• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vraking av fly

Sikkert en interesant artikkel, men med 22 sider så er det litt mye å lese til at jeg har tid på en lørdag.
Det jeg er spent på er hva de gjør med all kompositten som brukes i 787 og A350 flyene. I tidligere fly har det jo bare vært å støpe om aluminiumen til brusbokser. Plasten i interiøret kan smeltes og brukes på nytt, tekniske komponenter blir overhalt og går inn i byttekomponent system, men hvordan skal de få gjennbrukt kompositten. Kan den males opp og blandes inn i ny kompositt?
 
Sikkert en interesant artikkel, men med 22 sider så er det litt mye å lese til at jeg har tid på en lørdag.
Det jeg er spent på er hva de gjør med all kompositten som brukes i 787 og A350 flyene. I tidligere fly har det jo bare vært å støpe om aluminiumen til brusbokser. Plasten i interiøret kan smeltes og brukes på nytt, tekniske komponenter blir overhalt og går inn i byttekomponent system, men hvordan skal de få gjennbrukt kompositten. Kan den males opp og blandes inn i ny kompositt?

Den kan trolig males opp og brukes i lavere kvalitets produkter.
 
Aviationweek snakker nå om hvordan en "perfekt storm" driver ned prisene på fly og hvorfor gjennomsnittalderen stadig faller

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_04_15_2013_p44-566502.xml
In many ways, the aviation industry's business environment during the past few years has created a perfect storm for early aircraft retirements, reduced valuations and engine part-outs.

Det hevdes også at en 747-400 nå omtrent bare er verdt motorene sine, og det er stort sett høye kostnader ved kjøp av erstattningsmateriell som gjør at ikke flere parkerer de
 
Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar
 
Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar

Veldig interessant artikkel, takk for at du delte Someone

Jeg er glad at det kun gjelder A343 og ikke A346, da jeg syns sistnevnte er et utrolig flott fly med fire motorer :)

Mangler forøvrig kun A345 på min liste av A340-serien, er spent på å se hvordan den er sammenlignet med A346. A342 var nok en feilproduksjon (og grunnen til at de produserte mindre enn 30 slike).
 
Jeg er glad at det kun gjelder A343 og ikke A346, da jeg syns sistnevnte er et utrolig flott fly med fire motorer :)

Virgin parkerte eller leverte nylig tilbake noen A346, som står parkert da det viser seg være dårlig med kjøpere. Det hjelper jo heller ikke at dette er pre-HGW modeller
 
Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar

*Graver litt i lommaboka* Nei, fortsatt ikke råd. Hadde vært fint å ha en sånn, da kunne man jo dra omtrent hvor man vil... ;-)
 
Ser ut som de første 737-800 er på vei til huggeren i disse dager. GECAS maskiner som har vært 11 år i India, så kan være en viss sammenheng dog
 
Virgin parkerte eller leverte nylig tilbake noen A346, som står parkert da det viser seg være dårlig med kjøpere. Det hjelper jo heller ikke at dette er pre-HGW modeller

Ikke bare er de pre-HGW de er også de første A346 som ble levert og de er tunge - veldig tunge! Har lenge vært de 2 svarte fårene i Virgin Flåten.
 
Back
Top