Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

24 knop vind rett fra vest med 37 knop i kastene nå på Tromsø lufthavn. Mange innstilte avganger men bl.a. Edelweiss fra ZRH (WK318) gjør et forsøk--over Jylland nå.

Skal roe seg til 15 knop / 25 knop i kastene kl 13-16 før vinden tar seg opp igjen.
 
Last edited:
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Blir spennende å se hvordan det går med premieren til BA, VY og IB i Tromsø lørdag og søndag.

Aldri noe som går som planlagt med VY uansett.. hyggelig at tromsøværingene får smake på litt "søringproblemer" :)
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

24 knop vind rett fra vest med 37 knop i kastene nå på Tromsø lufthavn. Mange innstilte avganger men bl.a. Edelweiss fra ZRH (WK318) gjør et forsøk--over Jylland nå.

Skal roe seg til 15 knop / 25 knop i kastene kl 13-16 før vinden tar seg opp igjen.

Ingen diversions på TOS så langt i dag så vidt jeg kan se. Men DY320 OSL-ALF har returnert til OSL i dag. Drøye fire timer i lufta totalt.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Ingen diversions på TOS så langt i dag så vidt jeg kan se. Men DY320 OSL-ALF har returnert til OSL i dag. Drøye fire timer i lufta totalt.

Jo, WF991 fra KKN og LKL (landet ikke der) gikk vel til EVE i dag morges. Og SK4409 fra ALF gikk rett til OSL, og kuttet dermed ut TOS som den normalt mellomlander på.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Ingen diversions på TOS så langt i dag så vidt jeg kan se. Men DY320 OSL-ALF har returnert til OSL i dag. Drøye fire timer i lufta totalt.

Har dere noen synspunkter/erfaring her mon tro?
Min niese og hennes samboer var på DY320 OSL-ALF i dag, 2 landingsforsøk uten hell og retur til OSL. De er vel ivaretatt så langt med hotellrom, middag og frokost på DY sin regning. DY har etter avtale booket de om til TOS i morgen "tidlig", men DY ville deretter IKKE booke videre connection med WF TOS-ALF sånn at de kommer seg helt frem til 60 års feiring i tide. Niesen min har snakket med 3 forskjellige DY reps, de har blitt bedt om å ev. bestille WF TOSALF for egen regning - ca. 7.000,- for 2 pax og deretter søke refusjon i etterkant. Dvs. ingen ville garantere noe som helst når det gjelder hel eller delvis refusjon for WF billettene - er ikke dette litt merkelig praksis? I mitt hode så betyr vel det at de får totalt avslag på refusjon, noen som har erfaringer med dette?

Men jentene er ikke født bak en låvedør, de har nå dialog med et leiebilfirma om en bil som trenger å kjøres fra TOS til ALF - så det løser antakelig på den måten, men det er jo en biltur på rundt 6 timer over fjellet.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Har dere noen synspunkter/erfaring her mon tro?
Min niese og hennes samboer var på DY320 OSL-ALF i dag, 2 landingsforsøk uten hell og retur til OSL. De er vel ivaretatt så langt med hotellrom, middag og frokost på DY sin regning. DY har etter avtale booket de om til TOS i morgen "tidlig", men DY ville deretter IKKE booke videre connection med WF TOS-ALF sånn at de kommer seg helt frem til 60 års feiring i tide. Niesen min har snakket med 3 forskjellige DY reps, de har blitt bedt om å ev. bestille WF TOSALF for egen regning - ca. 7.000,- for 2 pax og deretter søke refusjon i etterkant. Dvs. ingen ville garantere noe som helst når det gjelder hel eller delvis refusjon for WF billettene - er ikke dette litt merkelig praksis? I mitt hode så betyr vel det at de får totalt avslag på refusjon, noen som har erfaringer med dette?

Men jentene er ikke født bak en låvedør, de har nå dialog med et leiebilfirma om en bil som trenger å kjøres fra TOS til ALF - så det løser antakelig på den måten, men det er jo en biltur på rundt 6 timer over fjellet.

Jeg har ikke opplevd problemer med refusjon hos DY når jeg har bestilt billetter hos andre selskaper, etter at DY ikke har vært istand til å bringe pax helt frem til bestemmelsesstedet. DY setter også ofte opp "ekstrafly" for å få gjennomført de flygingene som er planlagt, men tydeligvis ikke i alle tilfeller.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Men jentene er ikke født bak en låvedør, de har nå dialog med et leiebilfirma om en bil som trenger å kjøres fra TOS til ALF - så det løser antakelig på den måten, men det er jo en biltur på rundt 6 timer over fjellet.

Seks timer over fjellet hvis været skal fortsette slik det er nå gjennom helgen? Er det en god idé da?
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Stormen Darragh skaper endel trøbbel på AMS i dag.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

OSL stenges i en times tid.
 

Attachments

  • IMG_1880.jpg
    IMG_1880.jpg
    110.1 KB · Views: 622
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Vind skaper kanselleringer både på BGO og KRS i dag.
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

FR24 viste flere missed approach'er i går kveld både på Flesland og Sola. Stort sett var det CRJ'ene som sto for den underholdningen. En CRJ flight TRD-BGO diverted til OSL.
SAS fra TFS til BGO gikk til SVG etter første forsøk på Flesland .
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Min danske familie ble også overrasket med en ekstra overnatting på Røros i natt, da DAT plutselig kansellerte.

De fikk dra 3 timer forsinket i formiddag, i en hurlumhei av turbulent flyning med ATR-42 i stormen ned til Oslo.

Kim
 
Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

[betalingsmur] https://www.itromso.no/nyheter/i/EyLx53/norwegians-morgenfly-kraftig-forsinket

Norwegians fly til/fra (?) Tromsø virker å ha havnet i heftig turbulens, med omdirigering etter "plutselig fall". Kan det ha vært i Osloområdet? Ser på metwx at det har vært en jetstrøm rakt over OSL rundt 06UTC i dag. Med OCNL severe turbulence fra 210...

Nei, denne maskinen (SE-RPF) havnet i ulage over Langfjorden på vei fra TOS til ALF (DY328) på søndag, men returnerte til TOS.

Ble en del forsinkelser på mandag av denne grunn.
 
Nei, denne maskinen (SE-RPF) havnet i ulage over Langfjorden på vei fra TOS til ALF (DY328) på søndag, men returnerte til TOS.

Ble en del forsinkelser på mandag av denne grunn.

Fjellbølger, mekanisk turbulens eller høyere level vinder? Overskredet G-krefter med påfølgende teknisk sjekk?
 
Back
Top