Hva betyr demand vs capacity restriksjoner?Storm Bert lager masse krøll i UK i dag (og i går). LHR har bortimot gått i kne virker det som da der er 3 timer slot på de fleste kortdistansefly i morges. BA har kansellert en hel masse flyginger og det samme for andre operatører da LHR har innført "demand vs. capacity" restriksjoner.
Ikke så galt at det er godt for noe da det gav meg en fridag![]()
Hva betyr demand vs capacity restriksjoner?
Er det longhaul (capacity) som blir prioritert eller er det de mest trafikkerte rutene(demand) som NYC, LAX, DXB, PAR, BER osv... og i BA sitt tilfelle er det dem som bestemmer hva som flys eller det Heathrow som diktere det?
Takk for grei oppsummering.Capacity vs. demand er at de ber operatører om å kombinere flyginger for å redusere antall fly og dermed forsøke å redusere forsinkelsene. Jeg vet ikke hva normal kapasitet er, men de var nede i 26 eller 28 ankomster per time i formiddag (jeg vil anta det er bortimot halvert sammenlignet med normalen). Så i stedet for å sende to halvfulle fly med en times mellomrom kombineres de til ett fly og dermed reduseres presset.
F.eks. for DUB-LHR har Aer Lingus og BA kansellert 2 flyginger hver og så fylles de resterende opp så godt det lar seg gjøre. For SNN-LHR som jeg skulle flydd, vil jeg anta at den ble kansellert fordi flyet ville blitt så forsinket (3-4 timer) at det ville gå utover en følgende USA flyging.
Dette er egentlig ikke et problem for langdistanseflyginger da de oftest er i luften lenge før restriksjonene blir innført (derfor blir kortdistanseflyginger de som rammes mest i slike situasjoner). Jo kortere flygingen er, jo mer utsatt er en siden en er mer fleksibel når flyet likevel sitter på bakken og venter.
Det hele dikteres av ATC/BAA og de vil av og til spørre store operatører om de kan redusere noe av programmet på en gitt dag, men i dag ble det nok en mer påtvunget situasjon. Flyselskapene må bare prøve å gjøre det beste ut av det...
METAR:ENVA 241520Z 14025G45KT 110V180 9999 FEW020 BKN050 05/M02 Q0984 WS R09 RMK WIND 670FT 16043G66KT
Bomtur for flere på Værnes i ettermiddag. KLM har i skrivende stund satt kurs for AES.
Hva er rullebane retning der?
Hva er rullebane retning der?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.