen bagatellsak for flyselskapene. Noen som har en forklaring på mangelen på reaksjon?

Noen skrev i en avis i går at "KJØP FLYAKSJER!", for når man kan fly igjen, går kursen i været. Jaha? Opp til nivået før vulkanutbruddet da eller? Opp 2%?
Noen synspunkter her?

IMM

Norwegian var ved første stengning på ca 156kr, den steg faktisk litt før den sank.. Kurs nå er 142,5, dvs ned ca 9%. Det har vært stor omsetting av NAS-aksjer siden utbruddet, det forundrer meg at så mange tørr å laste inn aksjer i en så usikker situasjon. Samtidig kan man for NAS tenke seg at de mister en brysom konkurrent i Danmark og at de kan skru opp prisene noe etter dette er over.

Kursen styres mye etter forventninger for fremtiden..

Last edited:

I forbindelse med vulkanutbruddet anslår SAS tapene til og med Onsdag 21/4 til å være på MSEK 460, mens Norwegian anslår sine tap til MNOK100

Last edited:

Sverige har i forbindelse med vulkanutbruddet vedtatt å gi selskapene støtte i form av utsetting av betaling av blant annet arbeidsgiveravgift og landingsavgifter

http://di.se/Default.aspx?pid=204922__ArticlePageProvider
Flygbolagen får anstånd med att betala in arbetsgivaravgifter och andra personalskatter för 2009 enligt samma modell som användes för att ge företag respit under finanskrisen.

Bolagen får också respit med att betala in flygplatsavgifter i upp till tre månader. Totalt betalas det in cirka 250 miljoner kronor i sådana avgifter varje månad i Sverige.

Hvordan har askeproblemene påvirket økonomien til flyselskapene?

Vi har den siste tiden opplevd en reduksjon og nesten full stans i flytrafikken pga. askeskyene fra Island. Nå ser trafikken ut til å være normalisert igjen, og det er jo meget gledelig for både flyselskapene, handlingselskapene og ikke minst passasjerene. Det jeg lurer på er hvordan dette har påvirket flyselskapene og deres økonomi? Tidligere har bl.a Bjørn Kjos uttalt at Norwegian vil være ett av selskapene som vil klare seg en god stund uten trafikk, pga penger i kassa. Men hvordan står det egentlig til med de selskapene (eksempelvis Cimber) som slet allerede før vulkanen på Island våknet til liv? Det sies at hundrevis av millioner kroner er gått tapt de dagene dette varte, og dette må da ha gjort at flere selskaper nå ligger farlig nær grensen til å konke helt ut, eller? I tillegg vil vel også de fleste selskapene i tiden framover oppleve noe lavere kabinfaktor, da flere har valgt å avbestille sine billetter, utsette reiser, eller rett og slett velge andre fremkomstmidler i tilfelle vulkanen skulle blusse opp igjen. Og dette kan heller ikke være særlig heldig for en allerede presset økonomi!?

Både Widerøe og SAS hevder nå at passasjertallet er tilbake på nivået som var før asken

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1903669.ece
Aske fra vulkanutbruddet på Island, har i vår ført til mange kanselleringer i flytrafikken, og tvunget folk til å velge andre fremkomstmidler. Men når asken er borte kommer også passasjerene tilbake. Det bekrefter både Widerøe og SAS overfor NRK.

Både Widerøe og SAS hevder nå at passasjertallet er tilbake på nivået som var før asken

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1903669.ece

Årsaken er nok som det sies her at det ikke finnes noe reelt alternativ til flyet på de aller fleste reiser.
Vi har også opplevd tilbakemeldinger fra kunder som har måtte prøve andre alternativer med bil/buss/tog/båt, og som virkelig har forstått at det er FLY som er tingen ;-)
Dette kan jo også virke i positiv retning for flybransjen når omstendighetene har blitt slik de har vært de siste ukene.

Back