Visuelle forskjeller B737

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Jeg er klar over de tekniske forskjellene på B737-300/500/600/700 - men sliter litt med de visuelle forskjellene, da det jo dreier seg om kun ca 2m i skroglengde-forskjeller. Finnes det, for meg som komplett amatør, visuelle forskjeller å se etter?

på forhånd takk for hjelp

hei å hå

H
 
Gir noen hint bare ;)

Se på hvordan motorene ser ut forfra.
Se hvordan enkelte motorer har en kon som stikker ut bak, og andre har en tube-aktig sak...
Se hvordan noen fly har ett hull bakerst (eksos) imens andre har et for eksos og luftinntak på samme sted.
Se hvordan vingespissene ser ut bak hvor det hvite lyset sitter. Noen har en dråpeaktig dings som stikker ut bak vingen, og andre har en annerledes form.

For å ta noe ...
 
600/700 har en større helling på vingene, enn de andre
600/700 har også høyere hale
300/500 har landingslys på vingene, NG har ikke
 
300 og 500 er Veldig like...begge er av den gamle B737 "Classic". Eneste som skiller er som sagt lengden.
Men det ulogiske med classic'ene er at -500 er minst og -400 er (faktisk) størst, også er 300 ett sted midt imellom.

På 600, 700,800 og 900 er vi inne på B737NG-området. Teknisk sett fått en fulloverhaling.
Kraftigere understell, fått en skikkelig APU, Motorene har nå fått FADEC, etz.
nummeringen er også logisk, 600 minst, og 900 størst.

Så skillet mellom Classic og NG er lettest slik:

- Understellet, NG har Mye mer solid understell enn Classic.
- Flap'en er 2-delt på NG, mens Classic er 3-delt.
- APU 'en på NG har 2 store hull på halen....minste er innsug, største eksos, Classic har her ett stort hull med mange små rundt.
- Er du nærme flymaskinen kan du se at NG-motorene har Spiss hub, og mye grovere vinkel på Fan-bladene, og at front cowling'en er mye "rundere" enn Classic.

Correct me if i'm wrong!

MEn ellers er det vanskelig å se så mye forskjeller.... en 737 ER en 737, og amerikanerne forandrer sjeldent noe hvis de ikke på død og liv må syns jeg...
 
Last edited:
600/700 har en større helling på vingene, enn de andre
600/700 har også høyere hale
300/500 har landingslys på vingene, NG har ikke

NG har landingslys på vingene de og....riktig nok innenfor motoren på forkanten... Har ikke Classic også dette?
 
Man kan også se på festet til motorene. Classic har et feste som går oppå vingen, men NG ikke har dette. Ellers har NG høyere haleror og lengre vingespenn.
 
Pluss at NGn har hel flaps bak, den er ikke delt i 2 som på CL..så der ser du kraftig forskjell, så kan du høre på lyden da NGn har en litt mer stillere motor, mens CL har en slags piping da de gir full takeoff thrust.

Mens NGn har litt mer skraping på en måte.
 
NG har lysene helt innemot kroppen,
mens Classic har de utenfor motorene :up:

Hoved landingslysene finner man på vingeroten på både Classic og NG. Ng har i tillegg lys mellom hjulene. Disse lysene finner man i bakkant på vingen/ytterst på flaps på Classic...
 
Har vært diskutert før dette, se i denne tråden, der står det en del.
Er litt om forskjeller på "småbusser" også.

Yngve
 
Litt mer utfyllende info,

Både NG og Classic har to sett med landingslys, fixed landing light som sitter inne ved vingeroten på begge variantene, retractable landing lights sitter på vingen, på flap fairing på Classic, og i skroget innenfor vingen på NG. Det skaper mye vibrasjon på vingen, og pærene ryker raskere på classicen, derfor ble de flyttet inn til skroget på NG.
APU har som tidligere nevt to hull i halen, men begge flyene har luftinntaket til APU i skroget bak høyre service dør. Det ene hullet bak er som nevnt eksos, det andre hullet heter eductor inlet og er luftinntak, men kun for kjøling av APU. APU på NG er mye kraftigere, så den trenger mer kjøling.
Pitot rørene sitter lenger frem på nesen på NG, på venstre side er det kun 1 pitotrør, mens på classic er det to.
Fan bladene på NG er mye bredere, det er vel 10 blader ferre på NG enn classic.

Hjulene er litt større på NG, men kanskje ikke så lett synlig, men main gear strut er en hel støpt enhet, kraftigere og er litt tiltet bakover på NG, noe som gjør at halen er høyere enn på NG (ca. 35 cm -700 vs. 400)

Huey
 
Back
Top