Visioner FL Group

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date

Jan

ScanFlyer Gold
Sterlings islandske ejer: Vi har ingen grænser


Af Mai Zeilund Jessen
Sterlings nye islandske ejer FL-Group venter i år allerede i år overskud i lavprisselskabet, som er fusioneret med Mærsk Air. FL-Group fortsætter opkøbsbølgen i år og drømmer om en global partner.


Sterlings nye islandske ejer FL-Group, der også ejer Icelandair og har aktier i bl.a. EasyJet og Finnair, venter allerede i år overskud i Sterling. For godt et halvt år siden købte FL-Group det underskudsgivende Mærsk Air, der nu er ved at blive fusioneret ind i Sterling.

De to selskaber havde til sammen et underskud på 619 millioner kroner sidste år. Men administrerende direktør i FL-Group Hannes Smarason regner med, at Sterling vil nå et driftsoverskud før renter og afskrivninger på 345 mio. kr. i år, og at salget vil stige med 10-15 pct. i forhold til, da de to selskaber var hver for sig - til godt 5,3 milliarder kroner.
»Vi er rigtigt godt tilfredse, og vi har allerede solgt en million flybilletter, hvilket er en femtedel af dette års pladser - og det er ikke til foræringspriser,« siger Sterlings administrerende direktør Almar Örn Hilmarsson.

Han var også i København i går for at underskrive de endelige dokumenter om overtagelsen af Sterling, som FL-Group købte i oktober måned sidste år.

Inden tre år regner de islandske Sterling-ejere med, at ti procent af omsætningen vil ryge ned på bundlinjen.

»Det er muligt, hvis ikke udefrakommende omstændigheder som for eksempel forhøjede benzinpriser kommer i vejen,« siger Hannes Smarason.

Endnu en overraskelse ved overtagelsen af Sterling er ifølge Hannes Smarason, at kassebeholdningen i selskabet er på 400 millioner kroner, og ikke som ventet på 300 millioner kroner. Han afviser, at den forøgede kassebeholdning skyldes en kampagne, som Sterling skød i vejret for et par måneder siden, hvor tusindvis af billetter blev solgt til 50 kroner.

Savner global partner

FL-Group var igen på opkøbstogt i flyindustrien, da det i går forøgede sin ejerandel i det finske flysselskab Finnair til en andel på 6,1 procent. Målet er sammen med islandske Straumur-Burdaras Fjarfestingabanki (Burdaras), som ejer 10,7 pct. af Finnair, at kunne overtage hele selskabet.

»Finnair og Iceland Air, som vi ejer, har meget til fælles. Men det er svært at sige, om den finske stat, som ejer resten af selskabet, vil sælge,« siger Hannes Smarason.

Ifølge Smarason samler FL-Group af strategiske grunde på luftfartsselskaber i lavpriskategorien som Sterling og EasyJet og nicheflyselskaber som Iceland Air og Finnair. Nu mangler det islandske investeringsselskab kun at få fat i nogle globale spillere som f.eks. Air France for at kunne satse på endnu flere heste i flybranchen. Det overhængende spørgsmål er bare, hvor pengene kommer fra. Et spørgsmål, det er svært at få svar på.

Har I ingen grænser for, hvor meget I kan købe?

»Nej, vi har ingen grænser. Vi stopper kun med at købe, når vi ikke kan finde noget, der er interessant at købe,« siger Hannes Smarason.

Underernæret marked

Godt halvdelen af Sterlings omsætning hentes i dag i Danmark og resten kommer fra salg i Norge og Sverige. De næste par år vil selskabet koncentrere sig om det skandinaviske marked.

»Det skandinaviske marked er underernæret med hensyn til lavprisselskaber, og vi vil udvide vores markedsandel, inden konkurrenterne gør det. Men på længere sigt vil vi nok kigge på andre lande,« siger Almar Örn Hilmarsson, som afviser, at der er udsigt til en fusion mellem de to lavprisselskaber EasyJet og Sterling.

Inden for det næste halve år vil Mærsk Air-logoet være opslugt af Sterling.

Kilde: Berlingske Business.
 
Replying to Topic 'Visioner FL Group'

Rent bortsett fra det opplagte som nevnes i artikkelen, hvor gryna kommer fra, kan man jo også lure på hva de skal med det? Vil de inn i OneWorld sammen med Finnair? Ta Finnair inn i SkyTeam med AF? Eller starte sin egen allianse (vi husker hvordan det gikk med siste rusk-og-rask-allianse, Qualiflyer...) Og hvorfor interessen for både LCC og fullservice? Skal de konkurrere med seg selv? Jeg ser ikke mye naturlig felles for FI og AY bortsett fra at begge er mindre, nasjonale selskaper. De har forskjellig marked og strategi, og kan sikkert begge være gode code-share partnere (særlig FI) og alliansemedlemmer, men de er for små til å bygge en egen gruppe på.
 
Back
Top