Vil forby peanøtter på fly

Re: Vil forby peanøtter på fly

SAS selger iallefall nøtter, men det er kanskje cashewnøtter?
Det er vel ikke nødvendig å selge peanøtter når det tross alt finnes ganske mange som er allergiske. Andre nøttetyper og annet snacks gjør vel nytten. Folk klarer seg vel noen timer uten peanøtter?

Mange er allergiske mot alle slags nøtter. Å selge nøtter er vel helst for unga kanskje, eller for han som gjerne vil ha litt salt til ølet.
Forøvrig er de superallergiske såpass fornuftige at de har med seg adrenalinsprøyte, så akkurat 'livsfarlig' er jeg ikke enig i.

Forøvrig er de superallergiske såpass fornuftige at de har med seg adrenalinsprøyte, så akkurat 'livsfarlig' er jeg ikke enig i.

..men du trenger jo noen til å sette denne adrenalin sprøyta og går du inn i sjokk er du ikke i stand til å sette denne selv.. Et helt greit forbud.

Lattis.. Er du såpass allergisk er sjansen like stor at du får sjokk av folks medbragte mat på fly (alle har jo med seg mat på fly nå for tiden) eller på restaurant på landjorda.

Helt meningsløst

Det vil alltid finnes noe som noen er allergiske mot. Skal vi forby det av den grunn? Dette grenser nesten til en parodi.

Jeg er ikke det minste overrasket over at det er amerikanske myndigheter som kommer med et slikt forslag.

Det må da være svært mye mer effektivt om de sier fra på flygninger der noen med ekstrem nøtteallergi er med. Har vært med på en slik selv der personalet har sagt at det ikke blir servert nøtter pga bla bla bla... og innstendig bedt folk unnlate å pakke opp nøttene de har i håndvesken.

Jeg har ofte med nøtter og stell om jeg reiser bak gardina.

På "Airline" på TVnorge hadde Southwest en pax som var ekstremt allergisk mot peanøtter. I og med at flyet stod ved gate og det var en stund til de skulle starte boarding, så valgte Southwest å ta en rimelig deep clean for å fjerne peanøttrester og peanøttstøv. Jeg synes det var rimelig drøyt..

Det er stor forskjell på å få en alvorlig allergisk reaksjon nede på landjorden med kort vei til sykehus, og i 10000 meters høyde. Det medfører også risiko ved å bruke adrenalinsprøyte, og man bør komme seg til sykehus eller få tilsyn av lege ganske raskt etter.

Peanøttallergi er ganske ulik mesteparten av annen nøtte- og matallergi. Man reagerer ved at slimhinnene i luftveiene hovner opp og man får pustevansker. I en trykkabin, hvor luften sirkulerer, holder det at enkelt passasjer spiser peanøtter for at en allergiker skal reagere på dette.

Har selv opplevd at en allergisk medreisende ble dårlig på vei over dammen ganske raskt etter at nøttene ble servert foran gardinet, enda vi satt langt bak i flyet. Personen klarte heldigvis å kontrollere reaksjonen med andre legemidler enn den medbrakte sprøyten. Ble forsikret av selskapet før boarding om at det ikke ble servert peanøtter ombord, men det gjaldt tydeligvis kun i economy.

Noen som vet hvor mange som har mistet livet pga peanøtter per dags dato? Det høres ut som noe som er ekstremt kjeldent.

På "Airline" på TVnorge hadde Southwest en pax som var ekstremt allergisk mot peanøtter. I og med at flyet stod ved gate og det var en stund til de skulle starte boarding, så valgte Southwest å ta en rimelig deep clean for å fjerne peanøttrester og peanøttstøv. Jeg synes det var rimelig drøyt..

Dyrt å måtte ta et forlik senere også...

Når man vet at amerikanernes folkesport nummer 1 er å saksøke hverandre for alt mellom himmel og gjort, så er det i seg selv en grei motivasjon til å gjøre en ekstra rengjøring. Om ikke annet, så er det jo hyggelig for alle pax med en totalrengjort fly. Men uavhengig av motivasjon, så viser WN uansett at de tar slike allergier på alvor, og det er et helt klart pluss i boka selv om det ikke angår meg personlig.
Men som trygve viser til så er det ganske stor forskjell på nøtteallergi og f.eks. laktoseintoleranse. Nøtteallergien er i mange tilfeller aggressiv og det er nok med bare nøttespor fra ventilasjonsanlegget før man har en reaksjon.

Men på snakk om nøtter, så må jeg på det personlige planet si at jeg savner de små posene med tørristede peanøtter hos SAS som jeg fikk i barndommen. :)

Ingen peanøtter ombord? Hvordan skal da amerikanske commuterselskaper betale pilotene sine?:8:

Nøtteallergi kan være alvorlig. Som det sies så kan én nøttespore være nok for enkelte personer, selv om nøtteallergi ikke utarter seg så alvorlig for de fleste. Jeg har vært med på en flight hvor det ble opplyst av crewet at det var med en gutt som var ekstremt allergisk. Det er dessuten en grunn til at mange matprodukter har en tekst som sier at matvaren kan inneholde spor av nøtter, selv om produktet i seg selv ikke inneholder nøtter.

Peanøtter er oppskrytt. Jeg synes overhode ikke det er godt, så for meg kan de gjerne forby det.

Peanøtter er oppskrytt. Jeg synes overhode ikke det er godt, så for meg kan de gjerne forby det.

Det er knapt noe argument. Jeg er heller ingen storspiser av peanøtter, men jeg reagerer på at det så ofte ropes på forbud i mange sammenhenger. Vi kan ikke forby oss til et bedre liv.

Ut fra beskrivelsene over om nøtteallergi hadde jeg neppe turt å reist med fly i det hele tatt hvis det var jeg som var allergisk. Men vet aldri hvem som har dævelskapen på lur i lomma!

Men når alt kommer til alt er vel det en diskusjon om peanøtter bare ...... ;)

Back