Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Re: Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Tykk tåke på TRD i dag. DY750 snudde og gikk tilbake til OSL.
WF1306 fra BOO ser ut til å stikke til BGO etter et forsøk på TRD.

4 x WF og 1 x SK (CityJet) i holding as we speak:)

Alle unntatt denne har gitt opp ser det ut som:

attachment.php

Og den fanger tydeligvis interesse rundt i verden.

Edit: Der hadde de også gitt opp.

Attachments

• wf1.png
    wf1.png
    125.1 KB · Views: 1,924
Last edited:

Er ikke dette et litt merkelig budskap:

“Norwegians pressekontakt, Sara Neergaard sa til Adresseavisen at det kan komme ytterligere innstillinger og forsinkelser, kanskje også mandag.

– Flymotorene kan ikke operere i så hard tåkefrost. Tåka fryser til is på flyene i luften. Flyene tåler veldig kaldt vær, men ikke fukten samtidig som er i tåka både på bakken og høyt oppe nå, sa hun”

Jeg trodde det var sikt som var problemet på Værnes i dag, ikke ising og freezing fog?

Last edited:

Flere ting inden artikkelen som ikke helt er på stell. Skulle tro de aldri har sett tåke før ..

Vel, så tett tåke på Værnes som det har vært i dag er veldig uvanlig

Last edited:

Snøbyger (som varslet) hagl- og tordenbyger over SVG nå. DY550 er gått i holding (pga. snørydding på Sola) men har visst bare nok fuel til å sirkle i et kvarter.

DY550 kom seg ned, men SK1876 har gått i holding. Og ting tyder på SK4055 går i holding også. Begge to sistnevnte fra SAS Link.

Storm Bert lager masse krøll i UK i dag (og i går). LHR har bortimot gått i kne virker det som da der er 3 timer slot på de fleste kortdistansefly i morges. BA har kansellert en hel masse flyginger og det samme for andre operatører da LHR har innført "demand vs. capacity" restriksjoner.
Ikke så galt at det er godt for noe da det gav meg en fridag :p

Storm Bert lager masse krøll i UK i dag (og i går). LHR har bortimot gått i kne virker det som da der er 3 timer slot på de fleste kortdistansefly i morges. BA har kansellert en hel masse flyginger og det samme for andre operatører da LHR har innført "demand vs. capacity" restriksjoner.
Ikke så galt at det er godt for noe da det gav meg en fridag :p
Hva betyr demand vs capacity restriksjoner?
Er det longhaul (capacity) som blir prioritert eller er det de mest trafikkerte rutene(demand) som NYC, LAX, DXB, PAR, BER osv... og i BA sitt tilfelle er det dem som bestemmer hva som flys eller det Heathrow som diktere det?

Hva betyr demand vs capacity restriksjoner?
Er det longhaul (capacity) som blir prioritert eller er det de mest trafikkerte rutene(demand) som NYC, LAX, DXB, PAR, BER osv... og i BA sitt tilfelle er det dem som bestemmer hva som flys eller det Heathrow som diktere det?

Capacity vs. demand er at de ber operatører om å kombinere flyginger for å redusere antall fly og dermed forsøke å redusere forsinkelsene. Jeg vet ikke hva normal kapasitet er, men de var nede i 26 eller 28 ankomster per time i formiddag (jeg vil anta det er bortimot halvert sammenlignet med normalen). Så i stedet for å sende to halvfulle fly med en times mellomrom kombineres de til ett fly og dermed reduseres presset.
F.eks. for DUB-LHR har Aer Lingus og BA kansellert 2 flyginger hver og så fylles de resterende opp så godt det lar seg gjøre. For SNN-LHR som jeg skulle flydd, vil jeg anta at den ble kansellert fordi flyet ville blitt så forsinket (3-4 timer) at det ville gå utover en følgende USA flyging.

Dette er egentlig ikke et problem for langdistanseflyginger da de oftest er i luften lenge før restriksjonene blir innført (derfor blir kortdistanseflyginger de som rammes mest i slike situasjoner). Jo kortere flygingen er, jo mer utsatt er en siden en er mer fleksibel når flyet likevel sitter på bakken og venter.

Det hele dikteres av ATC/BAA og de vil av og til spørre store operatører om de kan redusere noe av programmet på en gitt dag, men i dag ble det nok en mer påtvunget situasjon. Flyselskapene må bare prøve å gjøre det beste ut av det...

Capacity vs. demand er at de ber operatører om å kombinere flyginger for å redusere antall fly og dermed forsøke å redusere forsinkelsene. Jeg vet ikke hva normal kapasitet er, men de var nede i 26 eller 28 ankomster per time i formiddag (jeg vil anta det er bortimot halvert sammenlignet med normalen). Så i stedet for å sende to halvfulle fly med en times mellomrom kombineres de til ett fly og dermed reduseres presset.
F.eks. for DUB-LHR har Aer Lingus og BA kansellert 2 flyginger hver og så fylles de resterende opp så godt det lar seg gjøre. For SNN-LHR som jeg skulle flydd, vil jeg anta at den ble kansellert fordi flyet ville blitt så forsinket (3-4 timer) at det ville gå utover en følgende USA flyging.

Dette er egentlig ikke et problem for langdistanseflyginger da de oftest er i luften lenge før restriksjonene blir innført (derfor blir kortdistanseflyginger de som rammes mest i slike situasjoner). Jo kortere flygingen er, jo mer utsatt er en siden en er mer fleksibel når flyet likevel sitter på bakken og venter.

Det hele dikteres av ATC/BAA og de vil av og til spørre store operatører om de kan redusere noe av programmet på en gitt dag, men i dag ble det nok en mer påtvunget situasjon. Flyselskapene må bare prøve å gjøre det beste ut av det...
Takk for grei oppsummering.
Da er det å forstå det slik at BAA Heathrow/ ATC ber selskapene om å kutte X antall flygninger, men det er opp til dem å bestemme hvilke flygninger som kuttes.

METAR:ENVA 241520Z 14025G45KT 110V180 9999 FEW020 BKN050 05/M02 Q0984 WS R09 RMK WIND 670FT 16043G66KT

Bomtur for flere på Værnes i ettermiddag. KLM har i skrivende stund satt kurs for AES.

METAR:ENVA 241520Z 14025G45KT 110V180 9999 FEW020 BKN050 05/M02 Q0984 WS R09 RMK WIND 670FT 16043G66KT

Bomtur for flere på Værnes i ettermiddag. KLM har i skrivende stund satt kurs for AES.

Hva er rullebane retning der?

Værnes har 09/27, AES har 06/24. Ser det er 21 knop fra sørøst på Værnes nå, det kan være ganske ubehagelig.

Skal være heftig sørøst, flere som avbryter pga wind share.
Rister og ble slengt ganske kraftig fram og tilbake når flyet mitt tok av i sta.

Etter flere diversions for CityJet, så har de kansellert flere av flightene til TRD ikveld.
KLM diverta til AES, og fløy så posisjonsflight ned til AMS. Norwegian har diverta et par flighter de også, så er satt opp en ekstraflight fra OSL til TRD nå.

Last edited:

Ruskevær i London/UK.
Wizz Air har i dag hatt 2 fly på vei til LTN som har squawk 7700,
begge gått i holding fram og tilbake før de diverta til STN (W95410) og MAN (W61305).

Relativt bra med utfordringer på OSL i dag også. Før de siste kveldsflightene har kommet seg avgårde er punktligheten totalt i dag på magre 55%. Hardest rammet er Norwegian; ved dagens slutt har nesten 6 av 10 DY-flighter fra OSL i dag vært forsinket.

Var det blandingen sne/tegn/is som skapte problemer på Gardermoen i dag?

Back