Ving med charterrute til Burgas

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Ving tar nå opp igjen sine flygninger til Burgas (Bourgas) i Bulgaria. De droppet denne ruten i 2007, og har ikke fløyet siden, men nå tar man altså opp igjen flygningene. Sesongen blir 22 juni - 10 august. Ruten vil bli fløyet en gang ukentlig (hver onsdag) av Thomas Cook Airlines.

Avgangstidene blir som følger:

OSL-BOJ 18:00-22:10 xx3xxxx A320

BOJ-OSL 23:10-01:30 xx3xxxx A320

Man velger altså å satse forsiktig i år, med en relativ kort sesong. I 2006 da MyTravel Airways fløy, varte sesongen helt ut i oktober om jeg husker rett. Flygningene til Burgas kommer i tillegg til Thomas Cooks to ukentlige til Varna.

Last edited:
Ja det ville forsåvidt ellers ha vært riktig, men Thomas Cook
Airlines Scandinavia skal ha en ekstra maskin denne sesongen
(pga. økt produksjon), denne lånes fra Thomas Cook Belgium - derfor
blir det denne A320-maskinen i tillegg til A321/A330 ut fra OSL.

Last edited:
TCS sa jo nylig de får ett ekstra fly, så noe må de jo bruke det til. Forøvrig synes jeg deg er merkelig å legge ut reisene først nå.

TCS sa jo nylig de får ett ekstra fly, så noe må de jo bruke det til. Forøvrig synes jeg deg er merkelig å legge ut reisene først nå.

Helt vanlig i charterbransjen dette, det er bare februar enda. Dessuten, man kan ikke selge reisene før man har materiellet klart.

Hyggelig at de satser på Burgas igjen!
Jeg tror chartertrafikken er på vei opp igjen til Bulgaria, noe som er hyggelig!

Ser at jeg flyr med A320 til Tyrkia i sommer, så det er ikke bare denne ruten de skal bruke A320.

Hyggelig at de satser på Burgas igjen!
Jeg tror chartertrafikken er på vei opp igjen til Bulgaria, noe som er hyggelig!

Ja, selv om jeg har sagt det er par ganger før: Det er vel fortjent etter at norske sommerjournalister prøvde å gjøre sitt beste for å ødelegge for landets turistindustri ved å høre på mer på alkoholiserte 17-18-åringer fra mer eller mindre umøblerte hjem enn på charteroperatørene mht hvordan Bulgaria er som ferieland. Faktisk er Bulgaria det landet turistene er mest fornøyd med etter å ha besøkt det.

Ja det er godt å se, at Bulgaria kommer tilbake på kartet -
og absolutt ikke for tidlig. Tullet og alt styret man hørte
om var utrolig synd for destinasjonen, og bare jeg hører
navnet: "Bloody Beach" (i stedet for Sunny Beach) - er
det ikke til å unngå å tenke på; en liten gruppe mennesker
kan ødelegge såpass for en destinasjon. Skulle man "lukke"
en destinasjon av samme årsaker, hadde man i allefall ikke
fløyet til bl.a. Kypros og ulike greske øyer på mange tiår.

Det stemmer at media ødela enormt for turistindustrien i landet. Man kan gå inn på Apollo, Star Tour eller Vings hjemmesider og kikke på alle landene det tilbys charterreiser til, ikke ett av de landene er tryggere enn BG, tverrt imot. Muligens bortsett Spania, men jeg er ikke så sikker på det også.

Men det som er hyggelig er at alle de negative oppslagene om landet er i ferd med å gå i glemmeboka, det tydelig at Bulgaria øker i populæritet. Det er heller ikke mange ukene siden Apollo annonserte ruten Torp-Burgas.

Helt vanlig i charterbransjen dette, det er bare februar enda. Dessuten, man kan ikke selge reisene før man har materiellet klart.

For å snu litt på "bare februar" - ikke uvanlig at det også kommer flere reiser i februar/mars, rett og slett fordi det som har vært til salgs siden oktober/november begynner å fylle seg opp :)

For å snu litt på "bare februar" - ikke uvanlig at det også kommer flere reiser i februar/mars, rett og slett fordi det som har vært til salgs siden oktober/november begynner å fylle seg opp :)

Ja, det har jeg sett. I januar lå f.eks Norwegians rute OSL-VAR inne med en ukentlig avgang, nå er det satt opp to ukentlige juli/august.

Last edited:
Ja, selv om jeg har sagt det er par ganger før: Det er vel fortjent etter at norske sommerjournalister prøvde å gjøre sitt beste for å ødelegge for landets turistindustri ved å høre på mer på alkoholiserte 17-18-åringer fra mer eller mindre umøblerte hjem enn på charteroperatørene mht hvordan Bulgaria er som ferieland. Faktisk er Bulgaria det landet turistene er mest fornøyd med etter å ha besøkt det.

Jeg reiste med Ving til Burgas i 2006 og var i Sunny Beach i to uker (fløy da med en MyTravel A330 som var stappfull). Jeg merket ingenting til det media hjemme i Norge skrev om, og så ingen flere slåsskamper enn det jeg ser en gjennomsnittlig helg i Oslo sentrum. Det skal også sies at jeg var der på den tiden da det var mest avisskriverier om Sunny Beach.

Inntrykket jeg kom hjem med var ikke spesielt positivt desverre, og det var uavhengig av det som ble skrevet i media. Jeg og mitt reisefølge opplevde stadig at vi ble forsøkt svindlet, og fikk "bøter" for så å si ingenting. Som eksempel kan jeg nevne at det å miste en glassflaske med cola på gulvet i lobbyen (som man i tillegg hadde kjøpt på hotellet) ble bøtelagt med 50 leva av resepsjonisten. Det hele fikk et korrupt preg som jeg ikke har opplevd på typiske spanske og greske charterdestinasjoner. Forhåpentligvis har det bedret seg nå, for stedet og stranden i seg selv var jo veldig fint.

Jeg fløy til Burgas i 2009 med Novair A321.. Var i Nessebar, som en mye roligere plass enn Sunny Beach.. Nessebar har en fin gamleby med en del ålreite resturanter, men slitsomme innkastere..

Var et par dager og kvelder i sunny beach og HATET stedet.. Kun en turistmaskin! Ikke noe for meg, iallefall..

Tryggere i Bulgaria enn på en gresk øy? Hmm.. aldri vært på en gresk øy hvor guiden på bussen advarer mot lommetyver, hotelltyverier, falske minibanker, å gå alene om kveldene, passe på drinkene sine på byen, fraråder å leie bil eller moped og passe seg for lokale som skal spandere drinker..

Har vært i Bulgaria 3 ganger, og aldri opplevd noe tull fra lokale. Vært både på vanlig charter og med ryggsekk i Sofia. Sofia var skittent og litt lavere standard der vi var, men dette var i 2000, er nok en del bedre nå mange steder. Men som feriedestinasjon har jeg absolutt ikke noe å si på Bulgaria. Billig og trivelig, enten man skal på kjærlighetsferie eller rølpe. Dritt finnes det alle steder, men generelt føler jeg meg tryggere de fleste steder enn i Oslo på nattestid.

Tydeligvis gikk ruten greit, for nå er den lagt ut for neste sommer også.

Sesongen på OSL-BOJ er kortet litt ned, fra 2. juli til 6. august, men de oppgraderer ruten fra A320 til A330-300.

Thomas Cook Airlines Scandinavia får jo en ekstra A332 til sommersesongen, så BOJ er en av rutene som blir betjent av A330.
Ser ut som Varna også skal gå med A330, Ving må være en av de største aktørene i Norden på Bulgaria - tett fulgt av Apollo/Kuoni.

Fra og med denne vintersesongen blir det 5 A330 i Skandinavia, og 3 på sommeren. De to i overtall på sommeren disponeres da av Thomas Cook UK. I tillegg til de nevnte A330 kommer det nå i vinter en B757 fra UK, men den vil hovedsaklig gå i Finland. A320 / A321-flåten vil de neste par år skiftes ut med fabrikknye maskiner. A350 er en mulig kandidat til å erstatte A330, men her er ikke noe avgjort. Litt O.T., men dette er altså status.

Back