Vintipset er tilbake - en italiensk hverdagsvin!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Da var pausen over - her kommer årets første utgave av "Vintipset"...

l'armangia Barbera d'asti 2008 har blitt en favoritt her i huset denne vinteren. Fra Piemonte distriktet kommer denne middels blårøde barberaen. Fersk fruktighet med smak/duft av fiol og plomme, hint av urter og lakris.

NOK 102 på Vinmonopolet er ingen upris for en hverdagsvin - som i og for seg kan drikkes i helgen også.

Passer til retter av lyst kjøtt; kylling og/eller svin - samt en del fiskeretter. Som for de fleste vintipsene - så passer denne også godt i go`stolen til et flyblad/bok...

God vin!

Vintipset hilses hjertelig velkommen tilbake!!
Man skulle tro du hadde vært avholdsmann siden sist. Men jeg tror jeg vet bedre!;)

Finnes den i basis eller bestillingsutvalget?

BF:drink:cheers::drink

Kristiansand Vågsbygd Vinmonopol (15 på lager)
Kristiansand, Lillemarkens Vinmonopol (23 på lager)
Kristiansand, Sørlandssenteret Vinmonopol (29 på lager)

Ja, takk til flere vintips!

Kristiansand Vågsbygd Vinmonopol (15 på lager)
Kristiansand, Lillemarkens Vinmonopol (23 på lager)
Kristiansand, Sørlandssenteret Vinmonopol (29 på lager)

Ja, takk til flere vintips!

Det var dumt!
Jeg pleier å kjøpe 100 i slengen! :colgate:

BF:cool2

Bare som en kjapp kommentar: Har testet ut indisk vin i hele kveld (ettermiddag - avhengig av tidssoner osv) - og det var en utrolig positiv overraskelse! Vi fikk visst det samme i går kveld, men da trodde jeg det var australsk. Dette var usannsynlig bra!

Bare som en kjapp kommentar: Har testet ut indisk vin i hele kveld (ettermiddag - avhengig av tidssoner osv) - og det var en utrolig positiv overraskelse! Vi fikk visst det samme i går kveld, men da trodde jeg det var australsk. Dette var usannsynlig bra!

Jøss.... Visste ikke at det eksisterte en gang. Har holdt meg til Kingfisher når jeg har vært på de kanter av verden. Skal til India neste uke, har du kommet over noen spesielle merker å anbefale? Bør vel være temmelig kraftige saker om det skal matche en Madras Curry:)

Jeg har tidligere kommet med et vintips fra India... Finnes fortsatt ikke på Vinmonopolet - men du får den servert på flere indiske restauranter i Oslo...og JA det var godt.

Da var pausen over - her kommer årets første utgave av "Vintipset"...

l'armangia Barbera d'asti 2008 har blitt en favoritt her i huset denne vinteren. Fra Piemonte distriktet kommer denne middels blårøde barberaen. Fersk fruktighet med smak/duft av fiol og plomme, hint av urter og lakris.

NOK 102 på Vinmonopolet er ingen upris for en hverdagsvin - som i og for seg kan drikkes i helgen også.

Passer til retter av lyst kjøtt; kylling og/eller svin - samt en del fiskeretter. Som for de fleste vintipsene - så passer denne også godt i go`stolen til et flyblad/bok...

God vin!

EB da, rødvin til fisk ? :stir

EB da, rødvin til fisk ? :stir

Har du ikke hørt om regelen: Rød vin til hvit fisk, hvit vin til rød fisk!!;)

Har forøvrig smakt cubansk vin da jeg var på cuba for 10 år siden. Så det finnes vin fra land du ikke forventer det fra. Mexico har også vinproduksjon, og de hadde iallefall et par typer derfra på polet tidligere!

BF:cool2

Jeg prøvde Makedonsk vin da jeg var der i vinter....tja, muligens det finnes gode viner der, men de jeg smakte var ingen højdare

Jøss.... Visste ikke at det eksisterte en gang. Har holdt meg til Kingfisher når jeg har vært på de kanter av verden. Skal til India neste uke, har du kommet over noen spesielle merker å anbefale? Bør vel være temmelig kraftige saker om det skal matche en Madras Curry:)

Greetings from Madras, unnskyld, Chennai...

Du kan sjekke her. Jeg har testet både hvit og rød, men Kingfisher er slett ikke verst det heller.

Har endelig begynt å like rødvin så da kan jeg endelig følge med på vintipset. Vil gjerne vite hvordan EB stiller seg til Amerikansk vin. Har fått smaken på Zinfandel viner, men en av favorittene fra USA er "Falling Feather" som er en Cabernet, lett og fruktig.

Endelig kom vintipset tilbake.
Barbera d'Asti er friske, greie og tanninfattige viner. Jeg hadde Barb. d'Asti til en torskemiddag tidligere i vinter,"norske" Tenuta il Sogno. Flott match! Med en fet smørsaus vil nok også en Barbera d'Alba gjøre seg alldeles utmerket til torsk.

Har nettopp åpnet en som ikke er hverdagsvin, men snarere et tips til å legge i kjelleren

Vinforum gir toppscore forutsatt videre lagring, 4-6 år.
Nå er den barsk og stram, og bør absolutt ha mat som følge. Vinen heter

Cabutto Barolo 2005 - #50142
Tenuta la Volta ,Piemonte Italia

Ung og tradisjonelt fremstilt barolo med klassisk innslag av kirsebær, lær, tjære og et streif av trøfler og fuktig skogbunn på duft. Stoffrik og fyldig vin med fin syre, stor lengde og barsk og stram finish. På nivå med den gode årgang 2004. Prøv om 4-6 år.

Jeg har allerede noen i kjelleren, men etter å ha smakt den så blir det nok flere som skal ligge i 5+år.

Back