Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

STARSHIP 2

ScanFlyer Gold
Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Hvor mye vulkansk aktivitet det bli fremover er høyst usikkert. Dette vil (slik jeg ser det) kunne få store innvirkninger på inntjening i selskapene og følgelig høyere billettpriser.

Spørsmålet er hva som vil skje dersom dette skjer "ujevnlig" over tid.. Hvordan skal flyselskapene, Avinor og LT tilpasse seg??

Noen med tanker rundt dette?

For egen del solgte jeg med ut på åpningen i går, men ser naturligvis etter en lur inngang igjen.. men er svært usikker på om jeg bare bør sitte rolig en stund..
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Jeg har ikke noen aksjer, men slik som vulkanen oppfører seg, med det som kan bli enten 1) et kort utbrudd, 2) et langt utbrudd eller 3) en serie av mindre utbrudd over flere år, er det nok lurest å ikke prøve å time etter naturkreftene. Bruk eventuelle nedganger når det spruter som verst som kjøpsmulighet, og sitt ellers i ro...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Interssant artikkel i svenske Aftonbladet.

Her står at flyselskap vil begynne å gå konk (altså det ene etter det andre) hvis situasjonen varer i to uker. De lister også opp en rekke andre konsekvenser for samfunnet forøvrig:

Fortsätter stoppet konkar flygbolagen
– Vi kommer att befinna oss i en situation där vi var på 60-talet, säger Bo Svensson, logistikansvarig på Svensk Handel.
Och flygbolagen kommer att gå i konkurs. Om cirka två–tre veckor, spår experterna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6972064.ab



..
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Dette er ikke teoretiske vurderinger, men faktum. Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.

En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!

La oss alle håpe dette ikke varer!

Tally-Ho
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!La oss alle håpe dette ikke varer!Tally-Ho

Her må det vel være en åpning for at myndigheter/finansinstitusjoner kan trå støttende til uten at det har konkurransevridende virkninger. Det er vel de selskapene som driver med lavest mulige marginer, dvs. lønnsomme LCC'er bl.a., som må bite i gresset først?
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Dette er ikke teoretiske vurderinger, men faktum. Et flyselskap som ikke flyr på flere uker vil generere store tap, og mange vil ikke kunne komme på vingene igjen.

En nødvendig avskalling av flyselskaper kan noen mene, men vent og se hva da gjør med konkurranse og flypriser!

La oss alle håpe dette ikke varer!

Tally-Ho

Men hva er forskjellen mellom dette og det som har skapt finanskrisen? Om vi overser at en av de er menneskeskapt så har jo myndighetene pøst enorme summer in i finansinstutisjoner for å holde de i live, selv om de selv forårsaket sine problemer.

-A
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

For å gjøre en lang historie kort i forhold til denne tråden: De som virkelig har peiling på dette sett i forhold til økonomi i de enkelte selskapene og ergo aksjekurs, er vel ikke dumme nok til å poste det på et forum :)
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.

Jeg tror vel at cash flow'en for tradisjonelle selskaper stopper nesten like mye opp. De "flinkeste" LCC'ene har vel ancillary revenues på rundt 20% av omsetningen, men det er ingen klar definisjon på hva disse inntektene er. Hos noen inkluderer salg ombord, setereservasjon, bag fee og andre direkte reiserelaterte aktiviteter (men jeg vet ikke hvor stor andel av tilleggsinntektene man kan forvente er). Alle de (direkte) reiserelaterte inntektene går vel også de tradisjonelle selskapene også glipp av.
 
Last edited:
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

SAS har varslet permisjoner også for de flyvende i starten av uken, om dette fortsetter, da er de alene oppe i 6000 permisjoner, DY tenker på saken...
Widerøe har jo en del aktivitet i nord, så der har de ikke sagt noe enda. Det er heller ikke sagt noe fra charteroperatøren Thomas Cook Airline Scandinavia så langt.
Men flere uker kan dette ikke drøye, før flere titusener står hos NAV - det er helt sikkert.

Det er også en utfordring at flyene til en del operatører er spredd over halve kloden, og at det vil ta tid å få sendt teknikere rundt for teknisk sjekk etc...Om / når dette starter opp, regn med kaos de første par dagene!! Ikke minst er utfordringene store for langdistanseoperatører som SAS og Thomas Cook som har crew, fly og pax "parkert" i "langtvekkistan".

Tally-Ho
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

SAS har varslet permisjoner også for de flyvende i starten av uken, om dette fortsetter, da er de alene oppe i 6000 permisjoner,

Røros har også sendt ut permiteringsvarsler, så der blir det NAV for mange fra mandag av. Vet ikke hvordan statusen er for Menzies og Norport?

Itillegg jobber det endel tusen mennesker i kiosker, butikker og serveringssteder på flyplassene som vel også risikerer bli permitert
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Mon tro om dette kanskje er verst for alle LCC som henter mye av sine inntekter fra alt ekstrasalg de utfører. Cashflow stopper jo helt opp når flyene settes på bakken på denne måten.


Økonomi var mitt dårligste fag på skolen, så dette må du forklare meg.
Hvorfor er det værst for LCC? Hvis ett selskap selger en billett for 1000 kroner, og ikke har noe ekstrasalg, og et annet selger sin billett for 500 kroner, og har 500 kroner i ekstrasalg, blir ikke resultatet det samme for begge selskapene dersom passasjeren ikke reiser?


Jeg tror heller at det er en del LCC selskaper som vil tape minst på dette.
De har ingen egen handling, ergo ingen utgifter der dersom flyene ikke går.
De har en minimal administrasjon som skal ha lønn. De har mindre eiendeler (bygninger, bakkeutstyr osv.).
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Bjørn Kjos er i media igjen (han er populær blandt journalistene), og sier at situasjonen kan føre til massekonkurser i flybransjen. Vi vet jo at det finnes noen selskaper som allerede har slitt veldig, og dette er kanskje siste spiker i kista for noen?

http://e24.no/boers-og-finans/article3611357.ece
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Menzies har så langt bare sendt informasjon på e-post om at permiteringsvarsel kan komme (så vidt jeg vet, bare ekstrahjelp der nå)
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Bjørn Kjos er i media igjen (han er populær blandt journalistene), og sier at situasjonen kan føre til massekonkurser i flybransjen. Vi vet jo at det finnes noen selskaper som allerede har slitt veldig, og dette er kanskje siste spiker i kista for noen?

http://e24.no/boers-og-finans/article3611357.ece
Det er vel tråden til at starte gætterierne ?????

Jeg har da Iceland Express og Air Greenland i tankerne ....blandt andet

Hilsen
Ole
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Cimber Sterling har garantert ikke kommet styrket ut av denne uka, så risikoen for at de går konkurs på kort eller halvlang sikt er økt. En slik konkurs burde styrke Norwegian, så der kan det kanskje ligge ei oppside?
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.

De som har sett og hört hvor forsiktig DFS har agert i de siste dagene vet hva jeg snakker om. Det dreier seg ikke om penger, det dreier seg om a sikre-stille sikkerheten. Og DFS, Avinor etc kan her anses som en Politi-organ.

Selv om en Lufthansa, SAS og andre selskaper na kommer med visse uttalelser. Ingen vil risikere at en ullykke skjer. Og fra politi-siden hindrer man at det kan skje. Dette er logikken bak stenginger av luftrommer.
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Someone mener at $$$ er mere verd en menneskeliv. Annenleders kan man ikke tolke sine innlegger.

Da forselår jeg at du forsøker lese det jeg skriver flere ganger så kanskje du klarer forstå det etterhvert.
 
Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

LUFTFART:EU KLAR TIL Å GI TILLATELSE FOR STATSTØTTE
Mon Apr 19 09:11:54 CEST 2010
Oslo (TDN Finans): EU-kommisjonen er klar til å tillate sine medlemsland å
gi flyselskaper rammet av stans grunnet vulkanaske statlig hjelp.

Det melder Bloomberg News mandag, og viser til uttalelser fra EU.

Søndag meldte EU at dette var et alternativ de vurderte (TDN Finans-
artikkel kl 07:32).
--
TDN Finans
AF
22 00 11 55
finans@tdn.no


http://www.dn.no/finans/portal/news....news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=0000-fs066af0
 
Back
Top