• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil Norwegian kjøpe BTS?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Vil Norwegian kjøpe BTS?

Tror noen at det blir en løsning på Sola hvor BTS blir reddet av Norwegian?

Replying to Topic 'Vil Norwegian kjøpe BTS?'

Tviler på det siden det virker som DY har outsourced alt som ikke går på flygning og billettsalg

Ja men hvor har de så fått utført vedlikeholdet ?

Bra spekulasjon, EB, men jeg ser ikke for meg at NAS vil ønske å eie eget verksted. Jeg går ut fra at de alltid vil ønske å shoppe rundt, særlig med tanke på ekspansjon østover. Det er som kjent arbeidstimer som koster.

men de ville fått nok en "Goodwill-sak" i media...;)

Originally posted by EB

men de ville fått nok en "Goodwill-sak" i media...;)

Jepps, det ville vært et PR-kupp det skulle blitt vanskelig å overgå. :)

En ting er at DY ikke vil eie det selv, men stemmer det man har sagt her i det siste om hvor mye jobb de kan gjøre og generere overskudd, så kunne det jo blitt en koselig melke-ku?

-A

Det hadde vært glimrende PR, men de trenger jo ikke å eie. BTS var vel et "selvstendig" selskap under Braathens SAFE også? Men hvis andre skal overta BTS kan jo DY garantere for et bestemt antall kjøp, og på den måten fremstå som den reddende engel.

Originally posted by intransfer

Det hadde vært glimrende PR, men de trenger jo ikke å eie. BTS var vel et "selvstendig" selskap under Braathens SAFE også? Men hvis andre skal overta BTS kan jo DY garantere for et bestemt antall kjøp, og på den måten fremstå som den reddende engel.

BTS var muligens selvstendig helt på slutten, men verkstedet ble opprettet i hine, hårde dager da man ikke drev med monopolpenger (og fløy fly med stempelmotorer).

Jeg tviler på at Norwegian vil gå inn på dette siden det binder kapital og store mengder kapital. Det er heller ikke kjernevirksomhet for et lavkostflyselskap. MRO-er dukker opp overalt og gjør det bra. Jeg kan ikke forstå annet enn at verkstedet på Sola skal kunne klare seg bra utenfor SAS-systemet. I stedet for å se på dette som en katastrofe, bør man se på det som en mulighet for vekst og nye utfordringer. Men når det er sagt, så er endring skummelt...

Motorverkstedet til Braathens ble jo solgt til Pratt & Whitney og det går bra. Norport Handling og Røros Flyservice er andre eksempler på at livet etter "døden" faktisk er bedre. Og ja, jeg har selv jobbet i et firma som er blitt lagt ned. Og ja, jeg har selv stått uten jobb. Det er skummelt, men det åpner flere dører enn det stenger - om man vil.

Bra oppsummering fra KOG...:up:

Enig, og tenk den dagen da SAS banker på døra og bare MÅ få utført vedlikehold på et fly ... :devil

Jeg tviler også sterkt på at NAS vil finne på å kjøpe seg et flyverksted som BTS. DET ligger jo milevis unna forretningsideen deres.
Det sies at BTS går med overskudd, men etter hvilke kriterier er dette målt ? For høye priser til den største kunden som er SAS i dag?
OM det er slik at dette er et av verdens beste verksteder av sitt slag, målt både på kvalitet og pris skjønner jeg ikke at de bråker slik de gjør. Da må de vel bare se til og starte opp for seg selv og være konkurransedyktige ute i den store B737 verdenen, og mon tro om ikke både DY, SK og andre kan tenkes å kjøpe tjenester der da.
Hvis de ikke er konkurransedyktige .. vel, da har de ikke livets rett....

Bare en kommentar litt på siden:

Forskning viser at rogalendingene er lojale mot de lokale samfunnsbyggerne blant bedrifter, men vender dem ofte ryggen når de legger ned, driver med nedbemanninger, osv. Et klassisk eksempel er nedleggelsen av Tou bryggeri. Rogalendingene kjøper ikke Tou som er brygget på Gjelleråsen.

På samme måte kan SAS Braathens få en lokalt betinget knekk på rutene der det er konkurranse, selvsagt betinget av at prisene er nokså like. Bare spekulasjon, naturligvis, men det skulle ikke forundre meg.

Back