Virgin velger 787 (?)

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
http://online.wsj.com/preview_login.html?url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB117738339312180057.html

Sir Richard Branson's Virgin Atlantic Airways Ltd. has agreed to purchase as many as 24 of Boeing Co.'s 787 Dreamliners
 
Da fikk vi hvertfall en slutt på det 4 engines 4 longhaul pisset...

Og grattis til både Boeing og Virgin :hi2
 
24 til Virgin og 5 til Aviation Capital .. da var 29 av de 30 UFO'ene identifisert. Hvem har tatt den siste?
 
Originally posted by ThomAAs

Da fikk vi hvertfall en slutt på det 4 engines 4 longhaul pisset...

Og grattis til både Boeing og Virgin :hi2

Jeg tror du er litt for kjapp i dine konklusjoner her. Bussene skal beholdes og 787 kommer hovedsakelig inn som ny kapasitet for nye ruter og for eksisterende tynne ruter. I tillegg er konkuransen på Atlanteren så stor at her må man benytte tomotors materiell type 330,767,777,787 for å sikre rimelig inntjening.
Fra et personlig ståsted ser jeg etter 4 engines 4 longhaul når jeg skal på lanturer og det blir det en god del av. Det er rart med den saken når det sier;kadunk-kadunk-kadunk ute på den ene vingen og styrmennene framme i rorbua opplyser at den ene hjulvispen nettopp stoppet.
Da er det greit at det forstsatt er 3 som går. Har opplevd det ved et par anledninger. Jeg tror ikke det ville føles greit ut hvis vi hadde 1 igjen og var langt fra folk og land. Idag er ETOPS utvidet for mange selskaper fra 180min. til 240min. mener jeg å huske.
Ikke kjekt å sitte i en maskin med kun 1 motor gående 4timer fra alternativ landingsplass.
Husk Murphy's lov ; Alt som kan gå galt ,vil gå galt.
 
Jeg antok ikke at de skulle bytte de ut... Men det var jo litt ironisk at det var Virgin som hadde det på sine fly og nå har selv de funnet ut at det er vel så greit med 2...
 
Originally posted by ThomAAs
Da fikk vi hvertfall en slutt på det 4 engines 4 longhaul pisset...
Vel, SRB har nok banket hodet i bordet i løpet av de siste årene for at han valgte å gå den veien...

Originally posted by LN-MOW
24 til Virgin og 5 til Aviation Capital .. da var 29 av de 30 UFO'ene identifisert. Hvem har tatt den siste?
Merk, artikkelen sier:
has agreed to purchase as many as 24
Jeg vil tippe at VS står bak UFO ordren på 15x789 fra 9.mars.
Da gjenstår det enda en ordre på 15x788 som er UFO, denne kan splittes opp i 8, 5 og 2, der de fem går til Aviation Capital.
Og så kommer jo enda UFP 30 787 på toppen av dette, der det snakkes om GECAS eller AF/KLM, min knapp er på AF/KLM ;)

Originally posted by OJB
Jeg tror du er litt for kjapp i dine konklusjoner her. Bussene skal beholdes og 787 kommer hovedsakelig inn som ny kapasitet for nye ruter og for eksisterende tynne ruter.
Med tanke på at VS har utsatt levering av A388 og de resterende A346, så ville jeg ikke være så sikker på at denne ordren er ment som ny kapasitet, VS har redusert forventet kapasitetsøkning ganske mye. Det er nok enkelte maskiner som forsvinner rimelig fort, blant annet A343ene, og du skal nok ikke se bort ifra at en rekke A346 vil forsvinne i samme slengen.

Originally posted by OJB
Idag er ETOPS utvidet for mange selskaper fra 180min. til 240min.
Er da bare UA som har dette på en (eller to?) ruter over det nordlige stillehavet, der de har fått ETOPS 207 av FAA.
Men ja, ETOPS 240 er på vei, og datagrunnlaget som viser at ETOPS 240 er ikke til å fnyse av.
 
Originally posted by brendas
Jeg vil tippe at VS står bak UFO ordren på 15x789 fra 9.mars.
Og det ble full treff :)
http://www.boeing.com/

CHICAGO, April 24, 2007 -- Boeing [NYSE: BA] and Virgin Atlantic today announced an environmental partnership, which includes an order for 15 787-9 Dreamliners, marking the largest 787 order to date for Europe.

The order, worth approximately $2.8 billion at list prices, was previously listed on Boeing's Orders and Deliveries Web site and attributed to an unidentified customer. The order also includes options for an additional eight 787-9s and purchase rights for an additional 20 787s.
 
Originally posted by Someone

Kan dette bety en større satsing fra VS fra andre steder i UK enn LHR?
Fra pressekonferansen de holder nevnes ruter som:
London-Perth
London-Honolulu
 
Richard var i byen. Den store nyheten er vel at VS og Boeing går sammen om å lansere en test flight med en 747 drevet av Bio Fuel.

Det ser også ut som at Air Canada har bestilt fly i dag:

Separately, Air Canada said it is increasing its Dreamliner order to 37 from 14, making it the largest North American customer for the plane. The revised agreement includes options for 23 more 787s. The new aircraft will replace its existing Airbus A340s and A330s and Boeing 767s

http://www.chicagotribune.com/business/chi-070424boeing-story,1,3123988.story?ctrack=2&cset=true
 
Hva er egentlig forskjellen mellom options og purchase rights? Ser begge er nevnt og en opsjon er jo retten til å kjøpe noe og det samme er purchase rights:huh:

Er det forskjellig depositum og forskjelling pris på flyene? Dvs en option her er en rett til å kjøpe ett fly til x antall $, men en purchase right kun er en produksjons slot:question:
 
Originally posted by Someone
Hva er egentlig forskjellen mellom options og purchase rights?
Med options i en avtale om flykjøp er du sikret leveranse av en (eller flere maskiner) på et gitt tidspunkt, feks en maskin i mars 2009. En har da gjerne en siste frist for å konvertere en eller flere options til en firm ordre.
En purchase right gir deg ingen rett til produksjonsslots, men gir deg retten til flere maskiner uten å måtte gå gjennom nye forhandlinger, mao sikrer en seg like (gode) vilkår som under den opprinnelige ordren.
 
Back
Top