Re: Virgin vil ha opprydding i "terror-væske-reglene"
Fra Her og Nå i dag:
Kontrollregimet på flyplassene opprettholdes
Forbudet mot beholdere på over 100 milliliter ble innført fordi noen britiske muslimer skulle ha planlagt å sprenge fly i luften, nettopp ved hjelp av brusflasker med eksplosiver. Men i går konkluderte retten i London med at dette ikke kunne bevises. Likevel må passasjerene pakke drikke og toalettsaker i små plastposer.
BBC fikk noen til å sprenge en hjemmelaget bombe av hydrogenperoksid i en utrangert flykropp. Fortsatt er ikke noe fly med passasjerer om bord blitt sprengt på denne måten. Men tanken om at det er mulig, har fått store konsekvenser også for norske passasjerer.
Sofie Bruun, pressetalskvinne for Oslo lufthavn, har inntrykk av at antall beslag ikke reduseres uansett hvor mye de informerer. - Det er en trend man også registrerer på andre store flyplasser i Europa.
Hver måned beslaglegger kontrollørene på Oslo lufthavn ca. 2,3 tonn med ulike gjenstander. Det dreier seg bl.a. om alkohol, parfyme, kremer og diverse matavfall. Kontrollørene tar hånd om ca. 1500 flasker alkohol i måneden.
Bruun opplyser at Oslo lufthavn har bygget om sikkerhetskontrollen.
- Vi har etablert nye systemer med tanke på alt avfallet som oppstår etter alle beslag. Vi har også vært nødt til å oppjustere bemanningen med ekstra vakter. Og vi har hatt et større behov for informasjon til passasjerene våre.
På mange flyplasser rundt i Europa ble det fullt kaos høsten 2006 med timelange køer og utsatte avganger. Årsaken var de nye reglene for håndbagasje. Disse kom raskt på plass etter at åtte britiske muslimer ble arrestert fordi de skulle ha planlagt å sprenge sju fly i luften over Atlanterhavet. Utstyret deres var en flaske med eksplosiv væske, hydrogenperoksyd og et kamera som skulle utløse eksplosjonen.
Når passasjerene på Gardermoen får vite at mennene ikke ble dømt for å ville sprenge noen fly, går reaksjonene helt klart i retning av at de ikke føler seg tryggere med dagens regler på dette området.
Flyselskapet Virgin Atlantic mener det er på tide å revurdere de strenge reglene. - Av og til trenger man strenge regler. Men nå er det så mange ulike regler at folk blir forvirret. Kanskje vi bør fjerne disse reglene når det gjelder væsker, sier selskapets kommunikasjonsdirektør.
Selv om de aller fleste passasjerer er glade for at sikkerheten på flyplassene er streng, er det også mange som sender sinte klager, bekrefter Sofie Bruun.
Luftfartsdirektør Heine Richardsen kjenner ikke detaljene i selve rettssaken mot de britiske muslimene. Men han konstaterer at spørsmålet om flytende sprengstoff har vært diskutert lenge før episoden i 2006.
Richardsen viser til at Norge er medlem av en felleseuropeisk luftfartsfamilie. Det betyr at vi gjennom EØS-avtalen er forpliktet til å ha samme securitysystem som resten av Europa. Det er mulig å melde seg ut, men det betyr at Norge i EU da blir behandlet som et tredjeland. Det vil innebære at vi blir gjenstand for helt andre restriksjoner på lufttrafikktjenesten ut fra Norge. Dessuten blir også passasjerene berørt i Europa på en helt egen måte, forklarer Richardsen.
(c) AirbusTero