Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Novair

ScanFlyer Gold
Vinterværtråden og annet vær 2023/2024 - statustråd

Det danses og divertes i vest og sørvest i kveld. Vindstyrken forventes å være kraftigst de to kommende timene.

ENZV 111450Z 25029G40KT 9999 VCSH SCT032TCU BKN045 12/05 Q0993

ENBR 111520Z 24026G44KT 9999 -SHRA SCT015CB SCT025 BKN035 09/08 Q0985 RESHRA TEMPO 4000 TSRAGS SCT008 BKN012CB RMK WIND 1200FT 26040G65KT
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Hørte at det var 50 knop i kastene på Sola i kveld.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Jeg hørte 50 knop på LiveATC men ok.
Det spørs på hvilken vindmåler som brukes når man gir vinden på radio. Vindmåler RWY36 er den "offisielle" som er den som kommer ut på METAR, mens vindmåler RWY28 f.eks. brukes for å gi vind til fly som lander/tar av på RWY28.. etc.

Kan tenke meg at f.eks. vindmåler i vest (THR RWY10) vil vise noe mer vind enn den i sør (RWY36) i sånt vær som i dag.

Hvis vindmåler i øst viser 30G44KT og vindmåler i vest viser 32G50KT, vil det være naturlig å gi vind "30 KTS, gusting 50" siden de færreste avganger starter og slutter på samme del av RWY..
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Takk for innspill. Jeg gjengav bare det jeg hadde hørt på radioen. Det var 28 som var i bruk. :-) Var også ute en tur i nærområdet til flyplassen og ingen tvil om at det blåste veldig godt.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Ser ut til at sørvest og til dels vest kan få en hakket mer interessant dag i morgen. Sterk storm fra nordvest i kastene og utrygt for tordenbyger. Vi får se om ikke noen ender opp med en ufrivillig forlengelse av høstferien om dette treffer som meldt.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Opp til 43, offisielt.

ENZV 111720Z 27030G43KT 9999 SCT026TCU OVC086 12/05 Q0992 RERA

https://aviationweather.gov/adds/me...n&hoursStr=2&chk_tafs=on&std_trans=translated
Vind og gust på METAR dekker kun siste 10 min. Altså 1/3 av tiden ved halvtimesmetar.

Det som blir gitt verbalt ved landing og avgang er like offisielt som det som kommer ut på METAR. Eneste forskjell er at det kan være en annen vindmåler, og at vind på METAR er geografisk kompassretning, mens vind over voice er magnetisk.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Vind og gust på METAR dekker kun siste 10 min. Altså 1/3 av tiden ved halvtimesmetar.

Det som blir gitt verbalt ved landing og avgang er like offisielt som det som kommer ut på METAR. Eneste forskjell er at det kan være en annen vindmåler, og at vind på METAR er geografisk kompassretning, mens vind over voice er magnetisk.

Men den vinden som blir gitt på radio i forbindelse med landing, er ikke den øyeblikks-vinden eller 1 minutts vind?.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

I Glasgow har jeg hørt enkelte kontrollere gi frekvente oppdateringer på short final ved utfordrende varierende vindforhold, noe som crewene setter pris på

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Apropos vindinformasjon på finalen: Hvorfor kan ikke vindmåleren sende data rett til flyet fra f. eks. 3 NM og innover? Mangel på plass i frekvensbåndene?
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Men den vinden som blir gitt på radio i forbindelse med landing, er ikke den øyeblikks-vinden eller 1 minutts vind?.

10-minutters vind havner på METAR. 2-minutters vind med eventuelle gust for aktuell bane blir gitt i forbindelse med landingsklarering. Ved utfordrende vindforhold blir spot wind (øyeblikksvind) for aktuell bane gitt en eller flere ganger før flyet toucher ned. Flygeleder kan også spørre pilot om aktuell spot wind for å få informasjon og vind i f eks 500 fot og 1000 fot på finale, som kan være nyttig i forbindelse med avgjørelse rundt hvilken bane som skal være i bruk. Vinden kan være ganske forskjellig i høyden og på bakken.
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.:8:
 
Re: Høst- og vinterværtråden 23/24

Opptil 86 nå, men mistenker alle SK sine ikke utelukkende skyldes vær.:8:

Wind 07029G41KT iflg. metar 1450z.
Det bliver værre i løbet af aftenen.
En talsmand fra Kastrup har netop sagt på TV, at det blæser for meget
til at benytte flybroerne på mange standpladser.

I øvrigt er en stor del af Danmark i katastrofeberedskab p.g. af storm, regn
og oversvømmelser ved syd- og østvendte kyster.
 
Last edited:
Vinterværstråden 2023/24

Ser ikke ut som at det er startet en slik ennå, så da drar jeg den i gang.. Det er igang med deicing og glattvær på OSL og de første har allerede mistet sydenflyene sine …. og andre får middagen sent.

Ulf Søgård er på vei hjem til Lørenskog etter endt arbeidsdag. Han kjører elbil og har allerede mistet 2,5 mils rekkevidde ved å stå helt stille.

– Det er kjedelig. Jeg har vært på jobb og gjort unna det jeg skal gjøre i dag. Jeg skal bare hjem, så det blir litt senere middag.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/snoen-har-kommet-til-ostlandet-1.16615967
 
Vinterværtråden 23/24

Ser ut som Emirates slet på OSL i dag og snøværet gjorde dem omtrent 5 timer forsinket. Og Qatar dro tilbake til gaten.

Ser at OSL melder om trøbbel for de større flyene
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Kom inn med LX1218 i kveld, 1 time forsinket grunnet problemer på ZRH kombinert med vinterværet på OSL som gjorde at vi ble holdt igjen i ZRH.

Bussgate da maskinen faktisk skal stå helt til 0840 i morgen, men først måtte vi stå og se på en enslig snøskuffer rydde den tildelte plassen for snø. Når det omsider var gjort og man fikk parkert så måtte vi vente enda en god stund før OSL klarte å oppdrive en sjåfør til å komme med trapp ut til flyet.

Man blir selvfølgelig mulkete og gretten av slikt men det fremstår jo som smått amatørmessig at slike ting kan skje? Det er klart at slike dager er utfordrende å drifte men flyet var som nevnt en time forsinket og skulle stå parkert fra 1945 til 0840 i utgangspunktet, så klargjort parkering med trapp kan da ikke akkurat være for mye å forvente?
 
Back
Top