Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Re: Vil frakte flydrivstoff i rør til OSL

Hadde flyplassen ligget på Hurum kunne man benyttet skip for transport av drivstoff med rørledning fra havnen og rett frem/opp til flyplassen (dette var vel skissert i planene rundt Hurum) og på denne måten hatt en mye "sikrere" transport...

...ellers er jeg vel ingen motstander av en rørledning til OSL - nå må vi jo gjøre det beste ut av lokaliseringen til Norges hovedflyplass.

Det er jo nesten rørende å se at nå mener Østlandspolitikerne at jernbanetransport er så utrygt.. De skulle ha vært sendt nordover på dårlige veier og sett alle de tusener av trailere på veier som slettes ikke er bygget for lik transport ;-)

Jeg tviler sterkt på om noen bydelspolitikere (les supperåd) i Bydel Gamle Oslo klarer å presse gjennom en rørledning til OSL....spesielt når kostnadene kommer på bordet:rolleyes:

I dette landet er alt mye enklere, det blir bestemt at noe skal bli gjort og så gjør en det.

Fra byen med verdens raskeste flytog........tror jeg.

Det er jo nesten rørende å se at nå mener Østlandspolitikerne at jernbanetransport er så utrygt.. De skulle ha vært sendt nordover på dårlige veier og sett alle de tusener av trailere på veier som slettes ikke er bygget for lik transport ;-)

Rørende, eller patetisk, forslaget spilles ut uten hensyn til kostnadene, de blir prohibitive.....

Hadde flyplassen ligget på Hurum kunne man benyttet skip for transport av drivstoff med rørledning fra havnen og rett frem/opp til flyplassen (dette var vel skissert i planene rundt Hurum) og på denne måten hatt en mye "sikrere" transport...

...ellers er jeg vel ingen motstander av en rørledning til OSL - nå må vi jo gjøre det beste ut av lokaliseringen til Norges hovedflyplass.

EB, flyplassen ligger på Gardermoen.....

Jeg tviler sterkt på om noen bydelspolitikere (les supperåd) i Bydel Gamle Oslo klarer å presse gjennom en rørledning til OSL....spesielt når kostnadene kommer på bordet:rolleyes:

I følge Oslo kommune sine websider er dette Bydelsutvalgets arbeidsoppgaver:
Bydelsutvalget har ansvar for planlegging og oppfølging av de desentraliserte kommunale oppgavene, dvs. å forvalte, ivareta og drive sosial-, eldre- og primærhelsetjenesten til bydelen.

La oss heller ikke glemme:
Være en arena der politikere med ambisjoner og talent kan skilles fra politikere med kun ambisjoner.

Rør til Gardermoen kommer ikke til å bli noe av.

Politiske utspill har jo som regel mange formål på en gang.... Det var vel i sin tid, da Gardermoen ble valgt og Flytoget kom, at politikere fra SAMTLIGE partier lovet tunnel gjennom Gamlebyen. Selv om jeg bor der, ser jeg ikke at verken det eller et slikt rør vil være den beste investeringen for lokalmiljøet. Pengene kan trolig brukes bedre på andre måter.

Får jeg spørre i min uvitenhet.

Ville en kollisjon mellom disse løpske godsvognene og et fuel-tog nødvendigvis utløse en stor eksplosjon/brann? JET-A1 er jo ikke spesiellt lettantennelig.

Men det er klart at det hadde blitt en massiv lekkasje, som i seg selv er skadelig nok, med tanke på utslipp. Og metall mot metall gir kanskje tilstrekkelig med gnister til å antenne?

Får jeg spørre i min uvitenhet.

Ville en kollisjon mellom disse løpske godsvognene og et fuel-tog nødvendigvis utløse en stor eksplosjon/brann? JET-A1 er jo ikke spesiellt lettantennelig.

Men det er klart at det hadde blitt en massiv lekkasje, som i seg selv er skadelig nok, med tanke på utslipp. Og metall mot metall gir kanskje tilstrekkelig med gnister til å antenne?
Som du sier så er ikke Jet-A1 så antennelig, som det bensin er. En gnist (eller gnister) fra en kollisjon vil ikke antenne fuelen sånn helt uten videre. Men hvis det begynner å brenne i noe annet så vil det ta fyr.

Eksplosjonsartet brann blir det kanskje, men ikke eksplosjon ;)

Rør til OSL? Kan jeg aldri tenke meg...

Rørende, eller patetisk, forslaget spilles ut uten hensyn til kostnadene, de blir prohibitive.....

Lynkjapt regnestykke, ettersom jeg uansett satt her med kostnadsberegninger på infrastruktur.

Det er ikke lett å finne noen trase fra havna og ut av Oslo, for jeg regner med at bydelspolitikeren ikke vil flytte arbeidsplassene på oljeterminalen vekk fra Oslo sentrum, men man kan tenke seg en løsning via Nordstrand og Ryen.

Regner med 20.000 kr per meter til Ryen (ca 7.000 meter), 15.000 kr per meter videre ut av Oslo (ca 8.000 meter) og 8.000 kr per meter videre til Gardermoen (ca 35.000 meter), så blir kostnaden rundt 550 millioner før overskridelser. Mindre enn jeg hadde trodd.

Regner med 20.000 kr per meter til Ryen (ca 7.000 meter), 15.000 kr per meter videre ut av Oslo (ca 8.000 meter) og 8.000 kr per meter videre til Gardermoen (ca 35.000 meter), så blir kostnaden rundt 550 millioner før overskridelser. Mindre enn jeg hadde trodd.

Men dette er vel bare for rørene? Antar det trengs å modifisere/bygge infrastruktur i begge ender. Og når man så legger til overskridelsene så bør vi lett snakke milliarden

Tror ikke du er så fryktelig langt unna med den kostnadsvurderingen der. Du kan uansett legge til 10-15% i uforutsett (minst). Så kan du nok legge moms på toppen, og da nærmer vi oss en 1 milliard raskt, noe som gjør dette (sannsynligvis) totalt uaktuelt. Denne milliarden burde være langt mer aktuell å bruke på oppgradering av jernbanenettet, og på denne måten også være med på å forebygge at noe slikt skal kunne skje igjen.

Noe rør fra Oslo til Gardermoen blir det aldri noe av... Slikt burde isåfall politikerene tengt på før de anla hovedflyplassen der den ligger i dag.

-Jaja..,- men Flesland får vel drivstoff i rør..... -Fra Grimstad. Tankanlegget ved sjøen der... -Derfra går det rør og tunell til Flesland. Smart ! :)

Den katastrofale togulykken ved Sjursøya har fått bydelspolitikere i Oslo til å reagere.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7060499

Dersom det hadde vært vogner med flydrivstoff på Sjursøya da ulykken skjedde, kunne det fått katastrofale konsekvenser

Tenker det samme bydelsutvalget på alle trailere som daglig kjører igjennom bydelen med flytende last og med ulikt innhold?
Last som både er eksplosjonsfarlig og etsende.
Tenker de å foreslå noe med dette og?
Skal de gå inn for tunneler for kjøretøy med eksplosjonfarlig last?

Back