Vintervær-tråden 2012/2013

Status
Not open for further replies.

Glenn

ScanFlyer Gold
Vintervær-tråden 2012/2013

Sitter å venter på at DY337 skal ta meg til OSL. Sirklet og sirklet over her, men til slutt diverted DY334 (ln-dyx) til TOS. Kan jo bli spennende dette her, akkurat nå vet vi ikke om vi skal busse til TOS. Nå fikk vi beskjed om at de skal tanke fuel på TOS å gjøre nytt landingsforsøk her på BDU...

Re: Snøkaos på Bardufoss

Snökaos är väl lite att ta i?

Nei, Tommy - dette er ikke for å irritere deg, men det er på sin plass: :lol:

ENDU 281550Z 00000KT 1400 SHSN VV007 M01/M01 Q1003

Med 33% av totale flybevegelser pr. dag med div. til TOS så kan det tolkes som kaos, men det er vel igrunn ikke det.

Bare vent 12 timer du, til snøen treffer Oslo - DA blir det kaos :cool:

Last edited:

Snøkaoset har nådd det sentrale østland!
Anbefalt transport til jobb i morgen er dobbeldans på korte ski mellom biler på sommerdekk :D

Kanskje han forstår alt om det stod BDU og ikke ENDU ;-) Det er på sin plass å skrive hva som står i observasjonen?

Lite innsikt om faktiske forhold og parametere i siste post seg jeg. Skal se om jeg gidder ta en gjennomgang senere.

Hvorfor slike massive forsinkelser på OSL i dag?

Hvordan kan den lille sneen som kom i natt skape slike forsinkelser? Ser at noen fly er 5-6 timer forsinket.
Kom dette snefallet som har vært spådd i snart en uke så totalt overraskende, eller hva er problemet?

Re: Hvorfor slike massive forsinkelser på OSL i dag?

Tviler på at det er det som er årsaken. Det har da vært vinter før også, uten at man har opplevd slikt.

Pga begge baner i perioder har vært ute av drift, skaper enorme forsinkelser

Det kan vel umulig være været som gir forsinkelser på 3-6 timer? I såfall går vi en kaotisk vinter i møte. Er jo ikke enorme mengder som har kommet.

Intensiteten på snøfallet har selvsagt noe å si, men det er flere faktorer. Bakketemperatur, for eksempel. Hvis den fører til at det som kommer ned fryser omtrent umiddelbart, sammenheng mellom temperatur og høyt duggpunkt et annet forhold. Det hjelper lite å skyve vekk litt snø hvis man ikke klarer å få opp bremseeffekten. Legger du til sterk vind så tar dette tid. Nå fulgte jeg ikke med på forholdene der i dag, men jeg ser av SNOWTAM 0686 at de har våt snø, slush og frosne hjulspor å slite med, og temperatur på minus 1.

Mvh,

Dåligt väder på ARN och diversions till OSL (5/12)

Det är kraftigt snöfall på ARN nu på morgonen. Ser på Flightradar24 att dagens QR 333 och ET 738 är på väg till OSL.

Re: Dåligt väder på ARN och diversions till OSL

Ja, hørte kollegaene til ARN hadde en solid slot og de vurderte å sende meg dit siden jeg uansett har en lang dag. Får nøye meg med AMS og SJJ istedet :-)

Re: Dåligt väder på ARN och diversions till OSL (4/12)

... og i følge osl.no har Ethiopian landet på OSL. En godbit for heldiggriser som måtte ha muligheten til å se den!

Status
Not open for further replies.
Back