Vintipset - endelig er våren her!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Vintipset - endelig er våren her!

Da har "La Sancerreria" åpnet på min egen veranda og her kommer vårens første Sancerre...(...det kommer garantert flere i løpet av våren og sommeren). Det benyttes Sauvignon Blanc druer.

les Montachins Sancerre 2008 koster NOK 174,90 på Vinmonopolet - og det er heller ikke så mye å spare på å kjøpe hvite viner på Systembolaget...men hver dråpe er til gjengjeld meget god og smakfull.

Denne er grønngul av farge - med smak av eple, sitrus og mineraler - akkurat slik en Sancerre kjennetegnes. Passer godt til aperitif - på verandaen, ute i hagen eller som kokkevin. Ellers passer den godt til retter med/av fisk og skalldyr.

Visste du forresten at det også finnes Sancerre i "Rødt" og "Rosè"?

God vin!

Re: Vintipset - endelig er våren her!

Hvor mange flasker går det med på din veranda i løpet av sesongen? Nok til å kjøpe inn engros og få kvantumsrabatt?? :p

BF:cool2

Det er lett å skjønne at ripasso, sancerre og zinfandel er EB's favoritter, omtrent alle vintipsene er nevnte viner ;)
Ikke noe vondt om dine favoritter, men når kommer det tysk og østerrisk riesling, grüner veltliner, alsace, muscadet, jura osv osv?

Sommerens grillvin blir Guardiolo Rosso Riserva 2006, som er så billig at den kan serveres i store mengder. Sjelden jeg drikker så god vin under 200kr, og denne er i tillegg like over 100kr:D Den får god omtale av aperitif, vinforum og dn.

Det er lett å skjønne at ripasso, sancerre og zinfandel er EB's favoritter, omtrent alle vintipsene er nevnte viner ;)
Ikke noe vondt om dine favoritter, men når kommer det tysk og østerrisk riesling, grüner veltliner, alsace, muscadet, jura osv osv?

Sommerens grillvin blir Guardiolo Rosso Riserva 2006, som er så billig at den kan serveres i store mengder. Sjelden jeg drikker så god vin under 200kr, og denne er i tillegg like over 100kr:D Den får god omtale av aperitif, vinforum og dn.

Guardilo skal prøves ! :) Genererelt er jeg med på rødvinstips til 150-200-kr, men når det gjelder hvitvin må jeg innrømme at det bare unntaksvis blir gått over 150, kanskje et par-tre ganger i året. Om sommeren drikker jeg vel så gjerne rosé som hvitvin. ^_^ Det gleder meg forresten at jeg ser at de har tilbud på Rosé-champagne hos Travel Value i Tyskland nå, halv pris av polpris, så da er handleisten klar for onsdag om to uker ! :D

Så hvorfor ikke komme med andre tips?

Tysk og østerrisk vin er en sjeldenhet i mine skap - men kanskje om jeg blir tipset om noen så kommer de i en handlekurv i nær fremtid.

He he - den overlater jeg til Dag Viking...jeg har tross alt et visst rykte å forsvare!

Kaprer denne litt siden jeg trenger et tips. Skal servere lammecarre i morgen, så er spørsmålet: Suoi Barolo 2004 eller Masi Costasera Amarone 2006?

Kaprer denne litt siden jeg trenger et tips. Skal servere lammecarre i morgen, så er spørsmålet: Suoi Barolo 2004 eller Masi Costasera Amarone 2006?

Hadde Suoi til lam i høst. Hadde jeg hatt en gjest uten erfaring, ville jeg servert Amaronen. ;)

Barolo regnes som en god match til lam med endel fett ettersom vinen har mye tanniner som kan jobbe mot fettet. Vinen er dessuten et par år eldre enn Amaronen som vil være litt vel kort i buksene enda. Ikke det at ikke Baroloen er kort i buksene den også, god barolo behøver gjerne minst 8 år minst for å bli skikkelig drikkemoden, men åpner du og dekanterer Baroloen en times tid eller så før servering, så gjør det gjerne susen.
JetBlue hadde Barolo til en lammecarre han spiste i Monforte d'Alba under turen vår for et par, tre år siden. Både mat og vin var helt topp!
Sitter her med slanten av en 2005 Sestante Amarone Classico "Monte Masua" fra Tommasi. Utmerket vin, men i yngste laget.

Nå mnagler vi bare noen hvite tips... Her blir det nok en ny runde med Sancerre på verandaen i ettermiddag.

Back