Virgin Atlantic vil ut av Virgin Nigeria

Skjønner ikke helt at de trodde på dette samarbeidet i begynnelsen...

Uansett så gjør de hvertfall forsøk på å få til noe og prøve nye ting (i motsetning til mange andre)

Jeg er enig med EB det der var jo dømt til å gå galt... Fatter ikke hvordan Brandson trodde dette kunne funke.

Nigeria er jo skoleeksempelet på naturressursenes forbannelse. Olje + korrupt regime = kleptoktrati = fattigdom + opprørsbevegelser.

Det er gode grunner for Richard Branson å starte flyvninger til og fra Nigeria.
Det er trolig et stort marked av folk innen bl.a. oljebransjen, og betaingsevnen er nok ganske stor. Villigheten til å betale ekstra for å fly med et trygt og punktlig selskap er nok også tilstede.

MEN, det finnes vel grunner til å IKKE starte opp i Nigeria også. Det er ikke lett å drive noe som helst i Afrika i det store og det hele. Og Nigeria er kanskje det mest korrupte land av alle. Stor risiko for at noe skal gå galt der.

IMM

Man kan jo fly til Nigeria uten å starte opp et eget selskap.

Javisst kan man det. Jeg vet det ikke er uvanlig at lokale folk med makt får del av eierskap i firmaet. Det er ikke korrupsjon, men det er en måte å få innpass i landet på. Vet ikke om det er sånn det er i Virgin sitt tilfelle, men det er ikke utenkelig.

Men kan man fly innad i Nigeria-med et utenlandsk selskap? Avstandene i landet er ganske store. Jeg trodde Virgin Nigeria var opprettet for å fly intra-ruter....

Back