Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

tdb

ScanFlyer Silver
Medlem
Hei!

Jeg fikk akkurat en faktura fra Ving hvor de krever passasjeravgift for de reisende på en forestående reise i juni. Reisen er betalt i sin helhet. Dette var lavmål. Ingen flyselskaper har gjort dette og ingen har vel heller varslet at de skal det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ving og passasjeravgift

Dessverre helt lovlig dersom det er mer en 20 dager til avreise. Merk: Dersom avgiften ikke blir innført så SKAL du ha den igjen.

Arrangøren kan i sine individuelle betingelser fastsette at den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/ eller de aktuelle valutaer. Beregningsmåten for slike endringer må fremgå av betingelsene. Arrangøren må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene arrangøren forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, jfr. Pakkereiselovens
§ 4-5.


Varselet om prisøkning må være meddelt kunden senest den 20. dagen før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig. Kunden kan på sin side ikke påberope seg prisjustering i sin favør grunnet omstendigheter som inntrer senere enn 20 dager før avreise.

En prisøkning på mer enn 10 % av den avtalte kjøpesum gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader for seg. I varselet om prisøkning etter ovenstående bestemmelser, skal arrangøren sette en rimelig frist for kundens rett til å heve kjøpet uten kostnader for seg. Fristen kan ikke settes til kortere enn tre virkedager.

Pakkereiseloven:
Den avtalte pris kan bare forhøyes som følge av endringer i:
1) transportomkostninger, herunder brennstoffpriser,
2) skatter, avgifter eller gebyrer for visse tjenesteytelser, så som lufthavns-, landings- eller startavgifter, eller
3) valutakurser som er anvendt ved beregningen av prisen for den aktuelle pakkereise.
 
Re: Ving og passasjeravgift

Høres jo helt ekstremt ut, send det til VG, de fråtser jo i disse sakene rundt avgiften.

Selv om det er lovlig er jo det noe som hadde satt fyr i kommentarfeltet ;) Ving vil sikkert ha den dårlige PRen heller.
 
Re: Ving og passasjeravgift

Herrejesus.. ikke bare dårlig PR, men det må da koste litt å starte å kreve inn avgift.
 
Re: Ving og passasjeravgift

Eh, bare litt off topic, men hva skjer om jeg kjøper travelpass nå? Kan sas etterkreve 80kr pr flytur utover høsten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ving og passasjeravgift

Egentlig synes jeg det er helt innafor. Det er en PASSASJER-avgift og når det ikke gis unntak for de tilfeller hvor reisen allerede er betalt, synes jeg at det er helt kurant at man lar den reisende få utgiften.
 
Egentlig synes jeg det er helt innafor. Det er en PASSASJER-avgift og når det ikke gis unntak for de tilfeller hvor reisen allerede er betalt, synes jeg at det er helt kurant at man lar den reisende få utgiften.
i grunnen enig.

I tillegg kan det være Ving gjør det nettopp for å belyse og vise avgiften - og gjerne tar litt medieoppmerksomhet på det?
 
Re: Ving og passasjeravgift

SAS og en del andre har forpliktet seg til å ikke etterkreve avgifter. Men det er vanlig praksis å gjøre det og det er ikke uvanlig at man ikke får sjekket inn før det er gjort. For Ving sin del forstår jeg godt de ønsker å kreve inn avgiften siden de fleste bestillingene for sommer og høst allerede er gjort. Det er en utgift som utgjør mellom NOK 18000-36000 per avgang for f.eks DK og vil for juni og juli resultere i flere millioner om de ikke krever den inn.
 
Re: Ving og passasjeravgift

Reiser med Ving 7. juni, så det ser ut som vi har gått klar av denne, ref 20 dagers regelen. =)
 
Re: Ving og passasjeravgift

De har juridisk grunnlag til å kreve inn dette, men jeg synes det er drøyt at man faktisk kan innføre en avgift med tilbakevirkende kraft (etter bestilling).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ving og passasjeravgift

Kommer Norwegian til å gjøre dette tro? Jeg reiser med familien om 24 dager med dem...
 
Re: Ving og passasjeravgift

De har juridisk grunnlag til å kreve inn dette, men jeg synes det er drøyt at man faktisk kan innføre en avgift med tilbakevirkende kraft (etter bestilling).

Avgiften slår inni det du reiser, ikke i det du kjøper, og selskapene må forholde seg til det. Hadde det vært mva-endring så tror jeg det gjelder i kjøpsøyeblikket. Det er det samme med engangsavgiftene på bil, kjøper du ny bil i desember men får den levert i januar så er det janauar-avgiftene som gjelder (de fleste forhandlere har klausuler om det i avtalen). Avgiften kunne selvfølgelig vært knyttet til kjøpstidspunktet om de som lagde forskriften ville det, men det hadde sikkert komplisert andre ting igjen.

Når det gjelder charter vs rutefly så tror jeg at det er mye enklere administrativt for Ving å kreve inn denne enn det er for flyselskapene. En annen ting er at selskaper som Ving selger ut største delen av sin produksjon lang tid i forveien, mens ruteselskapene i stor grad selger mye helt opp til avgang (dvs. mindre tap)

Når det er sagt så er det jo uforskammet å innføre en slik avgift på kort varsel (men staten gjør jo som de vil). På den andre siden så lå det i kortene at avgiften ville komme, så her kunne eks. charterselskapene vært mer på hugget med informasjon tidligere også.
 
Ving og passasjeravgift

Avgiften slår inni det du reiser, ikke i det du kjøper, og selskapene må forholde seg til det. Hadde det vært mva-endring så tror jeg det gjelder i kjøpsøyeblikket. Det er det samme med engangsavgiftene på bil, kjøper du ny bil i desember men får den levert i januar så er det janauar-avgiftene som gjelder (de fleste forhandlere har klausuler om det i avtalen). Avgiften kunne selvfølgelig vært knyttet til kjøpstidspunktet om de som lagde forskriften ville det, men det hadde sikkert komplisert andre ting igjen.

Når det gjelder charter vs rutefly så tror jeg at det er mye enklere administrativt for Ving å kreve inn denne enn det er for flyselskapene. En annen ting er at selskaper som Ving selger ut største delen av sin produksjon lang tid i forveien, mens ruteselskapene i stor grad selger mye helt opp til avgang (dvs. mindre tap)

Når det er sagt så er det jo uforskammet å innføre en slik avgift på kort varsel (men staten gjør jo som de vil). På den andre siden så lå det i kortene at avgiften ville komme, så her kunne eks. charterselskapene vært mer på hugget med informasjon tidligere også.



Vi er enige, jeg vet de kan gjøre dette, men jeg kan ikke helt se at det ville blitt et Så stort problem å gjøre det fra en dato og salgstidspunkt. Men men, den parlamentariske situasjon innbyr jo til hestehandel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Norwegian vil etterfakturere kundene sine

Hei
Så på nyhetskanalen at Norwegian vil etterfakturere sin kunder nå.
Siden den nye flysete avgiften er innført nå.

Blir spennende å se hvordan passasjerene blir å reagere på dette.
Jeg trur ikke at Norwegian blir å miste så mange passasjer da. Men kanskje noen velger å reise SAS da.

Hvis SAS ikke innfører det samme da.
 
Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Hei ser nå at Norwegian sier de vil kreve inn flyseteavgift av de som alt har kjøpt billett, det jeg lurer på er lovligheten av dette. Vet at charterreiser har dette spesifisert i sine vilkår, men kan ikke si jeg klarer å ha sett dette i vilkårene til vanlige ruteflyselskaper.
 
Re: Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Med forbehold om at jeg ikke kjenner alle detaljene i hvordan denne avgiften og flypriser generelt er lagt opp, synes det hele høres tvilsomt ut. Flyselskapene har gitt passasjerene et tilbud, og når passasjerene har akseptert tilbud vil flyselskapet normalt være bundet av dette. Avgiftene må etter min mening i denne sammenhengen ses på som produksjonskostnader ved flyreisen, og flyselskapet kan og må inkludere den i prisen kunden tilbys for billetten. Et tvilstilfelle kan være nye avgifter som innføres på kort varsel, men når det gjelder passasjeravgiften har vel flyselskapene kjent til den ganske lenge nå, og hatt mulighet til å inkludere den i billettprisen, men jeg mistenker at de har gamblet på at avgiften ikke ville bli noe av, og at de nå prøver å lempe ekstrakostnaden over på passasjerene. Hvis det er som jeg mistenker har jeg ikke særlig mye sympati for flyselskapene.
 
Re: Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Kjent til den ganske lenge? Hele dette opplegget er så userløst som det kan bli. Den skal tas inn i salgsprosessen. Når avgiften bekreftes 10 dager før iverksettelse vil i praksis flyselskapet få regningen. Ikke passasjeren.
 
Re: Kreve inn avgift etter at billett er kjøpt?

Kjent til den ganske lenge? Hele dette opplegget er så userløst som det kan bli. Den skal tas inn i salgsprosessen. Når avgiften bekreftes 10 dager før iverksettelse vil i praksis flyselskapet få regningen. Ikke passasjeren.

Ja, som sagt vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, jeg formodet at denne avgiften var kommunisert til flyselskapene på samme måte og innen samme frister som øvrige avgifter. Hadde det ikke vært bedre å kreve den inn på alle billetter SOLGT etter et gitt tidspunkt?
 
Back
Top