Viking tar over De Havilland Q400/Dash 8 programmet - Status

Med kun snaue 20 maskiner igjen i ordreboken planlegges produksjonen å stoppes/pauses senere i år, men mindre nye ordre kommer inn

Produksjonen vil stoppes i slutten av 2021, OG flyttes fra tradisjonelle Downsview i Toronto. Det sies ikke hvor man vil være plassert når man gjenopptar produksjonen, men Calgary eller Victoria BC er kanskje aktuelle steder. Eierselskapet Longview Aviation Capital har fasiliteter begge plasser.
“Accordingly, De Havilland Canada has begun preparing to leave the site over the latter part of the year. There are a number of excellent production site options in Canada, and the company will be ready to meet new aircraft demand as the industry recovers,” De Havilland says."]“Accordingly, De Havilland Canada has begun preparing to leave the site over the latter part of the year. There are a number of excellent production site options in Canada, and the company will be ready to meet new aircraft demand as the industry recovers,” De Havilland says

www.flightglobal.com/de-havilland-to-halt-dash-8-production-exit-downsview-assembly-site
 
Last edited:
De har også lansert tre forskjellige konverteringsmuligheter for maskinen

  • Dash 8-400 Quick Change (Dash 8-400 QC) - Quick Change hvor mange kan raskt endre mellom passasjerversjon og pakkefrakter
  • Dash 8-400 Package Freighter (Dash 8-400 PF) - Ren pakkefrakter, hvor man bruker eksisterende lastedør som inngang
  • Dash 8-400 Freighter with Large Cargo Door (Dash 8-400 F-LCD) ombygging til ren frakter, men stor cargodør og mulighet for å ta LD3 containtere




https://dehavilland.com/en/news/pos...rsion-solutions-utilizing-dash-8-400-aircraft

De Havilland Aircraft of Canada Limited (“De Havilland Canada”) today announced the launch of three cargo conversion solutions for the Dash 8-400 aircraft. The launched solutions include Quick Change (QC), Package Freighter (PF) and Freighter with Large Cargo Door (F-LCD) configurations to address a wide variety of operational business models
 
Fantastisk så mye liv det har blitt igjen i det gamle gode De Havilland-navnet, VELDIG morro å se hvor mye det satses på dem igjen nå, både med alle de gamle modellene som de eier alle patenter til, og ikke minst, denne raketten av en maskin :)

Var med en god kompis i SAS Commuter på en tomflight fra CPH-BLL for 20 år siden, hvor han viste litt av kraften i maskinen, og wow, det gikk radig unna over Fyn og bortover til Jylland :)
 
Var med en god kompis i SAS Commuter på en tomflight fra CPH-BLL for 20 år siden, hvor han viste litt av kraften i maskinen, og wow, det gikk radig unna over Fyn og bortover til Jylland :)

Rent handlingmessig syntes jeg aldri Q400 var noe god å fly. Bra power for en turboprop maskin, men det var det.
 
Rent handlingmessig syntes jeg aldri Q400 var noe god å fly. Bra power for en turboprop maskin, men det var det.

Jasså ? Interessant :) man hører jo ikke så mye slik feedback :) ps, kaffe snart da? nå som verden er "normal" igjen hehe
 
de Havilland har nå vedtatt å bygge et større produksjonsanlegg og distribusjonssenter ca. en halv time øst for Calgary - AB. Man kan ta den første delen av anlegget i bruk i løpet av 2025 hvis alt går etter planen. Delstatsminister Kenney fikk et akutt anfall av adjektivsyke når han presenterte den gode nyheten:
“(The new facility) will help to employ 1,500 high-paying manufacturing workers in a game-changing investment for manufacturing in Alberta, just another very major sign of the economic growth job opportunities and diversification happening,” said Kenney.

https://calgaryherald.com/news/local-news/de-havilland-to-open-aircraft-manufacturing-plant-east-of-calgary-kenney
 
Ny avionikkpakke til Dash 8-100 og -200 er under utvikling.
CALGARY, Alberta, April 08, 2025 (GLOBE NEWSWIRE) — De Havilland Aircraft of Canada (DHC) today announced that it has launched the development of a new avionics solution for the Dash 8 100 and 200 aircraft. With our partner Universal Avionics, a new customized Universal InSight avionics suite is now under development and will be available for customers wishing to upgrade their aircraft.

https://www.thespec.com/globenewswire/de-havilland-canada-introduces-new-avionics-suite-for-dash-8-100-and-200-aircraft/article_b0c4572a-1a47-54bc-950d-b171c8ecc228.html
 
Last edited:
Back
Top