Vil du bli flygeleder? Ekstra opptak i høst.

Re: Vil du bli flygeleder? Ekstra opptak i høst.

Andeik: Den tar du opp til jul, og eventuelt neste sommer hvis du trenger flere forsøk, så søker du neste høst. Det går seg til.

Amerikanske meg som bare hadde nynorsk i åttende samt trettende klasse (privatgymnas) stod på merkverdig hvis nynorsk med glans. Eller, muligens ikke glans, men småglans.

Amerikanske meg som bare hadde nynorsk i åttende samt trettende klasse (privatgymnas) stod på merkverdig hvis nynorsk med glans. Eller, muligens ikke glans, men småglans.

Burde ikke du hatt komplett fritak fra nynorsk? Ihvertfall i Oslo er det veldig lett å få. Brodern bodde i Danmark fra han var 14 til han var 17, og vips fikk han fritak fra nynorsk. Og kjenner flere som har fått sluppet nynorsk fordi de er halvt-et-eller-annet, selv om de har bodd hele livet i Norge

Jeg fikk ikke fritak fordi det ikke var blitt søkt om da jeg gikk på ungdomsskolen - visstnok. Er jo halvt tysk rent formelt også - min søster har derfor ikke nynorsk på skolen (nå reiser hun til USA også, så da det er det jo heller ingen issue). Men skal man ha fritak, må man visst fikse det med en gang. Det jeg ble forklart. Så der har vi en firer som drar vitnemålet ned... Oh wel..

Flott at det er flere motiverte.

Om man ikke kommer inn ved første anledning så kommer det jo alltids flere år. Og flygeledere kommer vi ikke til å ha nok av de første 20 åra uansett. Det er forøvrig ingen ulempe hvis man har "levd" litt før man begynner på flygelederskolen, det er en ganske tøff skole som krever veldig mye og da blir det etter hvert mindre og mindre anledning til å leve det bekymringsløse studentlivet man gjerne har lyst til å få med seg. Og all arbeidserfaring etter videregående skole ses på som positivt. Viktig med litt livs-visdom også vet dere. :)

Det stemmer forøvrig at hvis man har blitt veid og funnet for lett så skal det veeeeldig mye til for at man skal få en ny sjanse. Vi tar opp ALLE som passerer kravene. Skulle vi få for mange godkjente blir noen bare satt på holding til neste kull.

Kyrre

Da har jeg overgått/overrasket meg selv og sendt inn søknad :) Samboer står 100% bak meg så vi får se hva svaret blir. Dette er både skummelt og spennende på en gang :)

Det er rette ånda! Send inn søknad, så kan avgjørelsen om videre engasjement heller tas skulle man bli tatt opp. Tro meg, stilt ovenfor alternativene er det sjelden tvil om hva man velger.
Men det er klart at det kan medføre offer. Slik er det. Noen ganger må man lide litt for å nå toppen. Per Ardua Ad Astra ...

K

Da jeg var liten drømte jeg om å bli flyveleder. Mulig jeg var sær, er vel stort sett ikke det seksåringer drømmer om. Får prøve å bli "blåruss" først - men flyvelederne tjener vel fort like godt ^_^

Det første året på skole i Malmø må egenfinansieres, de fleste gjør dette med studielån.
Som aspirant ansatt i Avinor (etter ett år) tjener man rundt 250.000, avhengig av ansiennitet tror jeg.

Etter sertifisering er begynnerlønna rundt 550K ...

Når det er sagt er det ikke nok å være motivert av lønna for å komme så langt som til sertifisering. Det stilles store krav til "egnethet" gjennom hele utdannelsen. Og hver eneste dag blir evaluert. Gulroten i det fjerne er relativt fjern mens man holder på, med andre ord.

K

Ogsaa aa huske paa angaaende tjenestested etter endt utdannelse er at man etter at de tre pliktaarene er gjennomfoert, staar man fritt til aa soeke seg jobb i andre deler av verden.
Selv endte jeg opp paa Bardufoss etter at jeg var ferdig med flygelederskolen, og siden jeg ikke fikk overfoering soerover da plikttjenesten min var over, pakket jeg koffertene og reiste til De Forrenede Arabiske Emirater i stedet, og har vaert her nede i tre og et halvt aar naa. Flygelderutdannelsen er like internasjonal som en pilotutdannelse, og en god mulighet for aa se resten av verden :)

Det er rette ånda! Send inn søknad, så kan avgjørelsen om videre engasjement heller tas skulle man bli tatt opp. Tro meg, stilt ovenfor alternativene er det sjelden tvil om hva man velger.
Men det er klart at det kan medføre offer. Slik er det. Noen ganger må man lide litt for å nå toppen. Per Ardua Ad Astra ...

K

Ikke akkurat lønnen som lokker i mitt tilfelle, i alle fall ikke når jeg i dag har en ok betalt jobb. Slik det er nå så er både jeg og samboer i full jobb og med boliglån. Hvis det går så langt som at jeg blir tatt opp i utdanningen så vil det innebære store omveltninger i økonomi og bosted. Men man må følge drømmen og så lenge samboer/forlovede støtter opp om dette så finner man alltids en løsning på ting som skulle dukke opp. Noe må man vel ofre for å nå drømmene sine? :)

Last edited:

DUH !!!!!

Våkn opp mann , det finnes faktisk litt Norge nord for sinsenkrysset også.....

Verste jeg har hørt...."f.eks bli sittende i Tromsø/hammerfest"....... Staakars deg.......må være borte fra Oslo...bu-huuuu :p :p :p

Hehe..joda,men må jo forsake alt av sosialt liv og starte helt på nytt hvis man blir sendt til "gokk";) for all del, kjempefint i nordnorge! forresten trives jeg nok best et sted nord for sinsen og:) nå blir nok desverre dette med en drøm for meg, siv.ing studiet går nok først..

Eg har veldig lyst, snakker bra engelsk, og en del tysk, men har passert 40 :(

Eg har veldig lyst, snakker bra engelsk, og en del tysk, men har passert 40 :(

Ja da er nok løpet kjørt.

Som et apropos så er det ingen som jobber førstelinje ved Chicago O'hare etter at de er 32. Da "pensjoneres" de og må jobbe på en annen flyplass.

Kyrre
Pensjonert. ^_^

er det ikke sånn at all trafikk skal styres direkte fra Malmø (som er langsiktig plan?).
ATC lokalt pr flyplass vil gjenstå, men TMA/Kontrollsentralene skal overflyttes til malmø, et sentralt sted i Scandinavia.

Slik leste jeg for en god stund tilbake. Kan noen bekrefte dette?

er det ikke sånn at all trafikk skal styres direkte fra Malmø (som er langsiktig plan?).
ATC lokalt pr flyplass vil gjenstå, men TMA/Kontrollsentralene skal overflyttes til malmø, et sentralt sted i Scandinavia.

Slik leste jeg for en god stund tilbake. Kan noen bekrefte dette?

I all overskuelig framtid kommer ikke dette til å skje. Det er for mye logistikk som skal ordnes opp i.

Editert: Den vedtatte framtiden er at vi ender opp med to kontrollsentraler, i Stavanger og Bodø, samt en stor-innflygingskontroll for østlandet. Det vil vise seg om dette vedtaket får stå, det kom tross alt under et annet regime i Avinor.
Rent teoretisk kunne man tjent mye på å slå sammen flere land, men i praksis er ikke teknologien og/eller mannskap på plass for en sånn innsparing.

K

Last edited:

Framtiden, la oss si de neste 20 åra, er at vi ender opp med to kontrollsentraler, i Stavanger og Bodø, samt en stor-innflygingskontroll for østlandet. Dette er allerede vedtatt.

K

Den eneste grunnen til at dette vedtaket ennå står, er at Avinor ikke har ryggrad til å gå til samferdselsministeren og si at det opprinnelige vedtaket om opprettelse av KS Sør er humbug, sludder og vås. Alle som har fulgt med på dette, med litt innsikt, vet utmerket godt at tallmaterialet vedtaket er basert på, er manipulert på det groveste og fullstendig feil i forhold til de reelle kostnadene en nedleggelse av Røyken ville ha medført.

"Stor-innflygningskontroll" på østlandet er ikke annet enn en tåpelig papirøvelse som kun utføres for å tekkes de tildels latterlige politikerne som overhodet ikke vet hva de snakker som. Dagfinn Høybråten er jo en av dem. Akershus KrF vil jo ikke ha ham, så da er han valgt inn for Rogaland KrF istedet.

Jeg vil tippe at Avinor, dersom de er i stand til å planlegge litt langsiktig, vedtar en kontrollsentral for hele Norge bygd på Gardermoen med neste-generasjons utstyr fra 2018-2020. En kontrollsentral for Norge, Sverige og Danmark er nok ikke realistisk før tidligst 2030, men kun hvis man klarer å gjlre noe med bemanningssituasjonen i de tre nevnte land.

Kyrre da. Selv om du er fra det forblåste oljeriket i sørvest-Norge så er det vel ikke så veldig sannsynlig at de legger ned Røyken og Stavanger består om 20 år.
Det blir nok 1 kontrollsentral på GM, stor-approach(ZV,HD,BR)+helikopter på Sola, og Bodø med div MIL, APP og contingency-site.

God sommer.

Trym

Ja, det var ikke meningen å starte opp igjen en interndiskusjon om kontrollsentral-lokasjon. Jeg har ingen preferanser når det gjelder dette, jobber heller ikke operativt.
For sikkerhets-skyld forandrer jeg på teksten slik at det ikke er tvil om hva slags status "vedtaket" har.

^_^

Takk til atck for en glimrende pep-talk om flygelederyrket og studiet! Interessant å få en større forståelse av hva dette innebærer. Motivasjonen økte flere hakk etter praten :thumbup Takk!

Hammerfest er forresten en AFIS-enhet, der sitter det ikke flygeledere. I Nordnorge er det kontrolltårn ved Kirkenes, Lakselv, Alta, Tromsø, Andøya, Bardufoss, Evenes og Bodø. Ellers er det Ørlandet, Værnes, Kristiansund, Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Torp, Rygge, Røros og Gardermoen. Kontrollsentralene er i Bodø, Stavanger og Røyken.

Og Haugesund ^_^

Back