Voldsom prisøkning domestic USA...

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Voldsom prisøkning domestic USA...

Nå sliter vi så klart med dollarkursen, men selv i opprinnelig valuta ser det ganske ille ut med domestic prising i US om dagen.

Vet jo at de har redusert tilbudet enormt. Men prisene har jo mange steder gått helt av hengslene. Har kjøpt en del enveis i det siste. PHL-YYZ, IAH-PHL, LAX-LAS, SFO-LAS, LAX-IAH... den første var værst med eco priser på nesten 7000,- en vei.

Med fallende oljepriser, syke salgspriser og en servicegrad som snart er lavere enn på trikken må de da gå med syke overskudd om dagen?

Burde vel vært et kanonpotensiale for en aktør som DY å starte en datter der borte og fly domestic?
 
Re: voldsom prisøkning domestic USA...

Ja, det er nok noe som skurrer. Nå er det jo langt færre selskaper innenriks i USA som deler markedet mellom seg enn det er i Europa, og de fleste store amerikanske selskap har kunnet vise til gode tall i det siste. Det er jo ikke utenkelig at de snakker sammen – samtlige er i alle fall blitt glade i å slenge om seg begrepet «capacity discipline», noe som Justisdepartementet ikke er så veldig fornøyd med:

Justice Dept. investigating potential airline price collusion
The Justice Department is investigating whether some of America’s biggest airlines have colluded to keep airfares high, striking at an industry that has posted record profits recently while limiting routes and affordable seats, officials familiar with the matter said Wednesday.
https://www.washingtonpost.com/busi...d99102-201c-11e5-aeb9-a411a84c9d55_story.html
 
Re: voldsom prisøkning domestic USA...

De tjener bra med penger om dagen, men samtidig så melder de om en nedgang i RASM (og mulig yield også?) der borte
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Nå sliter vi så klart med dollarkursen, men selv i opprinnelig valuta ser det ganske ille ut med domestic prising i US om dagen.

Vet jo at de har redusert tilbudet enormt. Men prisene har jo mange steder gått helt av hengslene. Har kjøpt en del enveis i det siste. PHL-YYZ, IAH-PHL, LAX-LAS, SFO-LAS, LAX-IAH... den første var værst med eco priser på nesten 7000,- en vei.

Med fallende oljepriser, syke salgspriser og en servicegrad som snart er lavere enn på trikken må de da gå med syke overskudd om dagen?

Ja, dette er vel noe som har vært lagt frem her en rekke ganger tidligere. Konsentrasjonen i markedet har økt betydelig i senere tid (noe som kan indikere svakere grad av konkurranse), samt at selskapenes inntjening har økt kraftig.

Burde vel vært et kanonpotensiale for en aktør som DY å starte en datter der borte og fly domestic?

Hvis flyselskapene og pilotforeningene kjemper hardt mot NAI på interkontinental trafikk så lurer jeg litt på hva som ville skjedd om noe slikt skulle hende...;)
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Ja, dette er vel noe som har vært lagt frem her en rekke ganger tidligere. Konsentrasjonen i markedet har økt betydelig i senere tid (noe som kan indikere svakere grad av konkurranse), samt at selskapenes inntjening har økt kraftig.
Det er jo ikke snakk om bare indikasjoner på svekket konkurranse i det amerikanske innenriksmarkedet – det er jo helt på det rene at den er mye svakere enn tidligere hvis en legger til grunn antall aktører. Etter AA og US Airways fusjonerte kontrollerer nå AA, Delta, Southwest og United til sammen omtrent 80% av markedet. At fusjoner har vært en trend de siste årene (Continental/United, NWA/Delta, America West/US Airways) og at disse har blitt godkjent av amerikanske konkurransemyndigheter vil jeg tro er en stor del av årsaken til dagens situasjon.

Spørsmålet er jo hva de kan gjøre med det. Et problem er jo at amerikansk antitrustlovgivning i stor grad er rettet mot å forhindre monopol- og kartellvirksomhet fra å oppstå i utgangspunktet, men når alle disse fusjonene allerede har blitt godkjent og gjennomført blir det kanskje vanskeligere.
 
Last edited:
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Det er jo ikke snakk om bare indikasjoner på svekket konkurranse i det amerikanske innenriksmarkedet – det er jo helt på det rene at den er mye svakere enn tidligere hvis en legger til grunn antall aktører. Etter AA og US Airways fusjonerte kontrollerer nå AA, Delta, Southwest og United til sammen omtrent 80% av markedet. At fusjoner har vært en trend de siste årene (Continental/United, NWA/Delta, America West/US Airways) og at disse har blitt godkjent av amerikanske konkurransemyndigheter vil jeg tro er en stor del av årsaken til dagens situasjon.

Spørsmålet er jo hva de kan gjøre med det. Et problem er jo at amerikansk antitrustlovgivning i stor grad er rettet mot å forhindre monopol- og kartellvirksomhet fra å oppstå i utgangspunktet, men når alle disse fusjonene allerede har blitt godkjent og gjennomført blir det kanskje vanskeligere.

Joda, jeg er klar over at antall aktører er redusert - derigjennom kommentaren om økt grad av konsentrasjon i markedet. Det er imidlertid ikke et en-til-en forhold mellom antall aktører og grad av konkurranse i et marked, men når man samtidig ser at inntjeningen også øker så forsterker dette selvsagt mistanken om mindre sterk konkurranse.

CAPA, et analyse-/konsulentselskap for luftfart, har jo i lengre tid publisert arbeider/utredninger som viser denne utviklingen.
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Kan man planlegge litt, finnes det muligheter, men siste uka før avganng er det ofte ille. Lønner seg å sjekke Spirit, Southwest, Frontier og Allegiant. Også AA har gått ut i det siste og varslet lowcost-prising 'last minute' for å konkurrere mot billigselskapene.

Men kjenner jeg Fnate rett, skal han vel lykkelig uvitende ut og fly i Thanksgivinguka .... :D
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Kan man planlegge litt, finnes det muligheter, men siste uka før avganng er det ofte ille. Lønner seg å sjekke Spirit, Southwest, Frontier og Allegiant. Også AA har gått ut i det siste og varslet lowcost-prising 'last minute' for å konkurrere mot billigselskapene.

Men kjenner jeg Fnate rett, skal han vel lykkelig uvitende ut og fly i Thanksgivinguka .... :D

Fnatgiving, nei... uka før. :)

Men har fulgt med en stund, ikke bare for den spesifikke turen.
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Flyr til LAX 21/11 og videre til LAS med Virgin den 25/11 og retur til LAX 1/12. Røyk på 120 USD t/r. Da uten noe som helst grom sitteplass eller prioritet. Synes ikke det er helt hårreisende...
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Alltid hekt innenriksleg på i USA på internasjonale billetter er min erfaring ihvertfall for å ikke bli loppa for penger.
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Har sjekket en del Southwest og Virgin. Begge er fjonge bolag, men det er samme. Disse andre har det ikke fallt meg inn å sjekke.
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Har sjekket en del Southwest og Virgin. Begge er fjonge bolag, men det er samme. Disse andre har det ikke fallt meg inn å sjekke.

Virgin er til tider litt over the edge for min smak, Men det er jo greit å sitte å drikke øl i ei balje som har lyssetting som et horehus 30k fot over bakken! :P
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

På strekningen New York - San Juan, er det fire selskaper som flyr nonstop; AA, Delta, United og JetBlue, og det er jo mistenkelig at alle har omtrent samme pris. På den dagen jeg sjekket, varierte prisen mellom 189 og 192 $ oneway for disse selskapene. Kan jo lure på om det er priser som er avtalt, eller om de vokter hverandres priser.
 
Re: Voldsom prisøkning domestic USA...

Alle vokter alle. Med dagens analyseverktøy gjøres dette mer eller mindre automatisk.
 
Re: voldsom prisøkning domestic USA...

Ja, det er nok noe som skurrer. Nå er det jo langt færre selskaper innenriks i USA som deler markedet mellom seg enn det er i Europa, og de fleste store amerikanske selskap har kunnet vise til gode tall i det siste. Det er jo ikke utenkelig at de snakker sammen – samtlige er i alle fall blitt glade i å slenge om seg begrepet «capacity discipline», noe som Justisdepartementet ikke er så veldig fornøyd med:


https://www.washingtonpost.com/busi...d99102-201c-11e5-aeb9-a411a84c9d55_story.html

Litt pirk men det er flere selskaper som flyr domestic I USA, enn det er selskaper som flyr domestic I det enkelte land I Europa.
 
Re: voldsom prisøkning domestic USA...

Litt pirk men det er flere selskaper som flyr domestic I USA, enn det er selskaper som flyr domestic I det enkelte land I Europa.

Han tenker nok Europa som en enhet for at det skal bli mer relevant. USA er no marginalt større enn f.eks Nederland.
 
Back
Top