Vil SAS overleve?

Status
Not open for further replies.

FBU1

Banned
Det som er interessant i skandinavisk luftfart, er om SAS vil overleve. Og ikke Norwegian. Norwegian er et innovativt, suksessfullt selskap, som de mest profesjonelle flyselskap i Europa vil ha kloa i. Ingen vil ha SAS. Likevel, diskuteres det, opp og ned i mente, om hvor store «problem» NAS har. Hva med å vri diskusjonen over til SAS problemer?

Selv er jeg enig med trådstarter at SAS sin fremtid absolutt er usikker, personlig synes jeg SAS både har utviklet seg negativt fra et passasjer perspektiv, produktmessig (spesielt Long Haul), men det har også noe med at jeg ikke liker Buy on Board.
Begge selskapene blir diskutert, noen ganger er overskriftene vel Tabloide (slik denne også er) men det er greit, både SAS og Norwegian har utfordringer - en kan være det meste innovative selskap, men en må også ha kontroll over utgifter - inntekter.

Last edited by a moderator:
På et vis har vel både DY og SK vært viktige for hverandre..

Om SK hadde vært et "sterkere" og mer innovativt selskap back in the days, så hadde ikke DY hatt en sjanse og motsatt om DY hadde vært f.eks. Ryanair som hadde gått inn for full musikk i det nordiske markedet, så hadde nok SK vært historie slik vi kjenner det i dag.

Det interessante blir jo å se hvordan utviklingen er om 2-3 år, når SK har fått skikk på SA**ene sine (håper for SK sin del at det går raskere enn det, men foreløpig ligner det jo litt på strafferundene DY har vært innon).

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Det som er interessant i skandinavisk luftfart, er om SAS vil overleve.
På sikt tror jeg nesten alle dagens flyselskaper vil forsvinne. Om 20(15? 30?) år er vi antagelig i full gang med automatisering av luftfarten. Og når man ikke lengere trenger X ansatte trent på flytype Y som må ha Z passasjerer for at det skal lønne seg så vil man få mye større fleksibilitet på hva slags materiell man skal bruke og raskt tilpasse tilbud til etterspørsel. Det blir også mindre behov for å eie alt mulig materiell selv. Det vil også bli lønnsomt med mindre fly som tar direkte flighter til mindre destinasjoner lenger borte. Flyselskapene blir for de reisende redusert fra brandet materiell og en gruppe ansatte med en spesiell bedriftskultur til kun å være logoen på flybilletten. Da vil nok de fleste flyselskapene forsvinne. Jeg kan ikke se at SAS IT skal kunne konkurrere her.

Teknologi og organiserting av flybransjen har nesten ikke endret seg på 20 år, og nå har de kanskje 20 år igjen til bransjen blir totalt forandret. Spørsmålet er hvor lenge SAS vil overleve i denne mellomperioden. Og er det annet enn pris som flyselskapene vil konkurrere på i denne perioden? "Alle" har allerede kuttet ut setereservasjon, det meste av servering og fjernet innsjekket bagasje fra basispris. Neste runde kutt blir for betaling av håndbagasje som vil gi mye støy og ekstra arbeid. Lønner dette seg totalt i det hele tatt og vil SAS komme opp med en brukbar løsning og klare implemenetere den konsistent? SAS har ikke akkurat tradisjon med å få de ansatte til å følge konsistente regler. Noen ansatte tror de jobber i Ryanair og andre tror de jobber i Singapore Airline.

Flyselskapene presser de ansatte til lønnsstopp/lønnsnedgang, starter lavprisselskaper og slår seg konkurs for å slippe unna gjeld og forpliktelser til de ansatte, og de etablerer avdelinger i lavkostland. Og når dette skjer samtidig som det er stor etterspørsel på fx flygere så gir det mye konflikter og ustabilitet. SAS prøvde etablere seg i Irland for å møte konkurransen, men det ble et skikkelig mageplask hvor de viste hvor dårlige de var til å tilpasse seg en ny situasjon. Nå må SAS finne på noe nytt. EU kan også gjøre endringer i reguleringene som åpner for utenlandsk personell på utenlandske vilkår stasjonert i Skandinavia og da er SAS ferdige.

Last edited:
SAS vil nok overleve. De har kuttet mye flesk og er i en langt bedre posisjon nå enn tidligere. Jeg skulle gjerne sett en langt mer aggresiv satsing på longhaul, men hvis tallene til Norwegian virkelig er så røde på disse rutene, er det kanskje likevel best å konsolidere stillingen i Europa.

Last edited by a moderator:
<mod>

Det er gjort en kraftig opprydding.

Respekter spørsmål og temaer som tas opp, og ikke minst respekter medforumister.
Har man ingen ting å tilføre eller synes man temaet er idiotisk så er det bare å holde fingrene av tastaturet. Det er ikke nødvendig å forsøke å rakke ned på tema, personer eller å vri saken til noe annet bare for å få skrevet et innlegg.
</mod>

På sikt tror jeg nesten alle dagens flyselskaper vil forsvinne. Om 20(15? 30?) år er vi antagelig i full gang med automatisering av luftfarten. Og når man ikke lengere trenger X ansatte trent på flytype Y som må ha Z passasjerer for at det skal lønne seg så vil man få mye større fleksibilitet på hva slags materiell man skal bruke og raskt tilpasse tilbud til etterspørsel. Det blir også mindre behov for å eie alt mulig materiell selv. Det vil også bli lønnsomt med mindre fly som tar direkte flighter til mindre destinasjoner lenger borte. Flyselskapene blir for de reisende redusert fra brandet materiell og en gruppe ansatte med en spesiell bedriftskultur til kun å være logoen på flybilletten. Da vil nok de fleste flyselskapene forsvinne. Jeg kan ikke se at SAS IT skal kunne konkurrere her.

Teknologi og organiserting av flybransjen har nesten ikke endret seg på 20 år, og nå har de kanskje 20 år igjen til bransjen blir totalt forandret. Spørsmålet er hvor lenge SAS vil overleve i denne mellomperioden. Og er det annet enn pris som flyselskapene vil konkurrere på i denne perioden? "Alle" har allerede kuttet ut setereservasjon, det meste av servering og fjernet innsjekket bagasje fra basispris. Neste runde kutt blir for betaling av håndbagasje som vil gi mye støy og ekstra arbeid. Lønner dette seg totalt i det hele tatt og vil SAS komme opp med en brukbar løsning og klare implemenetere den konsistent? SAS har ikke akkurat tradisjon med å få de ansatte til å følge konsistente regler. Noen ansatte tror de jobber i Ryanair og andre tror de jobber i Singapore Airline.

Flyselskapene presser de ansatte til lønnsstopp/lønnsnedgang, starter lavprisselskaper og slår seg konkurs for å slippe unna gjeld og forpliktelser til de ansatte, og de etablerer avdelinger i lavkostland. Og når dette skjer samtidig som det er stor etterspørsel på fx flygere så gir det mye konflikter og ustabilitet. SAS prøvde etablere seg i Irland for å møte konkurransen, men det ble et skikkelig mageplask hvor de viste hvor dårlige de var til å tilpasse seg en ny situasjon. Nå må SAS finne på noe nytt. EU kan også gjøre endringer i reguleringene som åpner for utenlandsk personell på utenlandske vilkår stasjonert i Skandinavia og da er SAS ferdige.

Siden ett litt humoristisk svar ble oppfattet som mangel på respekt :rolleyes: får jeg heller skrive hva jeg tror (beliter meg gjerne om det er feil).

Jeg synes en del påstander om fremtidens automatisering er på grensen til bastant, og jeg har ikke noen tro på at vi kommer til å se en stor endring i hvordan luftfarten drives om 15-20 år. Ja det er naivt å tro at en del jobber ikke blir automatisert vekk, men jeg klippet inn et innlegg fra DN som illustrerer hvor vanskelig det er å spå fremtiden. Dette er lange trege endringer som ikke skjer på kort sikt (10 år), og jeg tror ikke vi vil gå mot den utviklingen på hverken 10 eller 20 år om det da ikke skulle bli tvingende nødvendig der ytre forusetninger gjør at langt færre enn i dag tar fly.

Og så til spørsmålet om SAS. Det spørs vel helt på tidshorisonten. 5 år? Ja. 10 år? Ja. Jeg tror ikke noe konkurransetilsyn i EU kommer til å tolerere ett fåtall av store aktører.

Det er 30 år siden Janne C ville bli ‘one of 5 in 95’. Det gikk ikke helt slik som han spådde, hverken med SAS eller bransjen.

Det om SAS overlever her jeg også lurt på mange ganger, og undret meg litt over hvor lenge det har hanglet og gått i rykk og napp. De har vært inn og ut av en del joint-ventures/samarbeid osv. opp gjennom tidene, men det virker ofte som de ofte treffer motsyklisk på en del satsinger ifht. en del andre aktører. SAS var jo en stor og viktig reiselivsaktør som var med på å utforme en del også utenfor basis flydrift. Det er synd de (med god hjelp av andre) til de grader spente bein på seg selv.

Forøvrig så anbefales "Om konsten att sänka ett flygbolag, SAS", ref. det MOW nevner https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=93876

Nå blir dette uansett mye synsing og spekulasjoner. Graden av automatisering har økt betraktelig de siste 20 årene, også i flybransjen. Men endringene blir ikke nødvendigvis så dramatiske som du skisserer her.

Om endringene i flybransjen ikke var vært store de siste 20 årene, så betyr ikke det at utviklingen vil akselerere de neste 20 årene. Mennesker har ikke undervurdert den teknologiske utviklingen så langt, snarere tvert imot har man overvurdert den. På 1970-tallet var det også mange som trodde at 'alle' skulle reise rundt med flyvende biler innen årtusenskiftet. Nå lever vi i 2018, og et halvt århundre senere er ikke flyvende biler i nærheten av en realitet.

Teknologi og organiserting av flybransjen har nesten ikke endret seg på 20 år, og nå har de kanskje 20 år igjen til bransjen blir totalt forandret. Spørsmålet er hvor lenge SAS vil overleve i denne mellomperioden. Og er det annet enn pris som flyselskapene vil konkurrere på i denne perioden? "Alle" har allerede kuttet ut setereservasjon, det meste av servering og fjernet innsjekket bagasje fra basispris. Neste runde kutt blir for betaling av håndbagasje som vil gi mye støy og ekstra arbeid. Lønner dette seg totalt i det hele tatt og vil SAS komme opp med en brukbar løsning og klare implemenetere den konsistent? SAS har ikke akkurat tradisjon med å få de ansatte til å følge konsistente regler. Noen ansatte tror de jobber i Ryanair og andre tror de jobber i Singapore Airlines

Hvor var du når SAS brakk staven for 20 år siden ? Selv kjøpte jeg i disse dager for 20 år siden min første billett fra Expedia over Internet - Seattle Denver Seattle med Western Pacific til Denver og Frontier MK 2.0.1.3 tilbake til Seattle. Etter bestilling og betaling over nett, fikk jeg papirbillettene med FedEx 2 dager etter bestilling - det var raskt ! Ja elektroniske billetter var på vei, men langt fra normalen. Og etter 2007 har det vært store endringer, i går bestilte jeg jobb reiser og hoteller for de neste 6 ukene, noe som tok meg 5 minutter på iPad - med tilgjengelige Corporate Rates - kunne sjekke våre Corp Rates mot kundens (og siden kunden har noen kontorer i Cupertino) var deres Corp Rates betydelig billigere, for 20 år siden ville dette ha medført en lang samtale (er) med reisebyrå og ikke minst kunne jeg ikke ha bestilt, mottatt billetter på lørdag for avreise søndag ettermiddag. Jeg har sjekket inn, byttet sete 2 ganger, oppgradert meg selv til Premium ($25.00), allt i fra min iPhone / iPad.
Det som bekymrer meg er at SAS sliter såpass mye med sine IT løsninger, når de engang i tiden var blant de første og var svært innovative.

Tror nok begge selskapet ender op med nye eiere om - spørsmålet blir hvem som kommer inn på eiersiden. Blir f.eks Norwegian kjøpt av Lufthansa tror jeg nok SAS ender hos British Airways ganske raskt...

SAS er et lite regionalt flyselskap i Skandinavia, og det tror jeg de kan være i lang fremtid.

Per nå så tjener SAS penger, og satser mest på kjerneområdet som er Norden. Hvis de holder seg til det og ikke skal "erobre" verden så kan de få humpe rundt med høye kostnadder her oppe i lang tid.

Jeg synes en del påstander om fremtidens automatisering er på grensen til bastant, og jeg har ikke noen tro på at vi kommer til å se en stor endring i hvordan luftfarten drives om 15-20 år. Ja det er naivt å tro at en del jobber ikke blir automatisert vekk, men jeg klippet inn et innlegg fra DN som illustrerer hvor vanskelig det er å spå fremtiden. Dette er lange trege endringer som ikke skjer på kort sikt (10 år), og jeg tror ikke vi vil gå mot den utviklingen på hverken 10 eller 20 år om det da ikke skulle bli tvingende nødvendig der ytre forusetninger gjør at langt færre enn i dag tar fly.

Og så til spørsmålet om SAS. Det spørs vel helt på tidshorisonten. 5 år? Ja. 10 år? Ja. Jeg tror ikke noe konkurransetilsyn i EU kommer til å tolerere ett fåtall av store aktører.
Poenget mitt var å gi diksusjonen noen rammer ved å si at man ikke ville få revolusjonerende tekniske endringer de neste 15/20/30 årene og at det i denne perioden ville være for eksempel regulering av arbeidsmarkedet som ville ha størst innvirkning på situasjonen for SAS.

Tror nok begge selskapet ender op med nye eiere om - spørsmålet blir hvem som kommer inn på eiersiden. Blir f.eks Norwegian kjøpt av Lufthansa tror jeg nok SAS ender hos British Airways ganske raskt...

Ikke en veldig kontroversiell spådom det.

Men at er selskap får ny eier, så er ikke det ensbetydende med at selskaper da ikke overlever.

Skal man ta utgangspunkt i IT(som er i rivende utvikling), så kan det se ut som at SAS sakker akterut. Det kan ikke være proffe folk som arbeider med IT i SAS da bare min guttunge lager mer forbrukervennelige hjemmesider en dette makkverket SAS har kommet/kommer opp med(jeg har helt seriøst gitt opp å bestille via de sidene og endte opp med å kvitte meg med poeng via å handle vase, bestikk og en koffert på handlesiden - fikk bare feilmld via gjentatte forsøk på etpar bookinger med SK).

El så må SAS konsentrere seg om intra nordisk - da kan de overleve. Legg vekk alt som har med longhaul(LH)å gjøre og skaff seg en enhetlig flåte av enten 737NG/Max el A319/320/321NG(ikke begge deler)..

De tjener sikkert penger nu på sitt begrensede LH tilbud men det tror jeg ikke de vil gjøre i fremtiden. Ulike LCCer vil ta over dette markedet inkl noen oppgraderte kabiner foran i metallrøret og det vil koste ca 50% av det det gjør i dag for eksempel over "dammen". Da blir det vanskelig for ulike firma/forretningsreisende og forsvare kostander til tradisjonell biz el F klasse..

Ikke en veldig kontroversiell spådom det.

Men at er selskap får ny eier, så er ikke det ensbetydende med at selskaper da ikke overlever.
Vel, SAS har ikke fått nye eiere på 70 år, og Norwegian, gjør alt de kan for å slå døra i ansiktet på frierne. Det er veldig greit for passasjerene i Skandinavia. Hvis de får nye eiere, vil rutetilbudet bli dårligere, og prisene høyere. Garantert.

En av nøkkel-faktorene, er SAS sin gamle og brokete flåte. De, sier nå, at det bare skal være airbus igjen. Det vil si at halve flåten, som er B737, skal innen få år være borte. En avgjørelse, de burde tatt for flere år siden. -Uansett, det ville kreve massive investeringer, og vil de klare dette, med sine magre resultat? Halve langdistanseflåten, er også gått ut på dato. Det blir vanskelig å satse på skattebetalernes lommer nå. I allefall de norske, siden staten har solgt seg ut. Den svenske,har solgt seg ned,og er nok lite villig til å være med på en ny emisjon. - Men vi får håpe SAS klarer seg, det er bra for konkurranse-situasjonen.

Last edited:
En av nøkkel-faktorene, er SAS sin gamle og brokete flåte. De, sier nå, at det bare skal være airbus igjen. Det vil si at halve flåten, som er B737, skal innen få år være borte. En avgjørelse, de burde tatt for flere år siden. -Uansett, det ville kreve massive investeringer, og vil de klare dette, med sine magre resultat? Halve langdistanseflåten, er også gått ut på dato. Det blir vanskelig å satse på skattebetalernes lommer nå. I allefall de norske, siden staten har solgt seg ut. Den svenske,har solgt seg ned,og er nok lite villig til å være med på en ny emisjon. - Men vi får håpe SAS klarer seg, det er bra for konkurranse-situasjonen.

Hva mener du med gamle og brokete flåte?
SAS har faset inn nye a320neo på løpende bånd i det siste+A330 enchanted.
Avgjørelsen ble tatt for lenge siden.
Emisjon kan gjøres uten en stat.

Status
Not open for further replies.
Back