• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil sparke flygeledere...

Trety

ScanFlyer Rusty
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article512068.ece

Stortingsrepresentant Søren Fredrik Voie fra Høyre har fått nok av de norske flygelederne. Nå vil han gi dem fyken.

Kanskje Høyre burde vurdere en ryddeaksjon i egne rekker? Dette utspillet står for meg som det så langt desidert mest uintelligente jeg har hørt i denne saken. Hva i alle dager har han tenkt til å løse med dette? Man vet jo allerede at flygelederene er underbemannet og her vil man nedbemanne litt til... jøsses, jeg hadde håpet at Høyrefolk ville droppe slike utspill som er så dumme at det nesten ikke er mulig. :sarc

Replying to Topic 'Vil sparke flygeledere...'

Originally posted by Trety

Stortingsrepresentant Søren Fredrik Voie fra Høyre har fått nok av de norske flygelederne. Nå vil han gi dem fyken.

Kanskje Høyre burde vurdere en ryddeaksjon i egne rekker? Dette utspillet står for meg som det så langt desidert mest uintelligente jeg har hørt i denne saken. Hva i alle dager har han tenkt til å løse med dette? Man vet jo allerede at flygelederene er underbemannet og her vil man nedbemanne litt til... jøsses, jeg hadde håpet at Høyrefolk ville droppe slike utspill som er så dumme at det nesten ikke er mulig. :sarc

Det beste er faktisk at han sier han ikke har snøring. Heia Norge. :nor

jadda! Dét gir sikkert bedre regularitet.... Men, rent teknisk kunne vel flykontrollen for Sør-Norge styres fra Calcutta, eller???

Spark heller politikerne !?!?

Det var de som påla Avinor de strenge avkastingskravene som startet hele innsparingskaoset....

For å være LITT flåsete....

Bare ett lite problem: Hvor finner man de militaere avtagerene?? :nor

Men, rent teknisk kunne vel flykontrollen for Sør-Norge styres fra Calcutta, eller???

Var det ikke engang snakk om at Malmø skulle kunne ta Sør-Norge?

Høyre-politikerens utsagn viser jo klart hvem som når frem i media...
Skyte pianisten? Duh. :baeh :baeh :baeh

Og ja - hvor finner man alle de militære? Har de ikke en jobb å gjøre der?
Dette blir bare dummere og dummere! :pissed

Joda, det går fint an å drive flykontrollen i Norge fra Malmø eller Calcutta. Men så langt må flygelederne pga krav fra LT kunne snakke Norsk - så på et vis blir vel Nedre Ganges ATCC rulet ut. Malmø gjenstår. Men for at det skulle skje måtte man altså sette en hel haug med folk i arbeid
- I de respektive luftfartstilsyn. Suverenitet og militærvirksomhet må ordnes opp i.
- I de respektive serviceytere, dvs, Luftfartsverket og Avinor, for å opprette avtaler og prosedyrer

I tillegg måtte man lære opp folk i Malmø. Mange folk. For det er ikke slik at Malmø bare kan overta noen hundre tusen kvadratkilometer.

Malmø ville også krevd betaling, som naturlig er. Det store spørsmålet ville være om det lønnet seg...
Vi er ganske billige i drift faktisk, uten at jeg har tall på det.

K

Originally posted by Trety

Jo, men dette var jo riktig smart av Hr. Voie!!! :cool2 :p :p Søren Fredrik Voie's utsagn kommer selvsagt på bakgrunn av at HAN SELV blir berørt av elendig styring i Avinor, og ikke fordi utsagnet er spesielt gjennomtenkt i forhold til helheten.
Tror egentlig ikke "tenke" og "Voie" passer i samme setning i denne sammenhengen.
(Spark meg på leggen om jeg beveger meg på kanten i forhold til The Unwritten Forum Rules, men her må det være lov å ytre seg rimelig fritt, siden vedkommende allerede har kastet en så håpløs ball i media selv...)

Slapp av. Når det gjelder flygelederdiskusjoner har man tydeligvis lov til å skrive hva f*en man vil.

Hele greia er bare så inn i h***e DUMT!!! Aarghhh!!! :pissed

Et land må kunne da klare å opprettholde et minimum av infrastruktur? :baeh

Hadde gått på veggen hvis jeg hadde vært flygeleder. Snakker om urdårlig styring.

Heng politikerne, som egentlig er årsaken til elendingheta! :skep

Enkelte ganger, når jeg leser diskusjoner om Avinor og flygeledere, skulle jeg ønske hele greia hadde vært som en "flip-over".
Da kunne man tatt tak og revet av hele "arket", så hadde man stått der med et helt nytt hvitt et....

Man kan si mye og mangt, og mulig det er to forskjellige diskusjoner (en i media som vi vanlig dødelige opplever og en i styrerommene med berørte parter), men nå er det vel på høy tid at en eller annen tar fatt på oppgaven med å spyle bort pusset og rydde opp vel???
Hvor lenge er Norge som nasjon tjent med å ha slike tilstander?
(Snart kan man vel kjøpe AVINOR som brekkmiddel på apoteket, for å si det sånn. Jeg kan selvsagt velge helt selv hva jeg vil ha av inntrykk i media og andre plasser, men nå er det ikke lenge før jeg får oppkastfornemmelser av å høre om AVINOR, Røyken, flygeledere, sure flyselskaper, sykemeldinger, Avinor-sjefer, R. Flesland, innsparinger, flytting, effektivisering, sure pax som skal "ta" flygeledere o.s.v., o.s.v.)

Merkelig at et land som svømmer i oljepenger velger å investere dem i usikre utenlandske aksjefond istedetfor å bygge opp infrastrukturen på hjemmebane!

Hele "flygelederkonflikten" bunner i det faktum at STATEN (=POLITIKERNE) engang for noen år siden fant det "tjenlig" å PRIVATISERE veier og flyplasser.

HVOR er de pengene som STATEN før betalte til infrastruktuenr?

Og hvor er de f***g "økonomene" som kunne tatt dette regnestykket?

:( :( :(

Blanke ark ja, det hadde vært fint det...

Vi trenger ikke oljefond for å bygge opp luftfartsinfrastrukturen i dette landet. Det holder at politikerne betaler tilbake de 400 millionene vi har spart og i tillegg slutter å ta 130(?) mill i året i avkastning...
For å si et på en enkel måte: Man kan ordne opp i det nå eller betale det dobbelte om noen år. Problemet er at da er det kundene og brukerne som må stå for den ekstra halvparten... :(

Originally posted by ANX

Og hvor er de f***g "økonomene" som kunne tatt dette regnestykket?

:( :( :(

Her!

Seriøst så mener jeg som økonom at lønnsomhetskrav for Avinor som driver med både flysikringstjenster og flyplassdrift er (ikke bare) en smule søkt. Hadde man splittet dette opp i to ulike selskaper så kunne man kanskje pålagt avkastningskrav for flyplassdriften, som i mange henseende er det samme som annen kommersiell forretningsdrift. For flysikringstjenesten så er det så ufattlig mange dårlige argumenter for å pålegge krav om lønnsomhet at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Denne typen essensiell infrastruktur er bortimot det minst egnede til kommersiell drift som man kan finne. Jeg synes personlig at fokuset på bedriftsøkonomisk lønnsomhet er helt feilslått i denne, og mange andre, sammenhenger.

jy

Vet ikke noe om R.Flesland som privatperson,men hun virker som en utrolig arrogant kvinne,hun har en veldig ovenfra og ned holdning ovenfor R.Skrede og de andre.Og hvis hun ikke skjønner at sykefraværet går opp når arbeidsplassen til folk skal flyttes til en annen del av landet,så bør hun vel vurdere sin stilling!!

Back