Vindforhold i høyen, i forhold til ekstreme forhold på bakken.
Nå har det vært - og fortsetter å være - en del elendige værforhold her i nord. Og i den sammenheng til og med orkan styrke på bakken, med dertil kanselleringer av flyavganger f.eks på Bardufoss (!) hvor vinden blåste på tvers av banen.
Så jeg har forstått det slik at det går greit for fly å ta av / lande så lenge vinden blåser langs rullebanen - det kan blåse "bra godt" før det blir for mye?
Neste spørsmål (hovedspørsmålet sådan) er da: hvorfor er ikke dette noe problem i høyden? Har det KUN med lavere hastighet ved landing og periodevis under takeoff?
Vil man som pilot planlegge flyruta etter vindforholdene i høyden til en stor grad? Eller mindre grad? Jeg vet jo det finnes noen kart med vindretning rent teoretisk.
Håper noen forstår hvor jeg vil, for jeg undres litt når jeg ser den lille Dash 8'ern kjempe seg over lyngsalpene i liten til stor orkan uten problemer. Har rett og slett vinden ingen kraft over flyene i det de kommer opp i lufta? Hvorfor er det så stort skille mellom cruisehøydefasen og landingsfasen? Er det kun maskinens fart som har noe å si? Er det noe "maks vindhastighet" i lufta som varierer med flymodeller?
Nå har det vært - og fortsetter å være - en del elendige værforhold her i nord. Og i den sammenheng til og med orkan styrke på bakken, med dertil kanselleringer av flyavganger f.eks på Bardufoss (!) hvor vinden blåste på tvers av banen.
Så jeg har forstått det slik at det går greit for fly å ta av / lande så lenge vinden blåser langs rullebanen - det kan blåse "bra godt" før det blir for mye?
Neste spørsmål (hovedspørsmålet sådan) er da: hvorfor er ikke dette noe problem i høyden? Har det KUN med lavere hastighet ved landing og periodevis under takeoff?
Vil man som pilot planlegge flyruta etter vindforholdene i høyden til en stor grad? Eller mindre grad? Jeg vet jo det finnes noen kart med vindretning rent teoretisk.
Håper noen forstår hvor jeg vil, for jeg undres litt når jeg ser den lille Dash 8'ern kjempe seg over lyngsalpene i liten til stor orkan uten problemer. Har rett og slett vinden ingen kraft over flyene i det de kommer opp i lufta? Hvorfor er det så stort skille mellom cruisehøydefasen og landingsfasen? Er det kun maskinens fart som har noe å si? Er det noe "maks vindhastighet" i lufta som varierer med flymodeller?
Last edited: