Viva la España, TR og ferie!

SE_DDL

777 ''Simply the best!''
Viva la España, TR og ferie!

Min forrige ''skikkelige'' ferie var i august 2006. Det begunner å bli en stund siden, selv om SAS og 734 var erstatningen for Thai og 744 så var er nok denne turen like så bra. Bedre plass og kortere flytid er det som veier opp. Lenger flytid enn 55 minutter til Oslo i ny og ne skulle bli godt, selv om jeg virkelig har lyst til å ta en ''rættli'' longhaul flight snart. La oss da hoppe tilbake til den 28 juli i år:

Alarmen på mobilen ringte presis halv seks. Fikk kommet meg inn og ut av dusjen. Allerede før klokka var blitt sju kjørte vi ut på motorveien, på vei til Værnes, veien ut av barteland, som det så fint heter. Innsjekk på internett over 20 timer tidligere skaffet oss de beste setene jeg har hatt på lenge. Vel framme på Værnes spyttet en maskin ut bagasjelapper og tynne remser av boardingkort som ihvertfall ikke kan måle seg med det man fikk før og kanskje får nå også. Kom oss enkelt igjennom ''sekkerhetskontrålln'' og fant gate 34 for ombordstigning i en slitt 737-500.

SAS
SK347
TRD Trondheim – OSL Gardermoen
Economy 1F
28JUL. 08:20 – 09:10
735

Sete 1F by SE-DDL, on Flickr

Vi fant setene 1D, E og F. Vel oppe på marsjhøyde fikk vi servert en veldig grei frokost bestående av en slags sandwich som hverken var tørr eller uspiselig. Tok ikke bilde av maten. Veldig bra crew på denne flighten, ingen sure miner. Beste noensinne. Da jeg var i ferd med å skifte linse på kameraet kom ett av crewet og lurte på hva slags linse jeg hadde. Svarte at dette er ei linse med så så mye millimeter. Det er vel første gangen jeg har blitt spurt noe av crewet. Før har alle hatt det så travelt i galley. Veldig bra altså!
Får landing fikk vi høre at kapteinen på SK4673 var med flyet til Oslo, siden SAS trengte folk på OSL i sommerprogrammet. Før landing visste vi at vi hadde 45 minutter transfertid på OSL dette gikk veldig bra.
Landing sånn c.a litt før rute og vi kom oss inn til Schengen-området. Inne på Tax Free var det ganske fullt og jeg ble vel ganske stressa, alle gikk til alle kanter og det var nesten ikke mulig å stå i ro. Utenfor gate 43 sto LN-BRI og ventet på boarding. Dette er en 734 med Economy Extra og Economy på denne flyvningen. Før ombordstigningen startet ble det gitt beskjed om at flyet var helt fullbooket så dette var en virkelig full flight. Etter god norsk tradisjon ble det litt kaos, men det løste seg veldig fort.

Ved Gate 43 by SE-DDL, on Flickr

SAS
SK4673
OSL Gardermoen – ALC Alicante
10:00 (10:10 Actual) – 14:02:38 (hehe)
Economy 5F

God beinplass ja by SE-DDL, on Flickr

Ombordstigningen gikk raskt og vi fant setene 05D, E og F. Takeoff tok ikke så mye lenger tid enn vanlig men med fire timer flytid merket man godt at det var litt tyngde vi måtte drasse på.

Gjett hva jeg liker... by SE-DDL, on Flickr

Marsjhøyde:

Så litt snedig ut med boltene(?) by SE-DDL, on Flickr

Da setebeltlampa ble slukket tok vi oss godt tilrette. Sprite og en muffin får gjøre susen istedenfor et glass sjampis og litt til i dette tilfellet. Dette flyet hadde SAS sine gamle Recaro-seter med veldig god benplass så langt frem som vi satt. Det ga ihvertfall meg helt nostalgianfall. De litt slitte sidepanelene og brune feltene oppe i taket ved lysene ga en ganske retro-følelse. Jeg satt å nøt turen som jeg aldri har gjort på noen tur før. Som om ikke retrofølelsen til Thai, Jumbo og Don Muang var nok, uten musikk eller noe sånt, bare lyden av motorene som gikk for full gamp og folk rundt var nok for meg.

Nostalgi o nostalgi by SE-DDL, on Flickr

Retro vettu by SE-DDL, on Flickr

Etter ei god stund satte jeg på PCen å begynte å skrive TR , sånn at jeg hadde litt tidsfordriv. Timene gikk og sola ble bare sterkere og skyene bare forsvant:
Da jeg gikk til bakre galley for å gå på toalettet spurte jeg ett crewmedlem om han visste om vi var i Spania på det tidspunktet. Ett kikk ut ruta senere: Nei vi er fortsatt i Frankrike ja...

Picture of the day by SE-DDL, on Flickr

Marsjhøyde: 32000 - 33000 fot
Rute: Først over Danmark, så Frankrike og til slutt Spania før vi gikk inn for en veldig myk landing på flyplassen i Alicante

En taksetur senere ble dørene åpnet og varmen slo imot oss inne i gangbrua og etter mye om og men så fant vi bagasjebånd nummer 22.
15 minutter senere ble bagasjen nærmest spytta opp fra mørket og ned på båndet. Etter at noen bekjente kom å hentet oss i ankomsthallen bar det ned til bilen. 1 ½ times kjøring senere kom vi inn i området La Manga.

Så svingte vi inn til Puerto Playa. Der skulle vi og pappas kjæreste m. fam bo. Mens vi leide en leilighet så eide de andre to stykker. Dit flytter vi inn senere uti uka, etter som flere drar hjem. Komplekset Puerto Playa består av noen eldre blokker og noen bygd for over 12 år siden som faktisk ikke var så ille.

Stranda by SE-DDL, on Flickr

Halvøya La Manga ligger på solkysten av Spania og er feriested for såvel spanjoler, tyskere og nordmenn. I denne perioden av året er det spesielt mange spanjoler her. Restauranter finnes overalt her nede. Blant annet ''Pakkbåten''. Det er også en veldig salt innsjø på den ene siden av halvøya og middelhavet er på den andre.

I løpet av et par-tre dager har man allerede klart å bli ganske så rød og vi får krysse alt vi har for at det skal ende godt.

Kommer tilbake med mer etter som uka går sin gang. Har også tenkt å spotte en dag i løpet av ferien, sannsynligvis på MVJ (Murcia). Reiser uheldigvis hjem med
DY til TRD på lørdag. :(

Re: Viva la España, TR og ferie!

Kjempe flott tr dette her, gleder meg til å reise nå selv ;), synes de gamle SAS flyene er morsomme å reise med og man får en nostalgisk følelse ;)

Back